Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Thho skrev:Monsunregnet drog över Stockholm för någon dag sedan. Satt precis i en bilkö och funderade över ännu en irriterande "finess", som iofs Volvo inte är ensamma om, men som ingen konstruktör verkar ha testat i praktiken.

Jag talar om regnsensorn som sätter på torkarna då det börjar regna, eller vänta nu...... man måste ju trycka in lilla knappen på vindrutetorkarspaken och stänger jag av motorn måste jag aktivera funktionen igen då jag startar.

Liknande korkad konstruktion fanns på en av mina tidigare Volvo V70N men då var man tvungen att dra spaken ett hack upp/ner (minns inte vilket). En tekniker på Volvo förklarade att vindrutetorkarna självklart inte kunde starta HELT AUTOMATISKT. Då skulle de ju kunna gå igång i biltvätten eller vid något annat olämpligt tillfälle.

Varför kan inte bilen skicka upp ett lämpligt meddelande i färddatordisplayen när det börjar regna och be föraren att bekräfta med ett tryck på knappen på blinkersspaken att man vill aktivera regnsensorn. Knappen på vindrutetorkarspaken skulle då endast aktivera/avaktivera funktionen och minnas inställningen även om motorn stängts av.
Tänk dig in i följande situation, Det har regnat och sen snöat så det är underkylt regn på bilen följt av snö. Du sätter dig i bilen och har regnsensorn aktiv sen när du ställde bilen då det regnade. Vad händer? Jo torkarna går igång automatiskt och bryts av då de frusit fast. :wink: Tycker du fortfarande det är jobbigt och trycka på en knapp för att få regnsensor funktion?
wendtan skrev:
Thho skrev:Monsunregnet drog över Stockholm för någon dag sedan. Satt precis i en bilkö och funderade över ännu en irriterande "finess", som iofs Volvo inte är ensamma om, men som ingen konstruktör verkar ha testat i praktiken.

Jag talar om regnsensorn som sätter på torkarna då det börjar regna, eller vänta nu...... man måste ju trycka in lilla knappen på vindrutetorkarspaken och stänger jag av motorn måste jag aktivera funktionen igen då jag startar.

Liknande korkad konstruktion fanns på en av mina tidigare Volvo V70N men då var man tvungen att dra spaken ett hack upp/ner (minns inte vilket). En tekniker på Volvo förklarade att vindrutetorkarna självklart inte kunde starta HELT AUTOMATISKT. Då skulle de ju kunna gå igång i biltvätten eller vid något annat olämpligt tillfälle.

Varför kan inte bilen skicka upp ett lämpligt meddelande i färddatordisplayen när det börjar regna och be föraren att bekräfta med ett tryck på knappen på blinkersspaken att man vill aktivera regnsensorn. Knappen på vindrutetorkarspaken skulle då endast aktivera/avaktivera funktionen och minnas inställningen även om motorn stängts av.
Tänk dig in i följande situation, Det har regnat och sen snöat så det är underkylt regn på bilen följt av snö. Du sätter dig i bilen och har regnsensorn aktiv sen när du ställde bilen då det regnade. Vad händer? Jo torkarna går igång automatiskt och bryts av då de frusit fast. :wink: Tycker du fortfarande det är jobbigt och trycka på en knapp för att få regnsensor funktion?
Okey, jag kanske förklarade lite dåligt.

Föreställ er istället följande scenario: Regnsensorn kan kan väljas AV eller PÅ med knappen på högerspaken. Valet har en minnesfunktion som innebär att valt läge kvarstår även om bilen stängs av och sedan startas igen. Så långt inga konstigheter. Det är lika naturligt som bristen att valt läge på färddatorn inte kvarstår då man startar igen. Självklar borde färddatorn visa senast valda läge.

Har man valt AV och sedan vill aktivera funktionen väljer man bara PÅ på högerspaken. Egentligen skulle funktionen flyttas till övriga inställningar som man gör via radions display.

Har man däremot valt PÅ händer följande. Du sitter i biltvätten och sensorn detekterar vatten (från högtryckstvätten). Då visas ett meddelande i färddatordisplayen som säger AKTIVERA AUTOMATISKA VINDRUTETORKARE? i låt säga 5 sekunder. (Ungefär som ett servicemeddelande i färddatordisplayen). Om du ignorerar meddelandet händer ingenting. Vill du trots allt studera tvättprocessen bekräftar du med ett lätt tryck att funktionen skall aktiveras och torkarna går igång. Denna medvetna aktivering nollas dock då du stänger av tändningen. Funktionen som sådan är dock fortfarande aktiverad. Hur svårt kan det vara. Knappen på vänsterspaken är långt mer naturlig att använda än den i mitt tycke felplacerade knappen på högerspaken. Knappar som döljs av annat är aldrig bra.

