Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tore3
Jag har en VOLVO 855-516 GL/SE-PKT -94 som bruker mycket olja.
Måste fylla efter ca. én liter pr. 40 mil !
Når jag gasar hårdt eller gör en "kickdown" vid förbikörning fullständig vräker det ut blårök der bak, och jag känner att motoren inte gör vad den ska vad gäller effekt.
Någon som känner igen symptomen och som har en idé om diagnos ?
Användarvisningsbild
av CarMan
Tore3 skrev:Jag har en VOLVO 855-516 GL/SE-PKT -94 som bruker mycket olja.
Når jag gasar hårdt eller gör en "kickdown" vid förbikörning fullständig vräker det ut blårök der bak, och jag känner att motoren inte gör vad den ska vad gäller effekt.
kolla vevhusventelation & ta ett komp prov.
Användarvisningsbild
av Mysko
Tore3 skrev:Jag har en VOLVO 855-516 GL/SE-PKT -94 som bruker mycket olja.
Tja låter nästan som mammas Skoda Fabia som gått 3500mil, dne vill ha en liter per 150 mil ungefär. På skoda säger dom att det står i instruktionboken att den får dra 1l/100mil. Fan 10 liter per tusen mil???

Det drog inte ens min 244:a med B20 som gått 32000 mil. Hmm ja iofs dom sista 200 milen kanske den gjorde det, men då var 2 vevlager dåliga. När dom rasade kunde jag dock köra 10 mil till innan jag av barmhärtighet om bilen (och mina öron) stängde av motorn.

När den väl kallnat startade den igen, men lät inte så trevligt.

DET var motorer det :)
av el-anders
Har också problem med hög olje förbrukning. 1 liter på 150-200 mil.
Vevhusventilationen är ok. motorn går perfekt. I somras fick jag lite blårök vid kallstart, men inte numera( jag kan ha haft för mycket olja i motorn eftersom jag inte väntade tillräckligt länge innan jag kollade oljenivån.
Vad pajar oftast på en 850 motor ? Ventiltätningar , kolvringar eller är det normalt? Efter att förr i tiden ha renoverat en B20 eller B21 så drog dom ca: 1 liter mellan olje bytena (1000mil) Då monterade jag alltid så kallade fjäderkolvringar som oljeskrapring. Vad har hänt med moderna motorer? Tycker att många har problem med hög olje förbrukning. Är det jakten på låg friktion?
Min motor har gått 19000mil nu, 16700 när jag köpte den och den har dragit så här mycket hela tiden.
Någon tyckte att jag måste köpa helsyntet (jag kör på halvsyntet Mobil).
Men den oljan är ju ändå tunnare.
Användarvisningsbild
av Mysko
el-anders skrev:Har också problem med hög olje förbrukning. 1 liter på 150-200 mil.
Vevhusventilationen är ok. motorn går perfekt. I somras fick jag lite blårök vid kallstart, men inte numera( jag kan ha haft för mycket olja i motorn eftersom jag inte väntade tillräckligt länge innan jag kollade oljenivån.
Vad pajar oftast på en 850 motor ? Ventiltätningar , kolvringar eller är det normalt? Efter att förr i tiden ha renoverat en B20 eller B21 så drog dom ca: 1 liter mellan olje bytena (1000mil) Då monterade jag alltid så kallade fjäderkolvringar som oljeskrapring. Vad har hänt med moderna motorer? Tycker att många har problem med hög olje förbrukning. Är det jakten på låg friktion?
Min motor har gått 19000mil nu, 16700 när jag köpte den och den har dragit så här mycket hela tiden.
Någon tyckte att jag måste köpa helsyntet (jag kör på halvsyntet Mobil).
Men den oljan är ju ändå tunnare.
Nja den är ju inte tunnare mer än när den är kall. Din delsyntet är ännu tunnare när den är varm.
Användarvisningsbild
av Sergej
1Ventiltätningar (Mycket möjligt)
2 kolvringar ( bilen går mer som 30000mil)
Finns möjligheten att byta ventiltätningar utom att demontera topplock.

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder