Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada :D

Nu är det ju så att jag har varit och kollat på en 850 Turbo -94 hos en bilhandlare.
Och jag skulle nu behöva hjälp att avgöra om det verkligen är värt att köpa den eller inte.

Lite info om bilen i fråga.

Volvo 850 Turbo Sedan -94
Den har gått 21856 mil.
1 ägare som köpte den ny -94(ägaren ifråga fyllde 74 år igår, vilket innebär att han var 60 när han köpte den)
Helt fullservad. (Fast kamremmen måste bytas om 200mil)
Små taskiga vinterdäck och avtagbar dragkrok följer med.

Än så länge så låter allt väldigt bra men nu till det lite tråkiga med bilen.

Det är så att den drar lite olja, när jag kollade på bilen förra veckan så upptäckte jag att motorn var tom på olja, påpekade det för bilhandlaren och han sa att han givetvis skulle fylla på den. Idag när jag skulle provköra den fick jag veta att dom behövt hälla i 3 L olja i bilen :shock: .
Jag tog iaf och provkörde bilen och motorn visar inga som helst symptom på att något skulle ha tagit skada. Turbon laddar precis som den ska och när jag lyssnar på motorn och låter någon annan varva upp den så hörs inga som helst missljud, den går till och med tystare än vad min GLT gör.
Den blå ryker inte när man startar eller kör den och det finns inga tecken på att den läckt olja nånstans, motorn är helt torr. Dock så ryker det ur röret för oljestickan. Det betyder väll att vevhusventilationen är täppt?(Rätta mig om jag har fel :) )

Pratade även med den förra ägaren och han hade visst varit tvungen att lämna in bilen för 2 år sen för att motorn hade börjadat låta konstigt, vilket visade sig vara att det var lite olja i motorn. Men ägaren sa att verkstan hade sagt att det berodde på nått med att det kommit vatten i bensinen som då skulle ha frusit ??:-/ . Vilket låter väldigt konstigt.

Jag har även lyckats med hjälp av service boken utröna att motorn har dragit ungefär 3 liter på 412mil

Bilhandlaren ville först ha 39 000 för bilen men efter lite diskutioner angående olje problemet har han gått ner till 34 000.

Så nu till min fråga är den här bilen nått att satsa på egentligen?
Senast redigerad av 1 GLT_Racing, redigerad totalt 0 gånger.
av borstarmicke
Hade helt klart letat upp nåt annat, men det är jag det, har inte kompetensen att riva en motor o renovera el dyl.

Har du tur kommer 850turbo-gurun Pettson svara på ditt inlägg, då får du nog utförligare svar...

Men det finns ju S70 t5:or från 45000:- o uppåt på blocket o garanterat andra 850turbosar med, som inte drar 6 liter olja på 800 mil...
av GLT_Racing
Jo jag förstår ditt resonemang. Tyvärr så har jag inte möjligheter att ta ett större lån än 35 000 eftersom jag helst vill betala av det på ett år.

Jag är ju själv inte helt främmande för att riva ner och renovera olika motorer, har inte gjort så mycket annat än det på fritiden :D

Men jag vill ju inte att det ska bli så att jag måste lägga ut 20 till 60 tusen bara för att bilen ska gå.
Så det är därför jag tänkte fråga om någon vet hur mycket stryk motorn kan ha tagit.

Men alla åsikter räknas :wink:
Okej, jag var nästan övertygad att det skulle komma fram att motorn skulle behöva en omfattande renovering.
Nu när jag fått detta konfirmerat så blir det nog till strunta i den här bilen och försöka leta fram någon annan.

Men jag får tacka för dom extremt snabba gensvaren :).
Bilhandlare iofs, men 34000 låter fortfarande högt för en 94. Jag köpte min 855 turbo -94 för 25000:- för fyra år sen. Privatköp, importerad, och AC-kompressor skrot, men ändå.
(och den har börjat bli törstig på olja den med :roll: )
Sparkz skrev:Bilhandlare iofs, men 34000 låter fortfarande högt för en 94. Jag köpte min 855 turbo -94 för 25000:- för fyra år sen. Privatköp, importerad, och AC-kompressor skrot, men ändå.
Importerade volvo bilar är runt 30% - 50% billigare att köpa, och inte många seriösa bilförsäljare vill ha dom. pga vissa delar inte passar som finns på den svensk tillverkade bilar... :???:

finns lite fler orsaker också till att importerade är billigare.... men kommer icke ihåg dom :cry:

ett tips till GLT_Racing.. när du kollar på nästa bil glöm inte att kolla kolla oljan efter att du har varit ute och provkört lite. ryker det där mätstickan är eller där man fyller på oljan så är det vevhuset som det är knass på.
av *pettson*
Mimika skrev:
Sparkz skrev:Bilhandlare iofs, men 34000 låter fortfarande högt för en 94. Jag köpte min 855 turbo -94 för 25000:- för fyra år sen. Privatköp, importerad, och AC-kompressor skrot, men ändå.
Importerade volvo bilar är runt 30% - 50% billigare att köpa, och inte många seriösa bilförsäljare vill ha dom. pga vissa delar inte passar som finns på den svensk tillverkade bilar... :???:

finns lite fler orsaker också till att importerade är billigare.... men kommer icke ihåg dom :cry:

ett tips till GLT_Racing.. när du kollar på nästa bil glöm inte att kolla kolla oljan efter att du har varit ute och provkört lite. ryker det där mätstickan är eller där man fyller på oljan så är det vevhuset som det är knass på.
Att vissa delar inte passar är felaktigt, men det är nåt svenska bilhandlare älskar att säga för att slippa byta in dom. Det är så att utomlands fanns en del motoralternativ vi inte har här. DOCK är dom motoralternativen inte så speciella att det någonsin skulle göra ett problem i reservdelsbutiken. Tex turbon är 2 liters i italien och 2.3 liter här. GLT är 2,5 liter här men likväl 2 liters i italien. Men hur blev dom 2 liter då? Jo en annan slaglängd. Man byter vevaxel och vevstakar så är den helsvensk sen. Men det är ju djupare än nån mekar själv, att se upp med är att 2 liters versionerna har sämre bottenvrid, man får även se upp med att kabelpiskor och kablage är i dåligt skick på grund av miljön utomlands antar jag (kablagen och isoleringar brukar vara i smulor) eller om man har elakare avfettning utomlands. I övrigt är dom identiska. Sånt som skiljer däremot är om det finns sätesvärme, elhissar, elspeglar med uppvärming osv. Alltså småsaker. TROTS detta envisas svenska handlar att blåljuga. 85% av alla 850s är tillverkade i belgien hursomhelst så en svensktillverkad 850 är en minoritet. ÄVEN bilar avsedda för sverige tillverkades i belgien.

Vad gäller vevhusventen är det så att det bör tilläggas att bilen ska gå på tomgång vid kontroll om det ryker från oljestickan. Om det ryker med bilen avstängd spelar ingen roll. Är man osäker kan man ta en tunn servett och hålla över hålet på tomgång. Suger den fast är det okej.

Kört 18 000 mil, snart 12 000 mil sedan jag k[…]

Testa att köra en runda

Xc60 Polestar MY2023 saknar BLIS

Vet att på äldre plattform kunde man ef[…]

Eftermontera backkamera S60

Tog på mig att undersöka grannens S60[…]