Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#202876
Först ska jag säga att jag har sökt och fått en hel del tips. Vad jag inte kunnat hitta är i vilken ordning det är smart att felsöka. Men till saken:

Förra sommaren så rasade växellådan på min automat 855 SE. Den slutade att dra när den blev varm men jag lyckades ta mig hem i omgångar. I och med resan hem så tändes även lamdalampan. Bilen gick ju katastrofalt eftersom växellådan inte alltid drog bilen framåt men nu har jag förstått att nånting mer hände där så att den inte går på alla cylindrar.

Pga diverse omständigheter så har bilen stått till för nån vecka sedan då en verkstad bytte lådan åt mig. De fick inte, enligt dem, några vettiga felkoder angående cylindergrejen, det var dagarna före sommarstängning och jag fick lite tips om saker att testa. Jag tycker också att det borde vara hyfsat enkelt att åtgärda själv. Växellådan jobbar som den ska nu iallafall.

Den går inte dåligt jämt utan den går liksom ryckvis, ibland drar den iväg som vanligt, sedan började den hacka och rycka lite. Det är som att den bara misständer ibland. Jag började med att byta tändstift. Ingen skillnad. Sedan så tankade jag 98 och i med sån där rengöringsjox som verkstaden tipsade om. Har än så länge inte gjort någon skillnad.
Idag bytte jag fördelardosa, rotor och tändkablar....det var verkligen på tiden med tanke på de såg ut inuti! Så i och med det trodde jag problemet var ur världen, men icke. Den hackar fortfarande på samma sätt. Så det är nu jag funderar på vad som är det mest logiska nästa steg?

Eftersom det är en -96 så kan jag inte avläsa felkoder helt enkelt. Biltemas kodläsare finns förståss, men kommer det att ge nånting då verkstaden inte fick fram något vettigt med två olika kodläsare?

När jag köpte bilen för två år sedan så fick inte bilfirman den genom besiktningen första gången pga värden och bensindropp. De gjorde något med bensinfiltret (bytte det inte vad jag förstod), kan det hänga ihop med filtret? Jag har läst ett par trådar om att liknande problem har lösts med att byta bensinpump.
av *pettson*
#202891
cub skrev:Först ska jag säga att jag har sökt och fått en hel del tips. Vad jag inte kunnat hitta är i vilken ordning det är smart att felsöka. Men till saken:

Förra sommaren så rasade växellådan på min automat 855 SE. Den slutade att dra när den blev varm men jag lyckades ta mig hem i omgångar. I och med resan hem så tändes även lamdalampan. Bilen gick ju katastrofalt eftersom växellådan inte alltid drog bilen framåt men nu har jag förstått att nånting mer hände där så att den inte går på alla cylindrar.

Pga diverse omständigheter så har bilen stått till för nån vecka sedan då en verkstad bytte lådan åt mig. De fick inte, enligt dem, några vettiga felkoder angående cylindergrejen, det var dagarna före sommarstängning och jag fick lite tips om saker att testa. Jag tycker också att det borde vara hyfsat enkelt att åtgärda själv. Växellådan jobbar som den ska nu iallafall.

Den går inte dåligt jämt utan den går liksom ryckvis, ibland drar den iväg som vanligt, sedan började den hacka och rycka lite. Det är som att den bara misständer ibland. Jag började med att byta tändstift. Ingen skillnad. Sedan så tankade jag 98 och i med sån där rengöringsjox som verkstaden tipsade om. Har än så länge inte gjort någon skillnad.
Idag bytte jag fördelardosa, rotor och tändkablar....det var verkligen på tiden med tanke på de såg ut inuti! Så i och med det trodde jag problemet var ur världen, men icke. Den hackar fortfarande på samma sätt. Så det är nu jag funderar på vad som är det mest logiska nästa steg?

Eftersom det är en -96 så kan jag inte avläsa felkoder helt enkelt. Biltemas kodläsare finns förståss, men kommer det att ge nånting då verkstaden inte fick fram något vettigt med två olika kodläsare?

När jag köpte bilen för två år sedan så fick inte bilfirman den genom besiktningen första gången pga värden och bensindropp. De gjorde något med bensinfiltret (bytte det inte vad jag förstod), kan det hänga ihop med filtret? Jag har läst ett par trådar om att liknande problem har lösts med att byta bensinpump.
Jag tycker det är extremt oroande att dom inte hittade orsaken till motorlampan. Det betyder att dom inte kunde sitt jobb. Lampan lyser därför att din VÄXELLÅDA SLIRADE och därmed gav felkod om risk för ökade utsläpp. Om du kikar så ligger felkoden alltså säkerligen i växellådans styrdon inte i motorns. Släck felkoden i växellådans styrdon och kör som vanligt.. Att bilen hackar däremot tror jag inte ens hör till koden. AC:n har du slagit av helt så att kompressorn inte går. `SÅ det är det rycket du känner?.
#202939
*pettson* skrev:Jag tycker det är extremt oroande att dom inte hittade orsaken till motorlampan. Det betyder att dom inte kunde sitt jobb. Lampan lyser därför att din VÄXELLÅDA SLIRADE och därmed gav felkod om risk för ökade utsläpp. Om du kikar så ligger felkoden alltså säkerligen i växellådans styrdon inte i motorns. Släck felkoden i växellådans styrdon och kör som vanligt.. Att bilen hackar däremot tror jag inte ens hör till koden. AC:n har du slagit av helt så att kompressorn inte går. `SÅ det är det rycket du känner?.
Jag tror att den stundande långsemestern spelade in i felkodsavläsandet...

