Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Ett tillägg till testet. För er som har beställt en T6 och inte läst provkörningen kan jag meddela att dom hade en snittförbrukning på närmare 2 liter/milen!!!
Ska väl tilläggas att detta var testbilar och dom körde förmodligen ganska hårt, men det ger ändå en fingervisning om vad det rör sig om. Pinsamt.
Amli skrev:Ett tillägg till testet. För er som har beställt en T6 och inte läst provkörningen kan jag meddela att dom hade en snittförbrukning på närmare 2 liter/milen!!!
Ska väl tilläggas att detta var testbilar och dom körde förmodligen ganska hårt, men det ger ändå en fingervisning om vad det rör sig om. Pinsamt.
Tycker inte det låter pinsamt alls. Ett testlag som brakar fram i hög fart på autobahn ger självklart ca 2 l/mil i en stor tung 4hjulsdriven terrängbil med fet bensinare under huven.

Det spelar ingen roll om man sitter i en XC60, Jeep, BMW X5, Range Rover, eller Mercedes GL, det kostar att ligga på topp.
av Amli
VolvoB20 skrev:
Tycker inte det låter pinsamt alls. Ett testlag som brakar fram i hög fart på autobahn ger självklart ca 2 l/mil i en stor tung 4hjulsdriven terrängbil med fet bensinare under huven.

Det spelar ingen roll om man sitter i en XC60, Jeep, BMW X5, Range Rover, eller Mercedes GL, det kostar att ligga på topp.
För det första är det väl inte en stor tung terrängbil (den väger lika mycket som en V70 T6 som i sig visserligen är som ett såll). Och för det andra, vad är det för bilar du jämför med?? Alla dom är ju minst ett nummer större. Bilarna som är jämbördiga är snarare X3, VW Tiguan, Honda CR-V m.fl.
Det är en snittförbrukning som snarare kan jämföras med en 7år gammal Jeep Cherokee med en V8:a...
Den snittförbrukningen på en helt nyutvecklad 6 cyl. motor är inte bra, tyvärr.
XC90_Executive skrev:Det är lite lurt med T6 just nu.....

Alla som försöker beställa en T6 i dagsläget märker det.
Har du hört något eller känner du till något? Jag var i kontakt med min säljare i måndags och han såg inte att det skulle vara något problem med min order.

Det enda var att ingen som beställt XC60 har fått något ordernummer för att kontrollera sin beställning på webben, det berodde på att Volvo inte lagt in sina egna ordrar ännu, det skulle ske efter semestern och därefter skulle kunderna få sina ordernummer.
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:

För det första är det väl inte en stor tung terrängbil (den väger lika mycket som en V70 T6 som i sig visserligen är som ett såll). Och för det andra, vad är det för bilar du jämför med?? Alla dom är ju minst ett nummer större. Bilarna som är jämbördiga är snarare X3, VW Tiguan, Honda CR-V m.fl.
Det är en snittförbrukning som snarare kan jämföras med en 7år gammal Jeep Cherokee med en V8:a...
Den snittförbrukningen på en helt nyutvecklad 6 cyl. motor är inte bra, tyvärr.
En Tiguan eller CR-V tex väger ju bara ca 1600 kg. (en vanlig V70II 2,0 D väger ju 1850 kg :-O) i Senaste Teknikens Värld på en kalibrerad våg :-O) ) så en XC60 lär ju väga in över två ton i äkta siffor (testbilarna var ju fullutrustade), inte vad som står i broschyren), dessa bilar har ju dessutm nästan bara häften så starka motorer och bara 4 cylindrar. De är ju sega och accet tar mer än 10 sekunder till hundra och CR-V och Tiguan toppar inte 200.

Klart att XC60 som är stor och tung som en stridsvagns och med massor av acc i sportbilsklass kommer att suga i sig duktigt med soppa om man gasar på.
X5 väger 2250 kg
Mercedes GL väger 2585 kg
Range Rover väger 2630 kg
V70 2,0F väger 1590kg

XC60 är sannolikt lite tyngre än V70 men den lär i alla fall vara ett halvt ton mindre än de som du räknar upp. XC ska nog alltjämföras med X3, Tiguan, CRV, Vitara osv. I jämförelse med Mercedes GL ser XC60 ut som en Smart :wink:
av Amli
XC60 D5 väger 1827kg.
V70 T6, 1809kg.
BMW X3 1815kg

Inte så stor skillnad med andra ord. Viktskillnaden till de lättare CR-V och Tiguan är avsevärt mycket mindre än upp till de stora Range Rover, X5 och GL som i sig har bra mycket större motorer dessutom.
Nu förstår jag inte riktigt hur du räknar. En range rover väger 800 kg mer än XC60 men du anser ändå att den skillnaden är mindre än till CR-V som väger 1595 kg? XC60 väger 200 kg mer men 800 kg mindre än en Range Rover. Detta gör att jag anser att förbrukningen (snarare) bör mätas mot dessa kompaktsuvar än mot en fullsize suv som väger nästan ett ton mer.
Amli skrev:XC60 D5 väger 1827kg.
Volvos viktuppgifter har ju inget att göra med vad bilen väger i verkligheten :-O) . Titta i senaste TekVärld där man faktisk väger bilen på en kalibrerade våg.

Man tar en V70II 2.0 D, i pappet står det 1670 kg, men när den rullar upp på vågen så väger den igentligen 1850 kg :-O) (den har ju bara den lilla 4an)

Vad väger då inte XC60 T6-orna i TekVärld-testet ?

-Plussa på XC ombyggnaden.
-Plussa på stora T6an
-Plussa på allt lull-lull i maxutrustningen
-Plussa på stora däck/fälgar
-Plussa på automat
-Plussa på tung AWD

Du kommer att hamna över två ton i verklig vikt.

Visst drog de nära 2 liter, men gör följande

Lätta bilen med minst 400 kg !
Plocka bort två turboaggregat !
Plocka bort två cylindrar!
Plocka bort 100-155 hk och en 200 Nm i Vrid :-O)
Lägg till 3-4 sekunder på 0-100 km/h :-O)
Plocka bort automat
Plocka bort någrar tum från fälgar/däck
Plocak bort en testförare som "brassar på" på autobahn.

Då får man en CR-V och säkert mera lik förbrukning med CR-Vn också. XC60 T6 är en helt annan division än CR-V.
av Amli
andreas_lofgren skrev:Nu förstår jag inte riktigt hur du räknar. En range rover väger 800 kg mer än XC60 men du anser ändå att den skillnaden är mindre än till CR-V som väger 1595 kg? XC60 väger 200 kg mer men 800 kg mindre än en Range Rover. Detta gör att jag anser att förbrukningen (snarare) bör mätas mot dessa kompaktsuvar än mot en fullsize suv som väger nästan ett ton mer.
Jag menar precis det du säger :) Kanske blev missförstånd, men jag håller med dig i ditt resonemang med andra ord. Mitt inlägg var mer ett motargument till VolvoB20 konstiga resonemang kring vilka bilar han/hon tycker XC60 bör jämföras med...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.

Men läsaren visar ju massa felkoder,vilka &au[…]