Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av V40
Hej, jag hoppas att någon kan hjälpa mig, en riktig nybörjare vad det gäller bilstereo.

Vad ska det vara för Ohm-antal i framdörrarna på en Volvo V40 96?

Jag tittade på Biltemas Femtummare. Två st för 219 sek (4 Ohm). Låter dom skit eller spelar dom godtagbart som dörrhögtalare? Jag är ingen ljudbög men jag vill ändå att det ska låta okej. Jag har en aktiv baslåda i bagaget och fungerande högtalare i panelen. Jag har enbart kört med instrumentpanelshögtalarna och basen nu i ett par år. Men jag börjar sakna mellanregistret :wink:

Vänligen

// V40
Inte för att jag vet styrkan på högtalarna. Men jag tror inte det räcker med årsmodellen. Det fanns kanske olika ljudsystem. Det enklaste kanske är att kolla om det står på högtalaren vad det är för något. Eller det kanske tom står i instruktionsboken. Har någon liten aning om att det stod nåt sånt i min 01a.
Jag har tyvärr inga gamla högtalare som jag kan jämföra med då det är två tomma hål i dörrarna. Kablar är framdragna osv men inga högtalare.

jag ska slå ett kik i instruktionsboken
En annan lite mer praktisk fråga gällande högtalarnas placering i framdörrarna. I mina dörrar så är det inget skydd
mellan vindrutetorkaren och högtalarna vilket med stor sannolikhet har lett till kortslutning och trasiga högtalarelement som följd.

Hur löser ni detta i era bilar? Eller saknar jag någon del i mina framdörrar? Det är alltså helt öppet inne i dörren mellan rutan och högtalarna. Rutan åker ner precis bakom högtalarmagneterna. Tänk då vad som händer en regnig dag.
bilar har 4ohm på högtalare och hemma har du 8 ohm på stereo högtalarna
Listen som sitter på dörren ska täta mot rutan så det ej regnar in i dörren.
Tänk på att du inte köper högtalare med för djupt monteringsmått för då tar det i rutan.
Jag köpte högtalare på JULA till tjejens 745 kostade ca 150paret och låter helt okej för det ända målet hon använder stereon till :wink:

Tomas88 :!: med "vindrutetorkaren" menar V40 listen mot rutan som visseligen torkar rent rutan men även tätar så det ej kommer in vatten i dörren :-)-)
grammse skrev:bilar har 4ohm på högtalare och hemma har du 8 ohm på stereo högtalarna
Listen som sitter på dörren ska täta mot rutan så det ej regnar in i dörren.
Tänk på att du inte köper högtalare med för djupt monteringsmått för då tar det i rutan.
Jag köpte högtalare på JULA till tjejens 745 kostade ca 150paret och låter helt okej för det ända målet hon använder stereon till :wink:

Tomas88 :!: med "vindrutetorkaren" menar V40 listen mot rutan som visseligen torkar rent rutan men även tätar så det ej kommer in vatten i dörren :-)-)
Jahaaaa då är jag med. :D

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]