Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vibrationerna tycks komma från höger fram vid kraftigt gaspådrag(vid tillkopplad husvagn, släpvagn mm).
Släpper jag gasen försvinner det direkt.
Har bytt:
Styrleder vä hö, styrstag hö,hjullager vä hö, övre motorfäste, drivaxel hö komplett, motorfäste hö, länkarmar-spindlar vä hö.

Har gjort:
Hjulinställning,balansering av samtliga däck.

Börjar bli trött på att byta delar.
Har någon ett svar på detta??????????????????? :(
av *pettson*
Det är ju inte så bara att svara på. Det är ju vibrationer som man gärna ska få se och känna innan man uttalar sej om dom. Gissa kan vi ju göra tills vi blir gamla. Tyvärr kostar ju det lika mycket i delar som det tar tid. Varför inte passera någon bra verkstad eller för den delen mekaniker som kan åka med och känna/höra på detta?
Drivaxel höger komplett var det med yttre knut på? vart fortplantar sej vibrationerna? Torpedväggen? golvet? vart? Inte kikat på momentstaget under motorn som håller motorn i subframen? (Sitter vid skarven låda/motor) Ett mycket vanligt fel när t.ex bilen hugger när man släpper upp kopplingen. KAN vara en potentiell bov? Den ska ju se till att motorn inte dansar med nederdelen då du belastar.
Volvoverkstad kan ej svara på detta heller,har provat tro mig.
Drivaxel höger komplett var inkl yttre knut.
Vibrationerna verkar komma ifrån golvet på höger sida.
Skall kika på momentstaget under motorn.

Tack för snabbt svar pettson. :lol:
[quote="grammse"]är det lika om du provar med andra kompletta hjul?
noll kan man få på balanseringsmaskinen med en j*vla massa vikter men det blir ej bra på bilen .[/quote)

Hej!
Bytte däck, men samma vibrationer.
Mvh Pennes
jag tänkte mer på att ja hade en v70tdi -98 chippad som gjorde samma sak... men de var bara leva med.. drog dubbelmassesvänghjulet i botten=stumt, och det gav vibrationer vid gaspådrag.

kolla motorfästena, helst det övre så det inte är sprucket och kaputt.
Låter som det så kallade växellådefästet ,
Ta bort höger framhjul lossa plast skruvarna i innerskärmen och vik upp.
Där ser du ett motorfäste som är trasigt, finns och köpa på racemek.
Prova det tar ca 30 min att byta .
Är ett vanligt fel att många tror att övre fästet ger upphov till dessa vibrationer och byter drivaxlar istället .

Pris ca 500 kr .
av *pettson*
Pierre55 skrev:Låter som det så kallade växellådefästet ,
Ta bort höger framhjul lossa plast skruvarna i innerskärmen och vik upp.
Där ser du ett motorfäste som är trasigt, finns och köpa på racemek.
Prova det tar ca 30 min att byta .
Är ett vanligt fel att många tror att övre fästet ger upphov till dessa vibrationer och byter drivaxlar istället .

Pris ca 500 kr .
växellådsfästet?..
På höger sida sitter undre motorfäste / höger motorfäste.
Undre momentstaget / växellådsfästet återfinns på andra sidan bilen under motorn, vid skarven motor låda.
Pris: beroende på modell av fäste 500-1500..
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]