Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av brg
Hej! Ska byta smutsskydd till bromsoken bak på min S40 2.0 T -98. Vore tacksam för tips hur jag går tillväga.
Fråga 2: Har köpt till bak, men passar dom även på bromsoken fram?
MvhÖgge
av brg
Nej det är det inte. Det är gummibälgen som sitter på bromscylindern. finn säkert många namn på det :lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
dammskydd kallar jag det för. nej inte samma st bak som fram. Kolven i bromsoket fram är mycket större.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hejsan. Har inte bytt på S40 men på min gamla 240 som jag hade innan har jag bytt en gång.

Jag rekomenderar att du skaffar bromscylinderfett om du inte har det innan så du kan smörja kolven lite när du ändå håller på.

Nu vet jag ju inte hur mycket du skruvat med bromsarna innan så du får säga till om jag skall vara mer detaljerad.

Börja med att lossa den delen av oket som kolven sitter i.
Ta bort beläggen.
Bind upp oket med ståltråd, straps eller något annat lämpligt så att det inte hänger i bromsslangen.
Eventuellt pressa in kolven en bit.
Ta bort gamla dammskyddet.
Gör rent med stålborste och kanske tryckluft om du har tillgång till detta, där skyddet skall sitta.
Sätt dit det nya dammskyddet.
Som sagt har jag inte gjort detta på någon s40 men det brukar vara lite krabb när man ska ha dit det nya damskyddet.
Om du ska smörja cylindern med nåt så använd inte 5-56 eller annan olja som inte är avsedd för gummi. Använd i stället lite bromsvätska och eller bromscylinderfett.
Skruva sedan ihop allt igen. Var noga med att få dit oket ordentligt. Egentligen ska man ha nya skruvar så fort man lossat de gamla enl Volvo. Men drar du det riktigt så ska det inte vara någon fara. Du kan ju ta lite gänglåsningsmedel om du vill vara säker.

Lycka till.
av brg
Hejsan!
Jag tackar så hemskt mycket för beskrivningen. Tycker det låter bra. Jag ska försöka fixa det imorgon, skriver sedan hur det har gått.
Ha det gott!
Mvh: Ögge
Användarvisningsbild
av Nexus
dammskyddet sitter fast i oket med en liten "fjäderring". den får du pilla loss och var försiktig när du sätter dit den så du ej har hål på nya skyddet.
av brg
Hej!
Tyvärr så hade jag fått fel dammskydd, det var till styrpinnarna! Man tror ju att dom ska veta på volvo butiken vad det ska vara för grejor man vill ha. Men jag kanske var otydlig. Jaja inget att göra åt. Bytte både bromsskiva o belägg på båda sidor o det gick bra. får fixa det andra sen!
Tackar så mycket för hjälpen.
Ha en trevlig sommar.
Mvh:Ögge

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]