Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Aja det är så här att min bror fick låna min bil när han skulle ner till karlskrona då han bor där och nu har han kommit hem med ett antal fel :(
Första jag anmärker på bilen är att den luktar bränt och hoppar och frustar kollar därefter motorn och det är så att han inte fylt på olja vet inte hur lite det var men mätstickan blev inte det minsta oljig så fylde på olja, nästa är att han på nått sätt lyckats spräcka kylaren och på så sätt tömt ur all kylarvätska utan att märka detta så jag fixade kylarn och fylde på kylarvätska.

Motorn är en B230F med m47låda och LH 2.4 system.

Men bilen går fortfarrande dåligt har inte kollat så värst noga då jag arbetar mkt förtillfället men har semester nästa vecka så ska kolla igenom det då.
Jag har iaf varit och kollat fel koder kommer ihåg att jag kollade dessa innan han åkte och då var det inga problem men nu har jag 2-3-1 som är Lambdareglering, mager eller fet,dellast, 1-1-3 som är Styrenhet eller kortsluten lambdasond.

Någon som vet vad som ska göras kan fixa det själv bara jag vet vad jag ska börja :roll:

Tacksam för svar
113 lambdareglering vid övre eller undre gräns
231 adaptiv lambdareglering dellast vid övre eller undre gräns

Troligen är sonden ok, men det är något annat som påverkar blandningen så att lambdaregleringen behöver kompensera mer än vad styrenheten anser är normalt. LH2.4 talar inte om åt vilket håll blandningen är fel, bara att den är fel. Eftersom den går illa skulle jag chansa på mager, motorn klarar en hel del bränsleöverskott innan det går illa. Ryker det svart och luktar HC är min chansning fel.
Börja med att kolla tjuvluft, särskilt mellan massemätaren och gasspjället. Tjuvluft efter spjället borde ha satt 232 i stället för 231, samma sak men på tomgång i stället för dellast. Den veckade slangen mellan luftfiltret kan spricka i vecken, ta loss den och titta ordentligt.
Har letat efter eventuel tjuvluft och hittar inga sprickor eller läckor kollade vissuelt först och sedan med startgas och det verkar inte vara problemet.

Kom även på en annan sak som jag glömde berätta igår det är så att när man tex ska köra iväg och kommer upp i 2500rpm säger vi om man då trycker ner kopplingen och släpper gasen så håller den 2500rpm iaf som om nått hänger sig. Om man sedan gasar till så faller rpm till 500-1200 och svajar där
Vill bara dubbelkolla en sak. Det är inte en B230K motor med förgasare du har? Ibland blir det fel bland modellerna. Jag hade nämligen exakt det problemet... Berodde på grader i förgasaren. Skriv tillbaka i så fall så berättar jag mer.
Hej

Jag fick ett liknande problem igår då jag körde i regnstormen, har en Volvo 740-GLT 91:a (b230f). Varvtalet sjönk kraftigt.först trodde jag punktering.
Bilen känns lite som att den går på tre cylindrar men egentligen inte, den bränner inte bensin som den borde.Lambdasonden lyste så jag skaffade en från skroten men utan resultat (lampan lyser ändå). Hällde svart STP i tanken men det hjälpte inte heller. Kollade mina nyligen bytta stift, de var SVARTA :-O) Gjorde rent de men det hjälpte inte heller så mycket. Var tvungen att köra ca.200km med en ryckig och kraftlös volvo :cry:

Fanns inget luftfilter alls då jag skulle titta om det var något fel där :evil: förra ägaren måste ha tagit ut det helt av någon orsak.

Kan det vara spridarna eller att jag på något sätt fick vatten i systemet då luftfilter saknades helt (såg vatten i burken), eller, eller, eller.............. ?:-/
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]