Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Totte_T6
Hej alla glada? Volvo ägare! Vill bara tipsa om en billig och fungerande felkodsläsare för Volvo mfl.

Köpte en idag på Biltema med art.nr: 15-1385 pris: 699:-
saxat från hemsidan.

CR-101 OBDII felkodsläsare
• Kodläsare i fickformat för enkel och snabb felsökning av alla fordon med EOBD/OBDII diagnostiksystem.
• Ansluts till en 16-polig OBD-kontakt, oftast placerad under instrumentpanelen.
• Över 15000 diagnostiska felkoder och definitioner, både generiska och tillverkarspecifika, finns på medföljande programvara.
• Läser aktuella och lagrade diagnostiska felkoder från fordonets databox.
• Efter reparation raderas felkoderna och felindikeringslampan i fordonet släcks.
• På en ansluten persondator med installerad programvara kan definitionerna visas och skrivas ut. Det finns även en sökfunktion för att leta efter specifika definitioner.
• Programvara (PC) och USB-kabel medföljer.

provade direkt utanför butik ifall det skulle strula....men den fungerade klockrent!
läste av mina "standard koder" och nollade larmen, nuema problema blev glatt överaskad :D
nu kan man alltid ha med sig en dosa i bilen och koppla in vid behov.

sen om den täcker alla enheter/larmkoder det är en annan sak men den uppfyller basbehovet för mig!
dvs det viktiga Pxxxx området, den tar även Bxxxx, Cxxxx, Uxxxx områden som dock ej är testat av mig!

Så köp den, jag har en själv :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej. Har själv funderat lite på en sån där. Det lyser ju visserligen ingen lampa men det kan ju vara bra att ha utifall att...
Du skriver att du kollade dina "standard koder". Vad är det för något? Och vad menas med att nolla larmet?

Tack för den lilla resensionen i alla fall.
av Totte_T6
Tomas88 skrev:Hej. Har själv funderat lite på en sån där. Det lyser ju visserligen ingen lampa men det kan ju vara bra att ha utifall att...
Du skriver att du kollade dina "standard koder". Vad är det för något? Och vad menas med att nolla larmet?

Tack för den lilla resensionen i alla fall.
Jag har återkommande larmer "emissioner service erfodras" mer frekvent än tidigare

P1171 ECM-261A Long-term fuel trim, Upper limit
P1181 ECM-271A Long-term fuel trim, bank 2 Upper limit
kan vara flera orsaker till dessa larm har sprayat MAF sensorn med CRC MAF-sensor cleaner
med det gav inge större resultat förutom en skinande blank MAF :D

samt en överraskning P0335 Crankshaft Position (CKP) Circuit A Performance den har jag inte sett förut!

nu fick jag förklaring varför motorn tjuvstannade mitt i acc. från en utfart....snopen stannade jag bilen
och startade om.
sen har den gått i 2veckor, men jag har beställt en ny pulsgivare så jag byter ut den innan man blir stående "permanent"
i obyggden ??:-/

Har haft problem med dessa givare förut dom verkar hålla 20-30k mil sen har man avbrott i givaren...
det är bara tunn koppartråd lindat runt en stavmagnet.

Med nolla larmen menar jag cleara/radera larmen i bilens databox(ar) och samtidigt släcka larmlampan i displayen!
Gillar inte larmlampor, jag får migrän av dessa lampor !!

Så ett tips är att förutom reservhjul, domkraft, "luft på burk", så bör man ha en larmkodläsare samt en komplett
utskift av alla larmkoder i bilen... "just in case" baserat på egna erfarenheter !
av Totte_T6
Fluffen skrev:Det är synd bara att man inte kan släcka servicelampan. :|
Homer Simpson använde den ofelbara metoden av en bit tejp över lampan, ingen dum ide faktiskt :D :D
av Totte_T6
Totte_T6 skrev:
Jag har återkommande larmer "emissioner service erfodras" mer frekvent än tidigare

P1171 ECM-261A Long-term fuel trim, Upper limit
P1181 ECM-271A Long-term fuel trim, bank 2 Upper limit
kan vara flera orsaker till dessa larm har sprayat MAF sensorn med CRC MAF-sensor cleaner
med det gav inge större resultat förutom en skinande blank MAF :D
Har nu bytt ut MAF sensorn, och det har nu löst problemen med dessa larm, samt att jag märker att motorn
svarar bättre på gasen, har tidigare märkt att motorn tvekade innan kusarna kom gallopperande.

mellanregistret är betydligt bättre nu! skönt att slippa "emissioner service erfodras", sen hur länge det får tiden utvisa!
Användarvisningsbild
av Sharkman
Fluffen skrev:Det är synd bara att man inte kan släcka servicelampan. :|
Sök på forumet så hittar du hur man gör för att släcka service lampan. Behövs ingen extra utrustning för det.
av Pallewalker
Jag har samma problem i min v70N -01 (emissioner service erfodras) kommer och går har även stc och ABS service erfodras.. startar jag om bilen så brukar stc slockna då försvinner abs lampan när absen ställs in?? vid 30km/h. vet inte vad det är så ska nog kila till biltema och skaffa mig en. Föresten vad är MAF för nått?
av Totte_T6
Pallewalker skrev:Jag har samma problem i min v70N -01 (emissioner service erfodras) kommer och går har även stc och ABS service erfodras.. startar jag om bilen så brukar stc slockna då försvinner abs lampan när absen ställs in?? vid 30km/h. vet inte vad det är så ska nog kila till biltema och skaffa mig en. Föresten vad är MAF för nått?
Angående ditt flipperspel så KAN det vara ABS modulen i sig som har kall-lödningar vid stora huvudkontakten, det är
ett ganska vanligt problem med "lite äldre" Volvo bilar 99-01 som har denna typ av ABS broms system.
Hade precis samma problem med konstiga larmer till höger o vänster rörande ABS etc.
i mitt fall så var det uppenbara kall-lödningar, efter omlödning av ABS-styrkortet så har det nu lirat i ca 1år :D

Jo ang.MAF så är det bara en annan benämning på massflödes/luftmassa givare (LMM) som sitter efter filter/luftburken
ett kärt barn har många namn!

Men som sagt kolla vilka larmer som du har på din bil så vet du mer...

Har nu även provat Biltema prylen så har jag testat den på en Toyota Yaris 02, en Skoda Felicia 05 funkar kanon på
även dessa, Sorry att jag nämner dessa fabrikat på ett Volvo forum men jag kunde inte låta bli !
Toyotas fel-statistik är som bekant bland dom bästa, Önskar min S80 hade det :oops:

Du har kanske läckande ventil på rö[…]

ATF tycker iallafall jag känns väldigt[…]

240 startar inte

Jag gjorde precis så som du sa och nu funkar[…]

Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]