Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cobrarax
Hej !
Ny på forumet.
Har en 245 GLE -90. Har ett förmodat vattenpumpshaveri. Frågan är: byter jag vattenpump med vanliga verktyg eller behövs något special? Hur mycket behöver jag riva ned?
Finns det kanske en beskrivning någonstans på forumet (har letat)?

Eric
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ganska enkelt men det blir lite att skruva. :D Inga specialverktyg behövs, det du behöver ta bort är drivremmarna,fläkten,kåpan till fläkten och ev översta kåpan till kamremmen. Pumpen sitter med vanliga skruv, ta upp den nya och studera så fattar du hur den sitter. :D Glöm inte att skrapa riktigt rent på packningsytorna innan du sätter dit den nya glöm ej heller att skrapa rent i toppen där o-ringen sitter.
Kan vara lite jäkligt att få i skruvarna igen då pumpen ska tryckas upp mot toppen men det brukar gå bra.
Om det är dags för kamrem kan det ju vara en fördel att byta den när du ändå har skruvat ner så mycket.
Användarvisningsbild
av Fluffen
75000km eller 5 år. :D
Rätt så lätt faktiskt du ser vad du behöver lossa och hur du ska göra när du väl börjar skruva. :lol:
Lycka till!
av cobrarax
Tack för hjälpen!

Det var enkelt när jag kom igång.

Nu till nästa problem: när jag nu startar bilen är tomgången hög och går upp och ned upp och ned. kanske 1000-3000v/min. Värmen stiger hela tiden upp till rött, då jag stänger motorn. Kylvattnet har inte blivit varmt. Vad ska jag felsöka nu? Misstanken från första början var att toppen slagit sig pga av överhettning men det finns inga yttre tecken på det. Alting uppkom när frugan körde bilen i vintras typ 2 mil och den blev överhettad av någon anledning? Kan en termostat hängt sig?

Ge mig råd

(jag lägger upp en ny tråd också)

Eric

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]

Precis, det är fälgarna jag nämnde.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. […]