Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Premis skrev:Det blev att beställa ett tändningslås på skroten med tillhörande nyckel.
300SEK + frakt, helt OK. Jag sprang även in på volvo och köpte mig nya bultar
eftersom det sägs att man skall borra ur dom gamla. Frågan är då, hur 17 får man
fast dom sedan? De jag fick var två st ca 20mm långa bultar med ett väldigt
underligt huvud, någon form av stjärnformad flänstyp. Kan inte minnas att jag
har något sådant verktyg i min repertoar :) ..

Vad behöver man? Eller är det bara att skita i bultarna och köra motsvarande
dimension insex som någon sa?

Torxskruv är vad har fått.
Det där är sådana där "one way" skruvar som tändningslåset brukar sitta fast med, vet inte om det kan löna sej att köpa ett verktyg att dra i dom med, jag skulle köra med vanliga insexskruvar istället, jag menar hur ofta bryr sej tjuven om att kolla med vilka skruvar låset sitter fast med, han bara bryter sönder låset som han gjorde på din bil. Skruvarna är väl dessutom skruvade uppifrån om jag inte minns fel.
För att kunna stjäla en Volvo av 400-serien så måste man slå eller bryta bort låskolven för att kunna få ur rattlåset, om man försöker bryta sönder det genom att vrida och rycka i ratten så kommer den att lossna i några slags brytpinnar och bara snurra runt och bilen är alltså okörbar. :mrgreen: Nej jag är ingen biltjuv men detta råkar jag bara veta ändå. :-)-)
Vilket jäkla mek! Trängre mek var det längesedan jag gjorde men nu har hela rattaggregatet åkt ut och ligger på köksbordet. Jag använde mig av en innovativ lösning för att få ut skruvarna. Dremlade helt enkelt ett djupt fint spår i skallen på skruven och drog loss den med stor skruvmejsel med lite extra assist. Perfekt, då går dom att återanvända. Inväntar nu tändningslåset som skall komma med posten imorgon om allt gått väl.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]