Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Tack för mycket bra instruktioner! Kommer vara ovärderligt när jag sätter fart med bytet :)

Bara en fråga till dig Lennart, ang. uppmätningen till startspärren. Jag ska mäta mellan stift 3 och 4, med en multimeter inställd på ohmmätning. Så långt är jag med, och jag antar att tändningen ska vara påslagen för att jag ska kunna få något utslag samt att det borde underlätta med en polare som kan sitta och växla inne i bilen.

Men, enklast, det ska alltså vara strömföring på båda stiften då startspärren är inaktiverad?? Vilket den är på Park och Neutral. Vid andra växlar ska jag inte få något utslag på multimetern vid mätning på stift 3 och 4? Eller hur menar du?
av lennart lundberg
Hej igen!

Du ska inte ha tändningen påslagen. Plock gärna bort pluskabeln från batteriet så att du inte får några andra felkoder när du håller på och jobbar med bilen.
Se efter att du har koden till bilradion ifall den fodrar en kod för att fungera igen efter att ha varit spänningslös.
Om du mäter med en multimeter på Ohm området så sätt ihop testsladdarna och titta på instrumentet vad du får för utslag. Du ska få samma (nästan samma utslag p.g.a. förluster) utslag när du mäter på stift 3 och 4 på den LÖSA kontakten som går till växellådsgivaren i läge N och P. Det är endast dessa lägen som du har kontakt mellan dessa stift. Då är givaren i rätt läge. Den lösa kontakten har ingen anslutning till bilen endast till givaren.
På vissa multimeter finns det även pip (ljudfunktion) använd den för då hör du direkt när du har en slutning på dessa stift.
Ohm området mäter man endast resistans alltså inte spänning (V = volt) eller ström (A = amper).
Visst går det lättare om du har någon som hjälper dig med att flytta spaken fram och tillbaka. Har du långa testsladdar så kan du dra fram instrumentet så att du ser det och på så sätt göra mätningen själv antingen i Ohm eller i pip läget.

Lennart 960
av metalHJ
Min erfarenhet i mätning med multimeter är inte så imponerande stor, därför jag var lite frågvis. Men bättre att fråga en gång för mycket än för lite :)

Nu är jag med på noterna, så bytet borde definitivt inte bringa några större problem. Det enda som gav ett frågetecken är att jag skulle mäta på lösa kontakten, vilket betyder att kabeln bör ha anslutning till lådan i och med att multimetern ska kunna ge utslag när jag för växelväljaren mellan P och N. Du skrev att den inte hade någon anslutning till bilen... Men det är klart, lådan är ju inte bilen :P
av lennart lundberg
Hej igen!

Mätningen du ska gör är när du har satt dit den nya givare och att kontakten från givaren hänger löst. Den ske EJ vara ansluten till bilens kontakt som går till styrenhet. I det läget har den ingen kontakt med bilens övriga elsystem.
Den LÖSA kontakten som går till givaren, går endast till givaren och det är på de stiften du ska mäta. Det är den kontakten som har ”han” stift som du ska mäta på, den kontakten som sitter fast / kvar i bilen har hylsor ”hon” stift ska du EJ mäta på. Hane / hona = han / hon. Du vet säkert vad jag menar.
När allt är OK ska du sätta ihop kontaketen från givaren och till den som går till styrenheten.
Din låda utgår jag från att den sitter i bilen!

Lennart 960
av metalHJ
Okay! Då får jag väl slutligen säga att jag är hundra på allt :D

Det jag inte hängde med på var att du från första början menade att jag skulle mäta på växellägesgivarens kontakter, i och med att du skrev "kontakt" som inte är ansluten inbillade jag mig hela tiden att du menade kabeln från bilens kabelstam. MAO mäter jag på kontakten FRÅN växellägesgivaren och inte kontakten från bilens elsystem!

Men då har vi allt utrett och klart! Då är det bara bytet som väntar...

Ska försöka kasta in lite bilder och info om bytet när det är klart, mest för andra som kanske får samma problem och dels för att färdigställa trådens diskussioner. Vågar inte sätta någon dag, då det än så länge ser körigt ut. Men håller ett öga på tråden och uppdaterar så fort jag är klar :)

STORT TACK!
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Ett alternativ till att mäta är ju helt enkelt att montera ihop kontakten, slå på tändningen och lägg i R. Tänds då backljusen så är allt i sin ordning. Vill man vara extra säker på att givaren sitter som den ska, lägg då i P och startabilen (det kommer att låta rätt friskt ur de raka rören)!! Det underlättar om man är två, en ligger under och justerar på givaren medans den andra skriker till när backljusen tänds!! Jag skrev en beskrivning på hur bytet går till på ett annan Volvo-forum, tror att jag ska ta och kopiera den texten och lägga till på det här forumet oxå!!

//David
av metalHJ
Det finns både enkla och avancerade metoder... Vi får se vilket humör jag är på just då, kanske jag känner frenetiskt för att leka med en multimeter :lol:

Oavsett vad, har det vart väldigt bra instruktioner! Credits till alla "lärare" (W)
av lennart lundberg
Hej igen!

Det jag ville fram var att läge N har den kortaste kontaktytan inne i givaren, vilket innebär att det ät det känsligaste läget att göra justeringen på.
Är ni två personer som kan hjälpas åt så ställ spaken i läge N. Den ena vrider på startnyckel, den andra justerar givaren tills det går att starta bilen i detta läge och låser fast givaren med låsbulten.
Ett instrument är till hjälp om man är ensam och vill hitta det rätta läget i läge N.

Lycka till med bytet.
Lennart 960
av MeckarMicke
jag har haft samma fel på min växellägesgivare V90-97

Lämnade in bilen till ekensbergs automatlådeservice i solna, de hade en kille där med extremt långa fingrar :D , han gjorde jobbet för 700:-, kontakten kostade 1000:-. På bilia ville de ha 2500:- för arbetet...enligt deras instruktion ska avgassystemet demonteras, därav prisskillnaden

mao vill du inte strula själv kan det ju vara värt 700:-, tycker jag själv - däremot inte 2500:-

det här är tydligen ett rätt vanligt fel, meken visste direkt vad det var när jag ringde och beskrev symptomen . Kontaken sitter tokigt till med värme och slask, på nyare konstruktioner sitter kontakten i lådan, sa meken vad vet jag.
Senast redigerad av 1 MeckarMicke, redigerad totalt 0 gånger.
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android