...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Blinka vänster i en rondell kan man väl göra men det viktigaste är ju att man blinkar höger när man skall ut ur rondellen. Dock skall man ju bara blinka vänster om man skall vänster. Men här verkar vi överens om jag förstått dig rätt.

Ang högerblink för att underlätta omkörning så signalerar man ju att man avser att svänga höger och inget annat. Och som du själv säger. Vad är poängen med att använda blinkers på ett sätt som kan feltolkas? Att underlätta en omkörning gör man bäst genom att hålla sig på kant om det nu är trafiksäkert att göra det plus att man fortsätter i jämn hastighet alternativt lättar på gasen något under själva omkörningen. Tycker jag i alla fall.
Jag skulle aldrig få för mig att göra en okörning utan att veta att det är fritt framför. Alltså att jag själv ser att det är fritt. Inte för att någon blinkar höger.
Sen har jag sett folk som blinkat vänster i samma situation också vilket jag tycker är ännu värre.
Användarvisningsbild
av Severin
Tomas88 skrev: Ang högerblink för att underlätta omkörning så signalerar man ju att man avser att svänga höger och inget annat. Och som du själv säger. Vad är poängen med att använda blinkers på ett sätt som kan feltolkas? Att underlätta en omkörning gör man bäst genom att hålla sig på kant om det nu är trafiksäkert att göra det plus att man fortsätter i jämn hastighet alternativt lättar på gasen något under själva omkörningen. Tycker jag i alla fall.
Jag skulle aldrig få för mig att göra en okörning utan att veta att det är fritt framför. Alltså att jag själv ser att det är fritt. Inte för att någon blinkar höger.
Men herregud alltså, jobbar du på en trafikskola eller? :roll:
Det är väl hur bra som helst att den framförvarande vill hjälpa till i trafiken, jag gör det hela tiden(yrkeschaufför) anl till att man oftst, jag säger inne alltid är att den bakomvarande ligger alldeles för nära så när du ser en som blinkar höger och inte har tänkt att svänga så kan du ta en titt på din egen körning, garanterat så ligger du för nära så man irreterad av dina lysen.

Feltolkas tror jag man inte gör om man nu inte blinkar hela tiden när man vill hjälpa den bakomvarande i en omkörningssituation, när jag kör det me tradarn så blinkar jag endast 2ggr, ingen chans att dom feltolkar det, utan dom stampar gasen i botten direkt(oftast)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nej jobbar inte på trafikskola men det var knappt två år sedan jag tog körkort. Och nej jag brukar heller aldrig ligga för nära. Jag irriterar mig själv på dessa som gör det.

Jag är också positiv till om man vill hjälpa varandra men om det gäller omkörning på det sätt som jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Det skrämmer mig om det är så att folk antar att det är lugnt att köra om för att en lastbil eller någon annan blinkar höger. Föraren framför skulle ju lika gärna kunnat sätta på blinkersen av misstag. Inte konsitgt att olyckor sker. :roll:
Användarvisningsbild
av Severin
Tomas88 skrev:
Det skrämmer mig om det är så att folk antar att det är lugnt att köra om för att en lastbil eller någon annan blinkar höger. Föraren framför skulle ju lika gärna kunnat sätta på blinkersen av misstag. Inte konsitgt att olyckor sker. :roll:
Kan hända men man ser ju om det kommer en bil när man tittar ut lixom, skulle han verkligen ha blinkat för att hjälpa till så kommer det så klart inge möte men alltså, blinkersen är ett hjälpmedel, sen så har man väl egna ögon, fegar man ur så blir man kvar, inte fan blir det olyckor pga detta, snarare mindre för ju längre bilister ligger bakom mig i jobbet ju mer irreterad blir dom, ju större chansningar tar dom för om ska dom till varje pris så jag vill helst slippa ha dom i röven när man kör i mörker så jag blinkar
Användarvisningsbild
av Tomas88
sewe skrev:
Tomas88 skrev:
Kan hända men man ser ju om det kommer en bil när man tittar ut lixom, skulle han verkligen ha blinkat för att hjälpa till så kommer det så klart inge möte men alltså, blinkersen är ett hjälpmedel, sen så har man väl egna ögon, fegar man ur så blir man kvar, inte fan blir det olyckor pga detta, snarare mindre för ju längre bilister ligger bakom mig i jobbet ju mer irreterad blir dom, ju större chansningar tar dom för om ska dom till varje pris så jag vill helst slippa ha dom i röven när man kör i mörker så jag blinkar
De kan nog bli fler olyckor. En del är ju såna att de till varje pris skall fullfölja en omkörning och inte avbryter. Man kan inte anta att folk handlar så som man borde i alla situationer. Sedan tycker inte jag det handlar om att "fega ur". Det är väl bra om man avbryter en omkörning om man ser att den inte går att genomföra säkert.

