Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nicklas79
min volvo 965 1995a 2,5L började koka idag på grund av att elfläkten hade pajat, hur stor är shansen att toppakningen har dragit. när jag stängde av bilen såg jag att tempmätaren va nästan på rött ungefär att den stog på 75%.
av metalHJ
Toppen på 960'n är inget jag hört att den skulle vara av någon sämre kvalité!

Huruvida man skulle kunna kalla 2,5 lit. motorn för budget eller inte vet jag inget om, men av någon anledning tillverkade dom ju en mindre sexa också! Säkerligen ren kostnadsfråga vid tillverkningsprocessen... Kanske de motorerna inte är riktigt lika robusta som 3 lit. motorn?

ang. toppackning så lär du väl märka ganska snart när du åtgärdat kylsystemet om packning gått eller inte :P återkom gärna med svar om hur det går!
va ute ok kolla hur pass stor skada det var ok det första jag såg, var att någon smart skalle har mont jorden till elfläkten i någon plast grej som det är plåt bakom med e dålig plåtskruv, så så anledningen till att fläkten inte funkade va dålig jord, jag flytade ner joden till - på bateriet istället, sen fylde jag på vatten i kyllaren som var helt tom, ok åkte ut tästade om allt funkade som det ska ok det gjorde det, men det vart bara en vända här om kring får ta en längre runda imorn, men fläkten funkade ok tämpmätaren stanade i mitten som den brukar. har man riktigt tur så är det inget som har hänt.
av metalHJ
Att en bil kokar betyder ju inte direkt att motorn tar skada av det. Klart en påfrestning men samtidigt inget som säger att packningen ryker. Håll utkik efter missfärgade avgaser, och efter vatten i oljan... Ser du inte till något udda, så kör vidare som vanligt! :)
Detta fenomen med dålig jord till elfläkten har även jag drabbats av med kokning som följd hela tre gånger utan problem. Att 2,5:an skulle vara en budgetvariant ställer jag mej dock tveksam till!! :)

//David
av metalHJ
Kanske jag själv skulle kolla upp jorden till fläkten då, så kanske jag slipper drabbas av det :)

Nej jag har faktiskt inte en aning ang. 2,5 liters motorn, bara en tanke... För samtidigt har jag svårt att tänka mig att den skulle dra avsevärt mindre soppa än 3 liters motorn, så därav kan man undra varför dom tillverkade 2,5 liters motorer också! För i övrigt är ju motorerna väldigt lika varandra...

Så då slog tanken mig om det kanske var en fuling. Att det kanske var en budget modell, några tusen billigare vid inköp, och mindre cylindervolym minskar ju också mängden metall vid tillverkningen av blocket/toppen till motorn. Men jag vet inte :D Jag bara spekulerar

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]