Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baremo
#200116
när bilen står på tomgång så händer det ibland att bilen först nästan dör och sen direkt efter så rusar tomgången upp till 1200 varv för att sen gå tillbaka till normalt. Sen så känns det som om bilen går väldigt knackigt om man ger full gas inte alls något tryck i den som det var förr, dom hittar inget på volvo .. har provat med ny luftmassemätare men inget blev bättre. Stiften och magnetventilen är nybytt . Någon som haft liknande problem eller har någon aning om vad som kan vara fel? har funderingar på om det kan vara något tändningsfel?

//Erik
av absolut
#200395
tjena, hade samma problem med min s60 t5, årsm.2001 170 000km. lämmnade bilen in o de spelade nyaste mjukvaran på som kostade 400 kr/st, det finns två uppdateringar, en för motorn o en för automatlådan. efter det hade jag inga problem. bilen går som en klocka. men det är ingen lösning för evigheten, nästa gången måste jag byta spjällhuset. det beror på att i s60 årsm. 2001-2003 sitter ett spjällhus som kommer från italien o det är ski..."locket" i spjällhuset blir ovalt så att det inte stängar mer riktigt o om man spelar på en ny mjukvara så förändrats bara de tiderna som "locket" öppnar eller stängar. hoppas du fick lite hjälp, men jag är ingen proffs heller så det är bara min erfarenhet som jag hade med min bil...
av Pelle
#200398
Baremo: Hur länge sedan byttes spjället ? Om det är nyligt så behöver du inte byta det igen

Om t.ex vevhusventilationen är igensatt så kommer spjället snabbt att bli skitigt. Och med olja och smuts i spjällhuset så kommer det felsymptom du beskriver. Så rådet blir: Kolla om spjället behöver rengöras
Om det är skitigt och du nyligt har bytt spjället så rekommenderar jag att se över hur det ligger till med vevhusventilationen och motorn i övrigt.


Absolut: Det fel som finns på MM spjällen är att motståndsbanorna som registrerar i vilket läge spjället står slits ut och att motorstyrningen "tappar" kollen på hur det ligger till (Till slut med felmeddelanden som följd)
av Baremo
#200448
jag bytte det för ca 1.5 månader sen så det kan inte vara det. Ja jag ska kolla upp det där genast han på volvo trodde ju att det var tändsitften eller tändspolarna som behövde bytas det är uteslutet eller? letar febrilt efter tips på andra forum och någon skrev att bilen kan gå dåligt om man blandar olika typer av bränsle ofta... och jag tankar nästan alltid olika 95,98, vpower bör jag fokusera på endast ett oktantal?
tack för hjälpen såhärlångt kanonbra!
av jimjam
#200470
Hej. Jag hade samma problem som dig och då var det avgaskamaxelgivaren som gick trögt.
Skruvade bort den för att få igång kolven igen. Byte sedan till den nya packningen med inbyggd oljesil.
Pris 50kr. Det kanske kan vara något för dig?

/jimjam
av Baremo
#200672
okej ja det lär ju inte skada att kolla upp det, efter alla 10000tals kronor som springer iväg så är ju inte 50kr så mycket. Vart sitter den där avgaskamaxelgivaren mer exakt?
av Baremo
#203540
har en video som visar tomgången och hur det kommer ett hackande ljud från motorn då den skiftar tomgång hur visar jag den för er på bästa sätt?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#216166
Baremo skrev:har en video som visar tomgången och hur det kommer ett hackande ljud från motorn då den skiftar tomgång hur visar jag den för er på bästa sätt?
Lägg upp den på youtube!

[youtube][/youtube]
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]