Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dodga
Halloj !

Jag har en 945á -91a med B230 FB motor, och jag har en liten fråga, vet inte om det är jag som är korkad.

Skulle ställa om tändningen på den ikväll, och som på alla andra 240, 740 och 940 som jag ägt så lossade jag de två bultarna som håller fördelaren (sitter i bak) och anslöt strobbpistolen sköt på veven och vred på fördelaren, INGET hände .......... nada ............ vred åt olika håll men inget hände, motorn ändrade inte varvtalet.

Är det bara jag som är inkompetent eller har nått gått sönder så att boxen justerar tändningen själv ?????

mvh
Niklas
av Dodga
Jag tänkte justera om tändningen för att jag har konverterat om den till E85 med en FlexiTune II box.
Hur kan man justera tändningen på den då ???
Vad är vitsen att ha en justerbar fördelare om den ändå inte kan justeras där ??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är impulsgivaren på svänghjulet och styrenheten som bestämmer tändpunkten, fördelaren är bara lock och rotor. Det kan gå att höja tändningen genom att jorda en pinne på styrenheten, men jag har inte den infon tillgänglig här.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sparkz skrev:Det är impulsgivaren på svänghjulet och styrenheten som bestämmer tändpunkten, fördelaren är bara lock och rotor. Det kan gå att höja tändningen genom att jorda en pinne på styrenheten, men jag har inte den infon tillgänglig här.
Finns det inte risker med att jorda detta/dessa stift i styremheten?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Inte i styrenheten, utanför.
Titta på chemat på LH2.4, stift 19 är jordat via en bygel. Nånting sånt är det, men jag är inte säker på att det är just 19...
Antagligen är det för att kunna sänka tändningen för marknader med dålig soppa, men ändå använda samma styrenhet. Vet att kollegan på jobbet hade det uppskrivet på en lapp, men nu är det semester! 8)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sparkz skrev:Inte i styrenheten, utanför.
Titta på chemat på LH2.4, stift 19 är jordat via en bygel. Nånting sånt är det, men jag är inte säker på att det är just 19...
Antagligen är det för att kunna sänka tändningen för marknader med dålig soppa, men ändå använda samma styrenhet. Vet att kollegan på jobbet hade det uppskrivet på en lapp, men nu är det semester! 8)
#19 & #29 är byglade. Väntar med spänning på mer fakta om detta. Bl.a. hur mycket tändläget sänks.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sparkz skrev:Inte i styrenheten, utanför.
Har dr. Sparkz lyckats få info om hur det ligger till?
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högta[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]