Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
perhall skrev:jag har haft ca 50 bilar och en enda gång för 20 år sen har jag haft nytta av motortempmätare..
Jag har också haft ett flertal bilar och aldrig haft nytta av bilbältena. Ska man ta bort dem också?
Självklart är en tempmätare viktig på en bil, hur ska man annars veta att termostaten fungerar, att motorn har rätt temp innan man belastar den osv.
av kilo
Jag brukar titta på motor tempen på vintern. På sommaren är den helt överflödig.
Sen tror jag att 90% av befolkningen inte vet vad mätaren är till för och vad den faktiskt mäter.

Sen så undrar jag vad problemet med ordet bältad är. Man säger ju så. Vad brukar ni säga, ingen i baksätet är intigrerad till säkerhetssystemet? ??:-/
Användarvisningsbild
av kave
kilo skrev:Jag brukar titta på motor tempen på vintern. På sommaren är den helt överflödig.
Sen tror jag att 90% av befolkningen inte vet vad mätaren är till för och vad den faktiskt mäter.
Jag håller inte med, jag har haft ett flertal Audi bilar där fel på vattenpump och termostat har konstaterats snabbt med tempmätaren.
Kommer bilen inte upp i 90 grader relativt snart, eller aldrig är det fel på bilen.
Med samma logik kunde man ju ta bort varvräknaren och de flesta trafikmärken som ingen ändå läser eller bryr sig om.
av JK24T
"ingen bältad..." Uttrycket känns lite märkligt, men varför informera om att ingen sitter där bak. Meddelandet dyker upp så fort någon av bakdörrarna har öppnats för att t.ex lägga av jackan.
Borde vara smartare att ge information om att den som verkligen sitter där har bätet på. Visst är det bara en petitess men eftersom VP tycker att motortemp är onödig så undrar man ju hur dom tänker.
av perwes
Ordet bältad ä'r faktiskt korrekt. Ur ordboken citerar jag:
bäl`ta sig verb bältade bältat
ORDLED: bält-ar
SUBST.: bältande, bältning

JAg ställer alltid portföljen bakom förarsätet men begriper först nu varför felmeddelandet dyker upp. Jag trodde det var någon sensor i säter som krånglade.
av kilo
Det verkar ju helt knäppt. Det är ju klart att infon skall meddelas om någon sitter där bak. En riktig miss, utan tvekan.

Nu kan jag inte dra mig till minnes, men känns det inte lite amerikanskt att strunta i motortempen. Jag kan inte minnas att jag sett någon mätare i en amerikansk bil för det ändamålet. Men samtidigt kan jag inte minnas att jag inte sett någon heller. VP måste ju fått iden någonstans ifrån, och med tanke på våra vintrar så kom inte iden från någon på den här sidan pölen. ?:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Volvobilar ska tydligen bara rulla något år eller två.... sedan ska de till skroten eller ????

Tempmätare har man nytta av när bilen är några år, har fått byta termostater som öppnat för tidigt så bilen inte blir riktigt varm på vintern, eller fått byta många kylare på bilar med åren, man märker när tempen går upp lite när man tex drar släp eller står i långa köer.

Vafan har man för nytta av varningslama som säger att det är för varmt när man står i kö med husvagnen, då är det fan för sent, det vill jag se på mätaren innan så jag kan byta kylare INNAN jag drar iväg på smestern.
av Amli
Att det inte finns någon temp mätare är ju helt sjukt. Jag kan inte komma på någon anledning till att det inte ska finnas. Kan tänka mig att design avdelningen inte vill ha någon seperat mätare, men det kan ju inte ha varit svårt att integrera den i färddatorn såsom bensinmätaren.
Och som VolvoB20 säger, man vill ju ha koll och inte veta när det redan är försent när man står där fast i en bilkö...
av EFI93
Har bytt termostat på bägge 850 som familjen har. höll inte tempen. Efter termostatbyte blev termostaten perfekt.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]