Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Arvid_A
Hei!
Jeg har en '97-modell 940 (lavtrykksturbo). I det siste har det hendt noen ganger at varsellampen for feil ved ABS-systemet har lyst etter at jeg har startet opp. Hvis jeg stopper motoren og starter på nytt 1-3 ganger, så har den slukket igjen. Er det noen her som kjenner til hva det er som trigger denne lampa, og har forslag til hvor jeg eventuelt skal starte feilsøkningen?
Arvid_A skrev:Hei!
Jeg har en '97-modell 940 (lavtrykksturbo). I det siste har det hendt noen ganger at varsellampen for feil ved ABS-systemet har lyst etter at jeg har startet opp. Hvis jeg stopper motoren og starter på nytt 1-3 ganger, så har den slukket igjen. Er det noen her som kjenner til hva det er som trigger denne lampa, og har forslag til hvor jeg eventuelt skal starte feilsøkningen?
Jag skulle börja med att mäta resistansen (ohm) på givarna fram. Följ kabeln upp under huven och sära på kontakterna.
Mät mellan stiften (mot givare) så ska du få mellan 900 och 2000 ohm. Funkar hastighets-/kilometermätare?
av 945S
Ok, inte den alltså... Var hittar man det där reläet då? Är det där i närheten iaf? Är det ett vanligt "bilrelä", så man vet vad man letar efter? Eller skall man skippa reläet och börja med motståndsmätningen enligt ovan? Jag testar det imorgon.
945S skrev:Ok, inte den alltså... Var hittar man det där reläet då? Är det där i närheten iaf? Är det ett vanligt "bilrelä", så man vet vad man letar efter? Eller skall man skippa reläet och börja med motståndsmätningen enligt ovan? Jag testar det imorgon.
Relät ser ut som ett vanligt relä med skillnaden att det sitter en flatsäkring i det.
Relät sitter ibland kabelhärvan (omkring spaken för att öppna motorhuven).
Jag skulle börja med att mäta motståndet på givarna...
av Arvid_A
Jocke S. skrev: Jag skulle börja med att mäta resistansen (ohm) på givarna fram. Följ kabeln upp under huven och sära på kontakterna.
Mät mellan stiften (mot givare) så ska du få mellan 900 och 2000 ohm. Funkar hastighets-/kilometermätare?
Hei Jocke S.!
- og takk for tilbakemeldingen!
Jeg har faktisk ikke registrert om hastighets- og kilometer-måleren virker når ABS-lampen er tent. Jeg har nemlig ikke kjørt med ABS-lampen tent. Når problemet oppstår har jeg bare stoppet/startet motoren noen ganger til lampen slokker. :roll: Jeg skal være oppmerksom på dette og sjekke det neste gang feilen inntreffer.

Betyr det du skriver at hastighetsmåleren får signal fra de samme giverne som ABS-regulatoren?
Arvid_A skrev:Betyr det du skriver at hastighetsmåleren får signal fra de samme giverne som ABS-regulatoren?
Ja, eller rättare sagt...ABS-systemet läser av hastighetsgivarens signal...

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]