NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tele58
Hej,

Sitter för tillfället och funderar på min nya tjänstebil men har sååå svårt att bestämma mig fär modell (suck).
Kör idag en V50 flexifuel som jag inte är helnöjd med, vill hur som helst ha en mellanklassare så även nästa bil blir i den här modellserien. Velar förutom modell också mellan diesel och etanol (lutar åt etanol), min fråga blir då vilken modell är lättast att leva med?

V 50:n har bäst utrymmen men är enligt mig den fulaste bil Volvo lyckats pressa ut (än värre efter faceliften), fåfängan säger S 40 då det är den absolut i särklass snyggaste Volvon idag, men jag har hört många som säger att baksätet är oanvändbart så... ?:-/ Finns även ett groende frö angående C 30:n :-O) så confused är bara förnamnet ??:-/

Kanske ska ge lite användarbakgrund?
Kör ca 5000/år mest motorväg (ensam i jobbet), har relativt lite packning (dator, pärmar, kläder/kängor, bra att ha grejor som ficklampor, olja mm).
Värdesätter komfort före sport och vill kunna köra långturer utan att bli seg.
Å så var det som sagt fåfängan, vill kunna le gott när jag ser min egen bil :oops: (Upplägg för S 40, men så kommer det praktiska, köra grejor nån gång ibland mm).

Övriga tankar kring den nya bilen är summum, teknikpaket, laminerade rutor, 16" för komfort.

Ja gott folk finns det någon som kan ge en velande man lite tips och råd?

Tack på förhand
// Den velande Volvotoken 8)
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Kör du så pass långt per år så bör du välja en Diesel, D5an går fint och bra drag. Vill man ha mer komfort kanske man ska välja 2.0D med powershift, växellåda med dubbla kopplingar som växlar automatiskt steglöst. Kraft och vrid så det räcker.
Summum och teknikpaket låter bra, då får du keyless drive som kanske är bra när man kör i jobbet.
av dali
5000 mil per år talar onekligen för diesel, 2.0D är riktigt trevlig. Lustigt att du tycker att V50 är ful men S40 snygg, de är ju "lite" besläktade ... :wink:

Nåväl, smaken är som baken. Varför inte en S40 2.0D med dragkrok? De gånger du behöver frakta lite större prylar så hyr/lånar du bara ett släp.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
På din beskrivning tycker jag att en S60 med dieselmotor och automat passar bäst. Det är en gammal modell, men den är snygg och komforten är GRYM! Skulle även gissa på att det är det mest felfria Volvomodellen just nu. Ska dock säga att även C30 är en problemfri modell.

Dessutom kan man köpa en helt ny S60 till ett bra pris!
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jo vill man köpa en gammal modell som kom 1994 så är det väl okey, men den kommer vara gammal nästa år när nya S60N kommer.

V50 2.0D powershift och Momentum med ev drag tror jag blir bra.
av Tele58
Tack för alla råd och synpunkter.

Var inne på S60:n ganska länge men eftersom jag är ganska säker på att jag vill ha en etanolbil till så faller den bort. Som det ser ut just nu så är det S40:n eller V50:n som gäller. Väljer jag 40:n är jag rädd att jag ångrar mig gällande utrymmet och nackdelen med att inte ha en (liten men ändå) kombi. När det gäller V50:n så tycker jag som jag skrev tidigare att den är urful (ser hukande ut), men jag har praktiskt sett haft nytta av kombikarossen vid flyttar mm.

Valet kommer inte bli lätt S40?, V50? ja det kanske är konstigt att man kan se "samma" bil på så olika sätt, men jag är som sagt totalsplittrad 40:ns framtoning mot 50:ns praktiskhet, I-landsproblem :-(O)

Hjärtat säger S40 1,8 flexi summum med lite extra lulllull, men om hjärtat vinner ja det får vi se förnuftet måste ju få komma till tals också :mrgreen:

Är det någon som har en S40 och lider av bilens "litenhet" så kan Ni ju lägga en line här (drag finns inte på kartan).

Än en gång tack för hjälpen, mer fakta behövs för mitt beslut.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
FiddeUBC skrev:Jo vill man köpa en gammal modell som kom 1994 så är det väl okey, men den kommer vara gammal nästa år när nya S60N kommer.

V50 2.0D powershift och Momentum med ev drag tror jag blir bra.

1994 eller 2001 (när den kom)....samma sak! :roll: Det är inte S**B 9-5 vi snackar om....

Tele58; är du verkligen säker på att du ska ha en 1.8F? Vid motorvägskörning är den ju inte tyst direkt. En 2.0D eller D5 skulle jag säga att betydligt trevligare då!
av Tele58
Nej, helt säker på att jag ska ha en flexifuel är jag inte, men jag har en nu och lider inte av att den är surrig eller högljud på något annat sätt.
Har naturligtvis dieseln med i tankarna men med nuvarande prisläge och straffskatt så känns dieseln inte helt gjuten.
En S40 flexi summum med den utrustning jag vill ha har ett förmånsvärde på 3025 kr/mån (V50:n + 100 kr) dieseln sticker iväg betydligt mycket mer plus att bränsleförmånen också sticker iväg.
Men med dagens bilpolitik så vet man ju inte från dag till dag.
av Tele58
Ny dag nya besök på Volvos hemsida, att det ska va så för :evil: svårt att bestämma sig för sedan eller kombi :roll:
Har dock glidit in lite mer på dieselspåret efter gårdagens kommentarer från Er andra här på forumet, en diesel kanske blir mer komfortabel ändå.

Så som sagt kom gärna med pros and cons för sedan/kombi, alla synpunkter och funderingar tas tacksamt emot och vägs in i mitt suck svåra men angenäma problem.

ha det bra i regnet :D
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Till hösten kommer 1.6D under 120gram/km dvs du får 10 000 i miljöbilspremie.
Dock finns ingen powershiftlåda till den men den är lite piggare är 1.8F.

Skatten på en diesel får du ju uppdelat 3ggr per år i och med att det är mycket högre skatt på dieslar.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]