Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag gjorde en liten inspektion under huven på min S90 180hk och upptäckte en skarv på en grön kabel på kabelhärvan mellan spridare nummer 5 och 6. Från denna skarv går en brun kabel till den lilla kabelhärvan som går upp till kamaxellägesgivaren.
Skarvningen är gjord med en sån där liten blå hylsa som finns att köpa på tex biltema så det borde ju inte vara någonting som ska finnas där.
I hylsans ena ände går den gröna kabeln in och i andra änden sitter den bruna tillsammans med den gröna.

Vad kan detta vara för något? (Förstår att det är svårt att ge svar på en sådan fråga men alla idéer är välkomna.)

Anledningen till att jag undrar över detta är att jag inte gillar "hemmagjorda" skarvningar av kablar på detta vis, särskilt inte i ett avancerat motorstyrsystem, och så ska bilen snart in på besiktning och HC-värdena har legat ganska högt de två åren jag har haft bilen. (092 år 2006 och 071 år 2007 med service gjord.) Dessutom är det en viss tvekan vid gaspådrag från låga varv och lite mer vibrationer på tomgång än man borde förvänta sig av en rak sexa.

Kan denna "modifiering" ha med saken att göra?
Senast redigerad av 1 otto84, redigerad totalt 0 gånger.
Om dom inte lånat ström till något annat? Eller hur menar du att skarven annars skulle påverka motorgången? Är det flera kablar som delar sig, att någon som jag nämnde kanske lånat signal till annan enhet?

Eller är det bara en vanlig simpel skarv? Kanske pga. ett kabelbrott på gamla kabeln... Har du felkoder?
Det ser ut som om någon har klippt den gröna kabeln i kabelhärvan vid insprutarna och skarvat ihop de två ändarna från den avklippta kabeln tillsammans med en brun kabel. Den bruna kabeln ser ut att gå till kamaxellägesgivarens kontakt. (Den går iaf till den lilla kabelhärva som går dit, och därifrån och upp till kontakten är det lindat med eltejp. Ska undersöka mer noggrannt imorgon.)

Det var bara en tanke att det kanske kunde störa motorgången om något skarvas in där men jag vet ju inte vad det är för signal i dessa kablar. Om det bara är batterispänning borde det ju inte spela någon roll.

Jag har en enda återkommande felkod på motorstyrningen och den säger "EFI 225, Air Condition (A/C) pressure sensor signal" men det borde ju inte ha något med saken att göra.
Har nu mätt med multimeter och det var batterispänning på den kabeln när motorn var igång.
Eftersom den tydligen går till kamaxellägesgivaren så har det väl antagligen varit problem med matningen av denna. Därför har dom väl lånat ström från spridarnas 12-matning. (Eller tvärtom).

Så det är väl antagligen inget att vara orolig för.
otto84 skrev:Har nu mätt med multimeter och det var batterispänning på den kabeln när motorn var igång.
Eftersom den tydligen går till kamaxellägesgivaren så har det väl antagligen varit problem med matningen av denna. Därför har dom väl lånat ström från spridarnas 12-matning. (Eller tvärtom).

Så det är väl antagligen inget att vara orolig för.
LMM (stift 3), tomgångsventil (stift 2), styrenhet (stift A27), spridarnas (stift 1) får gemensam batterispänning via säkring #5 (15 A) (grön kabel).
Kamaxellägesgivaren (stift 3) får batterispänning via styrenheten (stift A36) (blå/gul kabel).
Svår fråga, vet inte om jag kan koppla motorproblemet till denna kabelskarv :P Då det är mycket elektrisk styrning på dessa motorer, vore det ju å andra sidan ingen omöjlighet om det är någon klåpare som inte undersökt saker o ting innnan personen i fråga börjat klippa och skarva... Kanske värt att klippa upp kabelstrumpan för att se vad som döljer sig vid kamaxelgivaren? Det finns ju att köpa nya fräscha strumpor att sätta på sen när du undersökt kabeldragningen, så ser det nytt och fräsch ut :)
Har kollat lite mer och det är som jag trodde. Den blå/gula kabeln från kamaxellägesgivaren är avklippt och ihopskarvad med kabeln från spridarnas 12 v. Testade att mäta på den blå/gula som kommer nerifrån kabelstrumpan och där fanns ingen spänning. Så antingen är det väl kabelbrott på vägen dit eller defekt styrenhet :( . Eller om det sitter något annat på vägen som kan vara trasigt?

Som det är nu tar iallafall strömmen till kamaxelgivaren en annan väg än den borde, frågan är bara om det spelar någon roll?
Sökte lite på AltaVista och hittade en sida där det stod att matningen från styrenheten till givaren skulle vara 1 V lägre än batterispänning. Nu matas den ju med "ren" batterispänning. Har det någon betydelse?

/Henrik
Ingen höjdare att plocka spänningen från annat håll... :???:
Så här ligger det till:
På kamaxeln sitter en s.k. spaltrotor och mot den sitter en hallgivare och läser av...
Spaltrotorn snurrar lika fort som kamaxeln. Styrenheten lägger ut en spänning på 12 volt till hallgivaren. När öppningen i spaltrotorn är mitt för hallgivaren kommer spänningen att jordas, utsignalen blir då 0 volt. När hallgivaren är avskärmad från magneten påverkas inte spänningen, utsignalen blir alltså 12 volt.

Hämtas denna spänning från spridarna etc. tappar alltså spridarna spänningen när öppningen i spaltron är mitt för hallgivaren. :???:
Jocke S. skrev:Ingen höjdare att plocka spänningen från annat håll... :???:
Så här ligger det till:
På kamaxeln sitter en s.k. spaltrotor och mot den sitter en hallgivare och läser av...
Spaltrotorn snurrar lika fort som kamaxeln. Styrenheten lägger ut en spänning på 12 volt till hallgivaren. När öppningen i spaltrotorn är mitt för hallgivaren kommer spänningen att jordas, utsignalen blir då 0 volt. När hallgivaren är avskärmad från magneten påverkas inte spänningen, utsignalen blir alltså 12 volt.

Hämtas denna spänning från spridarna etc. tappar alltså spridarna spänningen när öppningen i spaltron är mitt för hallgivaren. :???:
Oj då. :o Det låter inget vidare. Då är det nog bäst att försöka hitta felet som gör att den vanliga matningen inte fungerar.
Nu har jag punkterat isoleringen på den blå/gula kabeln ca 5 cm från styrenheten och mätt med multimeter där. Fortfarande ingen spänning. Så antagligen är det väl så att styrenheten inte skickar ut någon spänning. Eller så är det fel i kontakten.

Vilket är mest troligt? Hur gör man för att ta loss styrenheten?

Antagligen kommer jag inte orka bry mig mer om detta just nu, bilen går ju ändå. Men det kan ju vara bra att veta...

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]