...

Moderator: Moderatorer

av S60AWD2.5T
Vid färd till vänster i en cirkulationsplats är det OK att blinka vänster för att underlätta för annan trafik. Dock är det absolut krav att blinka höger ut ur Cirkulationsplatsen,

Med vänster avser oftast den tredje avfarten.
Det finns ju CP med fler utfarter än 4 och då kan man ju förslags vis blinmka vänster när det kan underlätta eller ge tusan i det helt.

Dock INGET krav på vänsterblimk men absolut inget fel.

Men man ser folk blinka hur fan som helst i CP och det irriterar mig också.

Ps. kör aldrig i själva rondellen då det är mitt delen ;-)
Användarvisningsbild
av Nexus
S60AWD2.5T skrev:Vid färd till vänster i en cirkulationsplats är det OK att blinka vänster för att underlätta för annan trafik. Dock är det absolut krav att blinka höger ut ur Cirkulationsplatsen,

Med vänster avser oftast den tredje avfarten.
Det finns ju CP med fler utfarter än 4 och då kan man ju förslags vis blinmka vänster när det kan underlätta eller ge tusan i det helt.

Dock INGET krav på vänsterblimk men absolut inget fel.

Men man ser folk blinka hur fan som helst i CP och det irriterar mig också.

Ps. kör aldrig i själva rondellen då det är mitt delen ;-)
Jag har sett en och annan som har försökt köra rätt fram i våra fina rondeller. :D Nu för tiden tar jag E20 det går fortare än att försöka ta sig genom stan sen kan man dra på lite oxå :wink: :wink:
av Cornelia
Loner skrev:
anp skrev: Egentligen har jag god lust att slå på varningsblinkers nästa gång jag ser en bakomvarande blinka Vänster vid infart i en cirkulation...
Då får du blinka på mig hela tiden då.. Jag är "gammal" och fick lära mig att rondell (cirkulationsplats) är som en 4-vägs korsning, skall jag vänster, blinkar jag vänster, skall jag höger blinkar jag höger..

Och iom att jag blinkar vänster visar jag attjag INTE tänker svänga ut, för då blinkar jag höger! Men det finns en massa _idioter_ som blinkar vänster när dom svänger ur rodellen, dom borde bli av med kortet direkt!

/L
Gaaaammal tråd som jag väcker till iv.

Jag är också som som blinkar vänster och står till vänster innan jag far in och förväntar mig att folk ska göra detsamma, dumt av mig...Blinkar också höger när jag far UR rondellen/c-platsen MEN jag blinkra inte om jag kör rakt fram om det inte är så att det är tokmkt trafik. Då gör jag det för att vara övertydlig för här i stan råder vilda western.... :-(O)
av matzen10
Jag är en sån som absolut INTE blinkar vänster i en cirkulationsplats. Enligt mig så skulle man även blinka vänster/höger på landsvägen när den svänger, isf..
Tycker det är vilda västern om man blinkar vänster i en cirkulationsplats, m.a.o.
Sorry, Cornelia :oops: ..

---> Matzen10
av matzen10
frilins skrev:Rondellen är ingen väg utan en korsning som man satt en rondell i för att undvika den så farliga vänstersvängen på en vältrafikerad väg.
En rondell är ett eget vägavsnitt och inte något som är "underställt" en korsning.

M V H
---> Matzen
av anp
Varför är trafikanter vid Höger ut/infart undantagna blinkersinformation, vid färd rakt fram?

Om samma trafikant skulle ha svängt Vänster istället för att köra rakt fram, så skulle den ju visa det via vänsterblinkers. Men vid färd rakt fram så visas inget förutom ev, högerblinkning vid utfart.

Om nu övertydlighet är det som ligger bakom vänsterblinkning, varför då inte visa alla trafikanter samma övertydlighet?
av Cornelia
anp skrev:Varför är trafikanter vid Höger ut/infart undantagna blinkersinformation, vid färd rakt fram?

Om samma trafikant skulle ha svängt Vänster istället för att köra rakt fram, så skulle den ju visa det via vänsterblinkers. Men vid färd rakt fram så visas inget förutom ev, högerblinkning vid utfart.

Om nu övertydlighet är det som ligger bakom vänsterblinkning, varför då inte visa alla trafikanter samma övertydlighet?

Jag står självklart INTE i vänsterfil vid rakt fram! Då står man självklart till höger...
Var jag som skrev galet.

Var ju ett tag sen man tog körkort och enligt nya körkortstagare är tydligen regeln lite annorlunda nu, mot vad jag lärde mig.
av anp
Cornelia skrev:
anp skrev:Varför är trafikanter vid Höger ut/infart undantagna blinkersinformation, vid färd rakt fram?

Jag står självklart INTE i vänsterfil vid rakt fram! Då står man självklart till höger...
Var jag som skrev galet.

Var ju ett tag sen man tog körkort och enligt nya körkortstagare är tydligen regeln lite annorlunda nu, mot vad jag lärde mig.
Alla cirkulationsplatser är inte flerfiliga, och även om de vore det så gäller frågan fortfarande varför trafikanter till Höger är värda mindre information än de rakt fram.
av Marbas
Förstår inte vad som är svårt att förstå i hur man ska köra i en cirkulationsplats? Som tidigare skrivits i tråden finns en jättebra beskrivning på vägverkets hemsida, länkar den här också för enkelhetens skull:

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

Eller direkt till pdf filen:
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... tgava7.pdf

Speciellt sidan 6: "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

Och sidan 10: "När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

Hittar ingenting om att man ska eller bör blinka vänster inuti cirkulationsplatsen. Därför gör jag aldrig det, utan endast höger då jag svänger ut ur cirkulationsplatsen (oavsett vilken väg ut det är i förhållande till den jag kom in från).
av metalHJ
Mr B skrev:Det som är intressant i diskussionen är ju de här "minirondellerna" som är lite poppis på vissa ställe, en föredetta vanlig 4-vägs korsning som de bygger upp en liten rundning i mitten av kullersten eller något och kallar det rondell. Jag försöker följa gällande regler när det gäller att blinka i rondell, men det är inte lätt när det tar max 5 sekunder innan man har kört igenom hela rondellen...
Tänkte väl samtidigt upplysa om att dessa minirondeller inte är någon rondell i direkta bemärkelsen! I stort sett har den en uppgift, och det är att sänka hastigheterna i korsingen, och anslutande vägar. Och dels blir det finare rent landskapsmässigt med en minirondell, än en vanlig korsning. Men hur många bryr sig om konst, och vackert uppbyggda omgivningar? De kastar sig fram i trafiken, för att nå punkt B så fort som möjligt!
Tysta sommardäck V90

Ett däck som är homologiserat och mä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]