- tor 26 jun 2008, 01:34
#200809
Strax ny månad och då även hög tid för nya fel på bilen. Givetvis är det som vanligt även panik med att få den körklar eftersom vi ska ut och åka i den nu på semestern. Tyvärr har jag inte hunnit lösa det gamla än så jag kör en halvlång sammanfattning här på felen med högst prioritet. På möjliga lösningar får ni gärna klanka ner på mina idéer, säga vilken ni tror mest på, eller givetvis komma med något eget förslag, all hjälp uppskattas och behövs eftersom jag ännu inte är någon hejare på att meka trots ett år som volvo-ägare :)
Gamla problemet: Bilen går på väldigt låg tomgång om man startar den varm/ljummen. Får felkod 1-2-2 på A-2 som säger ”Signal från insugsluftens temperaturgivare saknas eller är felaktig”. Har dock testat byta temperaturgivare och rengjort kontakten utan förbättrat resultat. Har även haft samma problem tidigare med att bilen går dåligt på tomgången vid start varm/ljummen, men vid samtliga tidigare tillfällen gavs aldrig någon felkod. Tyvärr löstes dessa problem bara temporärt på olika sätt. Vilket innebär att dessa saker har blivit bytt inom senaste året (Så förhoppningsvis ska dessa saker inte vara felorsak nu): Lambdasond, bränslepump och bränslepumpsrelä. Byte av bränslepumpsrelät gav den bästa och längsta förbättringen av tidigare nämnda åtgärder. Därför testade jag byta det nu igen direkt då problemet uppstått igen innan jag upptäckte att jag faktiskt fick felkod denna gång. Så därför är jag säker på att det inte är bränslepumpsrelät som spökar denna gång tyvärr...
Möjliga lösningar till gamla problemet: Tomgångsmotorn? Någon motortemperaturgivare? Att det kommer in för mycket varmluft genom luftfiltret för att det inte riktigt täpper till varmluftsingången? (testade ta bort varmluftsslangen utan förbättring så troligtvis inte, eller är det så pass varmt i motorutrymmet att man måste stänga hålet helt? Eller körde jag så för kort bit för att bilen skulle hinna ställa in sig korrekt, körde så ett par mil i alla fall fördelat på ett par dagar) EGR-ventil? Någon trasig vakuumslang som jag missat? (Hur många ska det vara?) Nått minne som blir strömlöst och därför inte kommer ihåg att bilen är varm? Fördelarlock? Kamaxelgivare?
Nya problemet:Helt plötsligt en dag började växellådespaken att krångla. Växlar man från en växel på ovansidan till nedansidan går det väldigt trögt att få ner spaken i rätt läge. Alltså från 1:an, 3:an eller 5:an till 2:an, 4:an eller backen. Växlar man däremot från en växel på nedersidan till ovansidan känns det extra lätt. Alltså från 2:an, 4:an eller backen till 1:an, 3:an eller 5:an. Håller man sig däremot bara på växlarna på ovansidan (1:an, 3:an eller 5:an) känns det ganska normalt att växla. Samma sak om man bara växlar mellan växlarna på nedansidan (2:an, 4:an eller backen).
Möjliga lösningar till nya problemet:En väns vän trodde att det skulle finnas någon nippel under bilen där man kunde fylla på med fett som skulle ta bort problemet. Stämmer detta? I så fall, vilket verktyg och fett behövs? En volvo-verkstad böt förresten nyss lite delar till kopplingen, kan det ha med det att göra? Antar inte det eftersom kopplingen känns ut att funka som den ska. Det var i alla fall röret mellan huvud och slavcylinder de böt och huvudcylinder eller slavcylinder.