Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silverminken
Hej,
Jag har problem att spela brända CD-skivor i min HU-603 (sitter i en V70N-00). De första gångerna jag spelar en skiva låter de hur fint som helst, men efter några gånger (vanligtvis från ca 5-10:e gången) så börjar de endera spraka och låta allmänt dåligt eller till och med hacka i uppspelningen. Har provat att ta in dem och spela i både min dvd och en enklare "köksstereo", och då låter de fortfarande hur fint som helst - även de skivor som låter värst i bilen.

Värt att notera är att de inte är (mer än normalt) repiga. När de inte sitter i bilstereon förvaras de stillsamt i en CD-väska.

Detta problem har hittills inte uppstått med köpta CD-skivor, inte ens de som är flera år gamla.

Någon som har nån idé vad detta kan bero på? Är det helt enkelt så att HU-603 är väldigt känslig när det gäller CD-R??

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av ufriman
Vilken typ av skivor (behandlade på ovansidan), färg på inspelningssidan?
Användarvisningsbild
av CarMan
brän saktare
brän på en bättre skiva
byt stereo
Användarvisningsbild
av Driver64
Min CD-spelare (HU-803) hade problem att spela CD-R. Efter att jag sänkte brännhastigheten till 8x har det inte varit några problem.
av Teemu
bränner 48X på billiga skivor (ca 80öre/st) utan strul med en HU-603. Verkar som problemet är väldigt varierande - en del har strul andra inte.
Användarvisningsbild
av ufriman
Ofta i sånt här fall beror det på att laserpickuppen har fått sig en liten smäll eller är feljusterad, Kan vara värme fel också, Mitt råd är bränn på bättre skivor i lägre hastighet hjälper inte det byt stereo
av Silverminken
Bränner på 8x hastighet.
Har provat lite olika skivor, de flesta är dock behandlade på ovansidan med färgad undersida.

Får fortsätta att prova några fler sorters skivor samt sänka hastigheten ytterligare och hoppas det hjälper.

Tack för svaren.
av NCR
Jag bränner på "kvalitetsskivor" i 40x och har inte märkt nånting, utom att jag körde en Björk-skiva (en orginalskiva nu alltså) och då hackade den eftersom idioterna har ett så jobbigt kopieringsskydd på den plattan. Löste det genom att tanka ner den rippade versionen och brände ut den (i våras då, innan lagen ändrades :twisted: ).
Senast redigerad av 1 NCR, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frilins
Jag har inte heller några problem att spela skivor, i bilens HU-603, som är brända i en högre hastighet men bränner nästan alltid i så låg hastighet som möjligt för det blir bättre då.
Större chans att det fungerar i alla cdspelare du har.
Om jag kan så bränner jag i 1x.
av svensen
Silverminken skrev:Hej,
Jag har problem att spela brända CD-skivor i min HU-603 (sitter i en V70N-00). De första gångerna jag spelar en skiva låter de hur fint som helst, men efter några gånger (vanligtvis från ca 5-10:e gången) så börjar de endera spraka och låta allmänt dåligt eller till och med hacka i uppspelningen.
<snip>
Detta problem har hittills inte uppstått med köpta CD-skivor, inte ens de som är flera år gamla.
En CD-R tåler veldig lite mekanisk slitasje. Dette gjelder også label-siden av skiven! Det er nok derfor det går bra å spille den i bilen noen få ganger, men så er det stopp. Sannsynligvis er CD-spilleren i bilen din veldig kresen når det gjelder kvaliteten på mediet, dessuten er den jo fem år gammel, og mange CD-spillere gir opp tidligere enn det.

Etter mye eksperimentering greide jeg å få en gammel, sliten CD-spiller til å fungere ved å bruke Sony CD-R Audio skiver og, aller viktigst: ved å sette større offset når jeg skulle brenne. (Det siste har jeg begynt å gjøre uansett).

Sett f.eks Track 1 start offset til 75 CD-sectors og øvrige start- og stop-offsets til hhv. 12 og 5 CD-sectors.

Lykke til!

Sven

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]