/T

Sammanfattning: Ignorera meddelandet=inget händer. Bekräfta att du vill använda funktionen=torkarna går igång.
På temat saker man retar sig på: placeringen av handbromsen. Jag tycker det är otroligt skönt att sätta på den vid rödljus eller annars när man står still ett tag. Sedan trycker man pågasen och den släpper automatiskt. Suverän funtion. OM knappen varit placerad så att man hade nått den enkelt. Gärna vid växelspaken.
Primus skrev:På temat saker man retar sig på: placeringen av handbromsen. Jag tycker det är otroligt skönt att sätta på den vid rödljus eller annars när man står still ett tag. Sedan trycker man pågasen och den släpper automatiskt. Suverän funtion. OM knappen varit placerad så att man hade nått den enkelt. Gärna vid växelspaken.
Det handlar om säkerhet.......tänk dig att du har barn i bilen, har du inte det så kanske du kommer att få. :)
tassbonn skrev:
Primus skrev:På temat saker man retar sig på: placeringen av handbromsen. Jag tycker det är otroligt skönt att sätta på den vid rödljus eller annars när man står still ett tag. Sedan trycker man pågasen och den släpper automatiskt. Suverän funtion. OM knappen varit placerad så att man hade nått den enkelt. Gärna vid växelspaken.
Det handlar om säkerhet.......tänk dig att du har barn i bilen, har du inte det så kanske du kommer att få. :)
?:-/ ... Äää, nu hänger jag inte med. Du menar att de skulle kunna pilla på den och så tar det tvärstopp? (för min del skulle jag i så fall vara mer rädd för fruns fingrar...) Om du menar som jag tror så är det ju så att både Audi och BMW har denna funktion vid växelspaken. Jag har inte kollat om det har någon extra säkerhet för att undvika att någon i fart kommer åt knappen.
Placeringen till vänster är lite renault-apning.
Jag hade föredragit att den fanns mellan framsätena - saknar möjligheten att kunna ingripa med handbromsen när jag låter dottern övningsköra.
Nu finns ju bara Flintstonebromsen att ta till. :lol:
Man kan ju fråga sig varför cruisen måste aktiveras varje gång man stannat bilen? Frun har en Renault där cruisen sätts på med en knapp och är därefter på hela tiden. Det som också retar mig på min Volvo, gammal S80, är radion som inte kan användas utan att nyckeln sitter i. Kan inte tex lämna barnen i bilen så att de kan lyssna på radion. Hur är det på de nya modellerna? Får min nya V70 om 8 veckor :-O) Har nya Volvon varningsmeddelande för att vindrutespolarvätskan håller på att ta slut?
Pa min passat gick det att stalla in att handbromsen skulle aktiveras automatiskt om jag stannade och bilen rullade minsta lilla av lutningen. FInns inget liknande?
S80-04 skrev:Man kan ju fråga sig varför cruisen måste aktiveras varje gång man stannat bilen? Frun har en Renault där cruisen sätts på med en knapp och är därefter på hela tiden. Det som också retar mig på min Volvo, gammal S80, är radion som inte kan användas utan att nyckeln sitter i. Kan inte tex lämna barnen i bilen så att de kan lyssna på radion. Hur är det på de nya modellerna? Får min nya V70 om 8 veckor :-O) Har nya Volvon varningsmeddelande för att vindrutespolarvätskan håller på att ta slut?
Har även en Mercedes i familjen. Där är aktiveras Cruse Control (CC) via en spak till vänster på ratten. En lätt "dutt" uppåt på spaken kopplar in CC. Kanske inte helt optimalt med en extra spak men det är ETT steg för att koppla in CC istället för TVÅ som det är på Volvon. Gissar att Volvos lösning beror på att man vill minska risken för att CC aktiveras av misstag då kontrollerna sitter precis där man har tummen på ratten. Ett ergonomiskt fel kompenseras av ett annat krångligt feltänk.

Blir ju lite orolig då jag letar efter en V6[…]

En teori till som jag har funderat på ä[…]

Fel centerhögtalare?

Ja, precis. Så det är något som b[…]

Inte ett skit, sitt lungt i båten Skickat f[…]