Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mitza
Hejsan!

Imorse när min käre far åkte till auktionen med sin bil så kom det aldrig någon värme i kupén, det blåste endast kallluft vad han än hade på.
Och nu ikväll när jag tog bilen till stan så kokade den, fast tempmätaren var aldrig på rött, utan jag hörde hur det porlade i systemet när jag stängde av den.
Vet någon vad som är felet?. tack på förhand

Mvh Robert
av kudden
Hej.
Det måste ju vara läckage någonstans(vattenpumpen eller nån slang kanske)
En mazda som jag hade förut blev varm och kokade.Det visade sig att lamellerna på kylaren var sönderrostade.Efter kylarbyte blev det bra. :wink:
av mitza
Okej, nej vattennivån såg bra ut dagarna före bara och behållaren var ej tom när jag öppnade huven igår, glömde skriva det.
Jag tyckte ej att jag såg vatten som droppade någonstans, så jag tror ej den har sprungit läck, men det var iochförsig mörkt när jag tittade.

mvh Robert
av 945S
Jag tycker det låter som att det saknas vatten både i kupevärmesystemet och vid givaren till vattentempmätaren, oavsett om du säger att det är vatten i expansionskärlet...

Alternativt att det är blockerat någonstans i vattenvägarna. Testa att spola ur kylsystemet med vattenslangen.
av mitza
Ja nog saknades det vatten någonstans :P farsan fyllde i ett gäng liter vatten han så nu funkar det bra igen :D

mvh Robert
av 945S
Fyll på med glykol också så att det inte börjar korrodera i motorn. Då får du nog snart nya problem...

Kör med lite värme på den närmaste tiden så märker du direkt om vattnet försvinner.

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]