Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#204647
David Lange skrev:verkar som ingen känner till denna felkod :roll:
Felkodsinformation EFI–231, EFI–232
EFI–231 Adaptiv lambdareglering, dellast EFI–232 Adaptiv lambdareglering, tomgång

Villkor
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle–/luftblandningen i tomgång– respektive dellast–området. Om bränsle–/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt kommer felkod EFI–232 (tomgångsområdet – 0,48 ms – + 0,40 ms) eller felkod EFI–231(dellastområdet 0,773 – 1,227) och statusmeddelande Övre gräns (mager bränsle–/luftblandning) eller Undre gräns (fet bränsle–/luftblandning) att sättas.


Ersättningsvärde
-inget.

Felorsak

Övre gräns:
-defekt luftmassmätare
-lågt bränsletryck
-luftläckage
-felaktig pulsdämpare
-felaktiga givarsignaler.
Undre gräns:
-defekt luftmassmätare
-högt bränsletryck
-läckande insprutningsventiler
-läckande EVAP–system
-förorenad motorolja
-för hög oljenivå
-felaktiga givarsignaler.

Felsymptom
-kan ge hög bränsleförbrukning
-kan ge sämre prestanda.
av *pettson*
#206436
David Lange skrev:hittar ingen vacumslang som sitter runt insuget mot servopumpen till. Du har ingen bild på vilken du menar.. Har kollat på *trädet* men ser inget som verkar vara trasigt.
OM du har slangen sitter den på insugets GAVEL mot servopumpen. Precis där du kan sticka ned fingrarna emellan.

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]