Sen så kan man ju sticka ut nosen och titta lite ändå, så man själv ser om det är fritt utan att behöva förlita sig på en annan förares signaler.
Användarvisningsbild
av Severin
Tomas88 skrev:
sewe skrev:
Tomas88 skrev:
De kan nog bli fler olyckor. En del är ju såna att de till varje pris skall fullfölja en omkörning och inte avbryter. Man kan inte anta att folk handlar så som man borde i alla situationer. Sedan tycker inte jag det handlar om att "fega ur". Det är väl bra om man avbryter en omkörning om man ser att den inte går att genomföra säkert.

Sen så kan man ju sticka ut nosen och titta lite ändå, så man själv ser om det är fritt utan att behöva förlita sig på en annan förares signaler.
Håller inte med att det skulle bli fler olyckor för att folk högerblinkar vid omkörning

"En del är ju såna att de till varje pris skall fullfölja en omkörning och inte avbryter. Man kan inte anta att folk handlar så som man borde i alla situationer. Sedan tycker inte jag det handlar om att "fega ur". Det är väl bra om man avbryter en omkörning om man ser att den inte går att genomföra säkert."

Det har ju inget med högerblink att göra, höger blinkar den framförvarande så går det att köra om
Det jag mena med att fega ur vad att när jag blinkar så kan jag garantera att det e fritt, tom för en annan tradare så nog kommer en bil om allt, men när dom inte tar den chansen när det e fritt så blir dom kvar och gör omkörningen senare tom när det blirt ett möte, skulle det vara bättre? Nä skulle inte tro att du tycker det

"Sen så kan man ju sticka ut nosen och titta lite ändå, så man själv ser om det är fritt utan att behöva förlita sig på en annan förares signaler"

Precis vad jag sa
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har väl aldrig påstått att det skulle vara säkrare att göra en omkörning vid möte.

""Sen så kan man ju sticka ut nosen och titta lite ändå, så man själv ser om det är fritt utan att behöva förlita sig på en annan förares signaler"

Precis vad jag sa"

Sa du väl inte. Du vill ju att man skall gå efter vad någon annan anser som lämpligt ställe att köra om.
Det beror ju lite på vad man har för bil också. Antal hästar osv om det går att göra en säker omkörning.

Sen vill jag återkomma till det jag sa innan. Naturligtvis fungerar din metod för att underlätta omkörning oftast men som jag tidigare skrev så kan man ju inte lita på att framförvarande förare just menar att det är fritt att köra om. H*n kan ju t.ex slagit på blinkersen av misstag eller kanske tom ämnar svänga höger (just som bla blinkersen är till för att visa).

Just därför tycker jag att det är fel att hålla på med såna här hemgjorda signaler.

Hoppas du förstår vad jag menar.
av anp
Tomas88 skrev:Blinka vänster i en rondell kan man väl göra men det viktigaste är ju att man blinkar höger när man skall ut ur rondellen. Dock skall man ju bara blinka vänster om man skall vänster. Men här verkar vi överens om jag förstått dig rätt.