Nu ska vi se om jag förstod det andra du skrev. Det låter troligt med lampan för idag när jag bytt dosa mm så var ju lampan släckt efter att jag ryckt batteriet. Den tändes inte igen förrän jag på pin kiv gasade lite extra när den började hacka, dvs ökade utsläpp säkert.
ACn funkade inte när jag köpte bilen så den har alltid varit avslagen. Med knappen på instrumentpanelen. Kräver det kanske någon mer åtgärd att slå av den helt? Å andra sidan så gick den fint i nästa ett år med den avslagen som idag.

I andra trådar har jag läst om att tändspolen ev är nästa sak att byta. Dags att försöka eller en tripp till Biltema och shoppa en kodläsare?
av *pettson*
#202991
cub skrev:
*pettson* skrev:Jag tycker det är extremt oroande att dom inte hittade orsaken till motorlampan. Det betyder att dom inte kunde sitt jobb. Lampan lyser därför att din VÄXELLÅDA SLIRADE och därmed gav felkod om risk för ökade utsläpp. Om du kikar så ligger felkoden alltså säkerligen i växellådans styrdon inte i motorns. Släck felkoden i växellådans styrdon och kör som vanligt.. Att bilen hackar däremot tror jag inte ens hör till koden. AC:n har du slagit av helt så att kompressorn inte går. `SÅ det är det rycket du känner?.
Jag tror att den stundande långsemestern spelade in i felkodsavläsandet...

Nu ska vi se om jag förstod det andra du skrev. Det låter troligt med lampan för idag när jag bytt dosa mm så var ju lampan släckt efter att jag ryckt batteriet. Den tändes inte igen förrän jag på pin kiv gasade lite extra när den började hacka, dvs ökade utsläpp säkert.
ACn funkade inte när jag köpte bilen så den har alltid varit avslagen. Med knappen på instrumentpanelen. Kräver det kanske någon mer åtgärd att slå av den helt? Å andra sidan så gick den fint i nästa ett år med den avslagen som idag.

I andra trådar har jag läst om att tändspolen ev är nästa sak att byta. Dags att försöka eller en tripp till Biltema och shoppa en kodläsare?
Okej tja..vore jag du skulle jag fixa en urläsning utan att köpa en läsare. 96 och 97 samt 98 har lite eget protokoll för urläsning och jag är inte lika säker på att biltemas tar den. Tvärtom... Däremot tar den nyare bilar.
#203015
*pettson* skrev:Okej tja..vore jag du skulle jag fixa en urläsning utan att köpa en läsare. 96 och 97 samt 98 har lite eget protokoll för urläsning och jag är inte lika säker på att biltemas tar den. Tvärtom... Däremot tar den nyare bilar.
Det kan förklara att de försökte med olika läsare och fick olika resultat..?

Tips på var man kan göra en urläsning i Stockholmsområdet som är korrekt och gärna inte innebär en fyrsiffrig nota?
av *pettson*
#203018
cub skrev:
*pettson* skrev:Okej tja..vore jag du skulle jag fixa en urläsning utan att köpa en läsare. 96 och 97 samt 98 har lite eget protokoll för urläsning och jag är inte lika säker på att biltemas tar den. Tvärtom... Däremot tar den nyare bilar.
Det kan förklara att de försökte med olika läsare och fick olika resultat..?

Tips på var man kan göra en urläsning i Stockholmsområdet som är korrekt och gärna inte innebär en fyrsiffrig nota?
0 Felet med läsare är oftast att man inte har dom korrekta översättningslistorna från isokod till fabriks specifik kod. Alltså ifrån En universalkod till just vad fabrikanten anser att det betyder.
Protokollet är dessutom knepigt eftersom man i princip kunde använt knappdosan från 1995 även 1996. Det enda som ändrats är uttaget.. inte koden.
#204221
Idag bytte jag bränslefilter som gjort susen i en del andra trådar. Men inte på min tyvärr. Det var definitivt läge att byta det med tanke på hur det befintliga så ut, men det botade inte hackandet/bluddrandet. Halvvägs hem så tändes motorlampan igen. Nästa helg är sista chansen sedan blir det körförbud på bilen.

Nu vet jag inte riktigt vad nästa logiska steg är längre. Har någon tips? Eller tips på en trevlig, billig och duktig verkstad i sthlm-området som kan göra en urläsning av koderna?

Då har ju xbb en väldigt bekväm ([…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hittade 10mm djupt ytterligare. Detta är slut[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Drog du åt bärarmarna med bilen upphiss[…]

Airbag

Jag har en S60 T 01a, som jag har fått prob[…]