- tis 08 jul 2008, 22:05
#203556
Hej allihopa
Det här är ett något luddigt problem, men here we go...:
Morsan har en 460GL -94 med 2L motor, som jag tror heter B20F. Sen snart ett år tillbaka hackar bilen till ibland när man kör den, något som min bror härledde till tändningsproblem, varpå tändstift-kablar-rotor-fördelarlock byttes. Detta var säkert välbehövligt men löste inte problemet, och att jag tyckte att vi skulle byta tändspolen med ignorerades förstås. En kompis till pratade om att det kunde vara problem med lambdan, men visste inte säkert...
Nåväl, bilen har fortsatt använts med det faktum att den har hackat till nåon enstaka gång, men har fungerat rätt ok trots allt. En tid senare var det dags för besiktning och jag fick förstås äran. Bilen fungerade som vanligt, men ryckte väl till någon gång, dock inget som besiktningsmannen reagerade på. Jag berättade om problemen för honom och han menade att det inte var lambdaproblem för då skulle problemet vara mer konstant, och att om det hade varit exempelvis tändspole eller bränslepump så borde den ha stannat helt för längesedan, då elkomponenter när dom väl har börjat att strula inte brukar hänga med så länge efter det.
Bensinsfiltret däremot, det kan ge dom här fenomen rätt länge, och det kommer sakta att bli värre...
Läget idag är att jag har beställt ett bensinfilter eftersom det lät rimligt, och i väntan på det har bilen blivit alltmer besynnerlig. Vet inte om det är jag som har fått tomtar på loftet eller inte, men jag kan svära på att bilen går som bäst vid start sent på kvällen när det är lite kallare/fuktigare i luften, för att sedan fungera sämre ju varmare och torrare det blir.
Så:
Är vi på rätt väg med bensinfiltret (som förmodligen ändå behöver bytas), eller finns det någon tempsensor eller dylikt som kan ge samma fenomen?
Tacksam för alla förslag och synpunkter!
/Strömma
Det här är ett något luddigt problem, men here we go...:
Morsan har en 460GL -94 med 2L motor, som jag tror heter B20F. Sen snart ett år tillbaka hackar bilen till ibland när man kör den, något som min bror härledde till tändningsproblem, varpå tändstift-kablar-rotor-fördelarlock byttes. Detta var säkert välbehövligt men löste inte problemet, och att jag tyckte att vi skulle byta tändspolen med ignorerades förstås. En kompis till pratade om att det kunde vara problem med lambdan, men visste inte säkert...
Nåväl, bilen har fortsatt använts med det faktum att den har hackat till nåon enstaka gång, men har fungerat rätt ok trots allt. En tid senare var det dags för besiktning och jag fick förstås äran. Bilen fungerade som vanligt, men ryckte väl till någon gång, dock inget som besiktningsmannen reagerade på. Jag berättade om problemen för honom och han menade att det inte var lambdaproblem för då skulle problemet vara mer konstant, och att om det hade varit exempelvis tändspole eller bränslepump så borde den ha stannat helt för längesedan, då elkomponenter när dom väl har börjat att strula inte brukar hänga med så länge efter det.
Bensinsfiltret däremot, det kan ge dom här fenomen rätt länge, och det kommer sakta att bli värre...
Läget idag är att jag har beställt ett bensinfilter eftersom det lät rimligt, och i väntan på det har bilen blivit alltmer besynnerlig. Vet inte om det är jag som har fått tomtar på loftet eller inte, men jag kan svära på att bilen går som bäst vid start sent på kvällen när det är lite kallare/fuktigare i luften, för att sedan fungera sämre ju varmare och torrare det blir.
Så:
Är vi på rätt väg med bensinfiltret (som förmodligen ändå behöver bytas), eller finns det någon tempsensor eller dylikt som kan ge samma fenomen?
Tacksam för alla förslag och synpunkter!
/Strömma
/Strömma