Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en V70n för inte så länge sedan,mätarställningen 117.000km
Automatlådan växlar inte så mjukt,det blir liksom ryck mellan 2-3 speciellt när bilen är kall.
Pratade idag med LidBil och dom tar 1600kr för oljebyte. Är det någon här på forumet som haft samma problem med automatlådan?
Ska man byta olja eller något annat istället? Räcker det med ny mjukvara?
I min bil är det vanlig sugmotor på 140hk, och automatlådan utan tiptronic(eller vad det nu heter)
Byt olja och be verkstaden nolla adaptionen och/eller ladda ny mjukvara.
Ny olja + mjukvara = samma skit,dock har jag märkt nu att den växlar ner lite hårdare. Sedan så känner man knappt när man flyttar spaken från L till D eller R.
Pratade med en duktig mek,enligt honom är det här ett vanligt symptom på V70N automatlådor (inte nya V70II)
Han tyckte att man inte skulle göra något åt det här,utan bara köra och inte bry sig. Han säger att han vet folk med samma problem. Hårdväxlingen började runt 12.000mil men dom flesta bilarna har rullat över 22.000mil idag med samma symptom. Sedan så kom vi in på det här med gamla V70XC och visco, han sa något roligt där "bullskit" :D folk överdriver :)

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]