Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMtM
Hej igen

Men det var ju ett upplyftande svar jag fick på mitt inlägg :wink: .....Om nu du Pettson skulle komma på en bra lösning på hur man ska göra utan att kasta ut ett gäng 1000 lappar på en gamal bil för att köra den på etanol så kan du ju återkomma med det här :lol: Dessutom med all din kunkap, tycker du inte att det är underligt att du är utan jobb !!! I mina ögon skulle jag ju räkna dig som proffesor o då borde det ju inte vara sååå svårt att få jobb :lol:
av *pettson*
MrMtM skrev:Hej igen

Men det var ju ett upplyftande svar jag fick på mitt inlägg :wink: .....Om nu du Pettson skulle komma på en bra lösning på hur man ska göra utan att kasta ut ett gäng 1000 lappar på en gamal bil för att köra den på etanol så kan du ju återkomma med det här :lol: Dessutom med all din kunkap, tycker du inte att det är underligt att du är utan jobb !!! I mina ögon skulle jag ju räkna dig som proffesor o då borde det ju inte vara sååå svårt att få jobb :lol:
Tja just nu är jag sjukskriven efter en operation så.. därför jobbas det inget. Varesej på jobb eller i garage just nu och ett antal veckor framåt, så just nu är inget underligt? I övrigt så går det utmärkt att PM:a om mitt liv för dom som är intresserade.
Ja det är ju såhär att vi kan inte fuska om just bränslemängder. Många höjer bränsletrycket men det är inte en bra ide eftersom det faktiskt dödar en gammal pump. Kvar är att kika på hur många cc dina spridare ger vid ett visst tryck och helt enkelt montera en uppsättning som ger ca 30% mera. KANSKE kan det tänkas att Standard T5 spridare är nåt? (har inte kikat vad dina spridare ger vid 3 bar..) OM det kan tänkas fungera så kommer du undan med 500- 1000 kronor för rubbet.. och gör miljön en tjänst.
av Lasse81
Lambdalampan tänds för att systemet hela tiden försöker reglera mot lambda 1.
För etanol är detta ett lägre värde, lambdasensorn kommer alltså läsa av ett luftöverskott och feta på blandningen till en viss gräns.
Lamdbasensorn har bara tillåtelse att korrigera blandningen en viss del, när du hamnar utanför detta kommer du att få felkod och tänd motorlampa, jag vet om det i sin tur ger upphov till ett ersättningsvärde för sensorn som teoretiskt motsvarar lambda 1 för bensin, för isf kommer du få problem.

Tankar du etanol i bilen kommer den alltså försöka reglera mot lambda 1 för etanol dvs INTE 14,7:1

E85 är väl inte lika känsligt att köra magert på?
Dels pga av den högre mängden bränsle i förhållande till luft samt att ånbildningsentalpin för E85 är nästan tre gånger högre än för BF95.

Intressant länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/E85_(br%C3%A4nsle)

EDIT:
Oj vilken gammal tråd...
Jag såg nu att det fallit bort ett INTE ur min text. Det ska stå:
".....och tänd motorlampa, jag vet INTE om det i sin tur ger upphov till ett ersättningsvärde för sensorn som teoretiskt motsvarar lambda 1 för bensin, för isf kommer du få problem"
Kontentan var iaf att så länge motorlampan inte lyser samt att styrboxen går i läget open loop så risken för motorskador liten.
Senast redigerad av 1 Lasse81, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Lasse81 skrev:Lambdalampan tänds för att systemet hela tiden försöker reglera mot lambda 1.
För etanol är detta ett lägre värde, lambdasensorn kommer alltså läsa av ett luftöverskott och feta på blandningen till en viss gräns.
Lamdbasensorn har bara tillåtelse att korrigera blandningen en viss del, när du hamnar utanför detta kommer du att få felkod och tänd motorlampa, jag vet om det i sin tur ger upphov till ett ersättningsvärde för sensorn som teoretiskt motsvarar lambda 1 för bensin, för isf kommer du få problem.

Tankar du etanol i bilen kommer den alltså försöka reglera mot lambda 1 för etanol dvs INTE 14,7:1

E85 är väl inte lika känsligt att köra magert på?
Dels pga av den högre mängden bränsle i förhållande till luft samt att ånbildningsentalpin för E85 är nästan tre gånger högre än för BF95.

Intressant länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/E85_(br%C3%A4nsle)
Det är ju så problemen uppstår.. Lambda 1 för bensin är som du sa 14,7:1. Lambda 1 för etanol är runt 8-9 nånstans.(inte kikat efter exakt). Det gör ju som sagt att ett illa kompenserat system blir ännu sämre kompenserat när man låser systemet på förhållandet 14,7:1...
Att köra magert under belastning gillar ingen mekanik som kan smälta tyvärr. Nog för att det finns lite mera tolerans på e85 än på bensin. Men skillnaden i verkligheten är tyvärr inte så fin att vi märker om vi överträder en gräns lite eller mycket. För när vi märker det är det ju redan försent oftast.

E85 är inget problem eller för den problembränsle om man använder det rätt och renar avgaserna rätt. Precis som med alla bränslen.
av JH
Nybbe_gefle skrev:
JH skrev:Ännu ett sätt att förstöra sin bil. Och ett problem för begagnatköparen.
Grundat på???

//David
Skulle ha skrivit "Ännu ett sätt att möjligen förstöra sin bil". Jag är inte insatt i denna fråga, men jag vill inte köpa en beg-bil som man experimenterat med under kanske 10000-tals mil.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]