Ang högerblink för att underlätta omkörning så signalerar man ju att man avser att svänga höger och inget annat. Och som du själv säger. Vad är poängen med att använda blinkers på ett sätt som kan feltolkas? Att underlätta en omkörning gör man bäst genom att hålla sig på kant om det nu är trafiksäkert att göra det plus att man fortsätter i jämn hastighet alternativt lättar på gasen något under själva omkörningen. Tycker jag i alla fall.
Sen har jag sett folk som blinkat vänster i samma situation också vilket jag tycker är ännu värre.
Om framförvarande blinkar 1-2 gånger med högerblinkers, så signalerar denne inte att h*n tänker svänga Höger. Lika lite som den som tackar någon som hållit ut på vägrenen för att underlätta en omkörning, via Höger-Vänster(-Höger) blinkers signalerar att denne är förvirrad och inte vet vart den skall svänga.

En kort högerblinkning signalerar endast att det är klart att köra om, blinkar man längre än 1-2 blinkningar är det naturligtvis lätt att misstolka signalen som att en kommande högersväng är på gång.

Och oavsett om framförvarande blinkar Höger eller ej, så måste den som vill köra om försäkra sig om att det verkligen är fritt. Högerblinkningen ger bakomvarande möjlighet till en snabbare omkörning då framförvarande redan sett att vägen är mötesfri, och signalerar också att denne är beredd på en omkörning.
Skulle nu ett möte oväntat dyka upp, så är den omkörande troligen också förberedd på att underlätta den pågående omkörningen genom att bromsa/gasa beroende på vad som är lämpligast.

Ovanstående stämmer i vart fall på min körning, för kan jag "styra" bakomvarandes omkörning av mig då jag ex,vis kör bil&släp med skrymmande last, genom att signalera att omkörning är möjlig samt själv vara beredd på att omkörning kommer att ske.
Då flyter min körning mycket bättre, och humöret hålls uppe. Jämfört med om någon gör en forcerad omkörning som jag inte är beredd på, och kanske också tränger mig för att ett oväntat möte dök upp, och jag måste bromsa kraftigt eller väja mot vägrenen/diket.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag vet inte om det finns något mer att tillägga. Jag har skrivit vad jag anser och ser ingen mening med att upprepa samma sak igen.

Jag kommer i alla fall inte ge dessa signaler eller heller lita på dem. Sen är det ju upp till var och en. I detta fallet så följer i alla fall jag lagen.
av anp
Följa lagen?
Varför inte bara underlätta för bakomvarande då du hamnar i den situtionen, genom att blinka kort med högerblinkersen?

Att inte lita på signalerna gör du helt rätt i. Bara för att någon signalerar att det är fritt så behöver det inte nödvändigtvis vara det. Men du bör absolut använda dig av signalerna för att underlätta din körning.

För övrigt är cyklister i trafiken ett stort irritationsmoment allt som oftast.
Ofta cyklar de väldigt långt ut vägen vilket försvårar passering av dem. Ännu oftare cyklar de i bredd utan uppsikt bakåt.

Men idag träffade jag på en riktigt vinnare i cyklist i trafikenlotteriet.
På en 50km/h landsväg kommer vi i kapp ( jag sitter som passagerare ) en tävlings/träningscyklist som i makligt tempo cyklar mitt i vägen. Efter en tid så påtalar föraren via signalhornet att cyklisten är ivägen, och attvi vill passera honom. Inget fel i det tycker jag sett till rådande situation.
Men då vi påbörjar omkörningen, hör jag en lång rad ord som skulle få Kapten Haddock att rodna :oops:
Maken till elak cyklist har jag nog aldrig, eller jo det har jag. Fast i ett annat sammanhang. Skådat/hört.

Hade jag kört så hade jag nog stannat och frågat vad för fel cyklisten lider av, förutom hetsigt humör och uselt trafikvett. Nu satt jag som tur var kanske, som passagerare i bilen. Som förövrigt framfördes av en äldre man, i typ 40km/h både före och efter mötet ned cyklisten.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 553

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]