- lör 05 jul 2008, 20:13
#202876
Först ska jag säga att jag har sökt och fått en hel del tips. Vad jag inte kunnat hitta är i vilken ordning det är smart att felsöka. Men till saken:
Förra sommaren så rasade växellådan på min automat 855 SE. Den slutade att dra när den blev varm men jag lyckades ta mig hem i omgångar. I och med resan hem så tändes även lamdalampan. Bilen gick ju katastrofalt eftersom växellådan inte alltid drog bilen framåt men nu har jag förstått att nånting mer hände där så att den inte går på alla cylindrar.
Pga diverse omständigheter så har bilen stått till för nån vecka sedan då en verkstad bytte lådan åt mig. De fick inte, enligt dem, några vettiga felkoder angående cylindergrejen, det var dagarna före sommarstängning och jag fick lite tips om saker att testa. Jag tycker också att det borde vara hyfsat enkelt att åtgärda själv. Växellådan jobbar som den ska nu iallafall.
Den går inte dåligt jämt utan den går liksom ryckvis, ibland drar den iväg som vanligt, sedan började den hacka och rycka lite. Det är som att den bara misständer ibland. Jag började med att byta tändstift. Ingen skillnad. Sedan så tankade jag 98 och i med sån där rengöringsjox som verkstaden tipsade om. Har än så länge inte gjort någon skillnad.
Idag bytte jag fördelardosa, rotor och tändkablar....det var verkligen på tiden med tanke på de såg ut inuti! Så i och med det trodde jag problemet var ur världen, men icke. Den hackar fortfarande på samma sätt. Så det är nu jag funderar på vad som är det mest logiska nästa steg?
Eftersom det är en -96 så kan jag inte avläsa felkoder helt enkelt. Biltemas kodläsare finns förståss, men kommer det att ge nånting då verkstaden inte fick fram något vettigt med två olika kodläsare?
När jag köpte bilen för två år sedan så fick inte bilfirman den genom besiktningen första gången pga värden och bensindropp. De gjorde något med bensinfiltret (bytte det inte vad jag förstod), kan det hänga ihop med filtret? Jag har läst ett par trådar om att liknande problem har lösts med att byta bensinpump.
Förra sommaren så rasade växellådan på min automat 855 SE. Den slutade att dra när den blev varm men jag lyckades ta mig hem i omgångar. I och med resan hem så tändes även lamdalampan. Bilen gick ju katastrofalt eftersom växellådan inte alltid drog bilen framåt men nu har jag förstått att nånting mer hände där så att den inte går på alla cylindrar.
Pga diverse omständigheter så har bilen stått till för nån vecka sedan då en verkstad bytte lådan åt mig. De fick inte, enligt dem, några vettiga felkoder angående cylindergrejen, det var dagarna före sommarstängning och jag fick lite tips om saker att testa. Jag tycker också att det borde vara hyfsat enkelt att åtgärda själv. Växellådan jobbar som den ska nu iallafall.
Den går inte dåligt jämt utan den går liksom ryckvis, ibland drar den iväg som vanligt, sedan började den hacka och rycka lite. Det är som att den bara misständer ibland. Jag började med att byta tändstift. Ingen skillnad. Sedan så tankade jag 98 och i med sån där rengöringsjox som verkstaden tipsade om. Har än så länge inte gjort någon skillnad.
Idag bytte jag fördelardosa, rotor och tändkablar....det var verkligen på tiden med tanke på de såg ut inuti! Så i och med det trodde jag problemet var ur världen, men icke. Den hackar fortfarande på samma sätt. Så det är nu jag funderar på vad som är det mest logiska nästa steg?
Eftersom det är en -96 så kan jag inte avläsa felkoder helt enkelt. Biltemas kodläsare finns förståss, men kommer det att ge nånting då verkstaden inte fick fram något vettigt med två olika kodläsare?
När jag köpte bilen för två år sedan så fick inte bilfirman den genom besiktningen första gången pga värden och bensindropp. De gjorde något med bensinfiltret (bytte det inte vad jag förstod), kan det hänga ihop med filtret? Jag har läst ett par trådar om att liknande problem har lösts med att byta bensinpump.