Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad gillar du bäst?

Framhjulsdrift
50
23%
Bakhjulsdrift
153
71%
Båda lika bra
13
6%
Användarvisningsbild
av Funk
Jojo, jag förstår att det i dina ögon är ett otvetydigt bevis för att FWD är livsfarligt, men som sagt varför gick det åt skogen? Genom att bara se filmen så ges det inga direkta ledtrådar till varför det hände, eller varför det skulle vara kopplat till drivning på ett specifikt drivhjulspar...

/Thomas

PS: Men någon kanske ändå har ett tips om vilket fäste kameran sitter så bra i..
av DDD
Det faktu att fordonmärket samt modelen är känd uttömmer vad som kan hända vid en händelse med aktuellt fordon. Aktuell Volvomodell är en känd modell som är framhjulsdriven och som gärna utges, i vissa fall, att vara en säker och en bil som kan ha Potential att "växla" dsv trimmas etc...

MVH
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag har för ett atg sedan bytt från en 240 till S40. Jag kan säga att skillnaden jag märkt är att det är lite sämre svängradie och sen att om man skall accelerera på grusväg med s40 så går det inte lika snabbt, i början i alla fall. Fast detta är egentligen inget som gör mig så mycket... Fast det är klart om det skulle vara halt i någon korsning och man vill komma iväg snabbt... fast man har ju tyngden på drivhjulen, ja nu vet jag inte vad jag ska säga om saken. :)

Någon farlig undanmanöver har jag inte behövt göra så det kan jag inte säga något om. Annars tycker jag s40n känns mer stabil än 240n i kurvtagning.
Men det är väl inte riktigt rätt att jämföra en 240 från 83 mot en s40 årsmodell 01 heler.

Kunde ju vara intressant att höra åsikter från någon med två bilar av ungefär samma årsmodell och med olika drivning.
Användarvisningsbild
av Tomas88
:D Rolig bild.

Jag kan ju ställa samma fråga här då som jag skrev i en anna tråd.

945S Sa nämligen att det är billigare med framhjulsdrift. Stämmer detta verkligen?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tomas:

Jag kopierar från Wikipedia:

Bakhjulsdrift

Fördelar
Bakhjulsdrivna bilar är i regel enklare och billigare att underhålla än framhjulsdrivna.
Bakhjulsdrift medger mindre vändradie än framhjulsdrift.
Bakhjulsdrivna bilar är oftast att föredra framför framhjulsdrivna om man drar en tyngre släpkärra eller drar upp en båttrailer från vattnet. den ökade vikten på bakaxeln medger bättre grepp.

Nackdelar
Högre tranmissions-förluster ger sämre bränsle-ekonomi - något som gör att bakhjulsdrift är mer ovanligt på moderna bilar[källa behövs] .
Oftast sämre framkomlighet vintertid i jämförelse med framhjulsdrivna bilar.

Egenskaper som kan vara för- eller nackdelar
Bakhjulsdrivna bilar som börjar tappa greppet i en kurva blir överstyrda, något som gör bilen svårkontrollerad för oerfarna förare. Denna effekt kan dock pareras av en van förare som därmed kan styra igenom en sladd i en situation där en framhjulsdriven bil hade fortsatt nästan rakt fram.

Fast det mesta har ju redan tagits upp i tråden.... :)

Jag föredrar FWD, bättre framkomlighet i snö och det behövs här uppe :-O)

/Kalle

fast nu fick du ju inget svar på din fråga men det är tydligen så att det är billigare. Jag kan nog tro att det sliter mer på framvagnen när man har fwd

/Kalle
Användarvisningsbild
av Amapola
En anledning till att bilfabrikanterna propagerar för framhjulsdrift är just detta att bilen oftast inte går att styra om man kommer för fort in i en kurva, särskilt om det är halt. Låter det idiotiskt? Hur krockprovades bilarna förr? Jo, frontalkollision. Bilen gick att bygga starkare och med bättre energiupptagningszoner för smällar framifrån. Det är ju först på senare tid som man testar sidokollisioner, men det är av naturliga skäl svårare och dyrare att bygga bilar som klarar sidokollisioner bra. Därför ser trafiksäkerhetsnissarna helst att vi krockar front mot front eller möjligen lite offset. Därav framhjulsdriften. En annan sak som har kommit från samma källa, är det korkade rådet att sätta bästa däcken bak oavsett fram- eller bakhjulsdrift. Samma grundtanke ligger bakom. Man ska inte kunna styra i en nödsituation.
Själv är jag anhängare av bakhjulsdrift av flera skäl. Ett av dem är att bilarna oftast är försedda med fyra hjul. Frågan är då vad man ska ha bakhjulen till vid framhjulsdrift? Ett annat är att vid körning på halt underlag, får jag tidigt reda på hur halt det är. Alltså INNAN det är för sent.
Användarvisningsbild
av Funk
Bakhjulsdrivna bilar är i regel enklare och billigare att underhålla än framhjulsdrivna.
Skillnaderna i tillverkning och underhåll gäller framförallt på stela axelkonstruktioner, pratar vi moderna konstruktioner så är skillnaden knappast så stor. Prata med e någon som kört t.ex BMW lite längre sträckor...

En annan sak som har kommit från samma källa, är det korkade rådet att sätta bästa däcken bak oavsett fram- eller bakhjulsdrift. Samma grundtanke ligger bakom. Man ska inte kunna styra i en nödsituation.

Knappast, det primära är att alltid ha kvar ett förutsägbart beteende, överstyrningtendenser eller snurrningar anses vara svårare att hantera än understyrning.
Rent praktisk så strävar ett fordon utan grepp bak (eller med låsta bakhjul) att vända den ändan i färdriktingen, då de allra flesta har svårt att styra en bil i baklängesfärd så anses det vara att föredra att färdas i rätt riktning då greppet förloras. Tilläggas skall att krockskyddet generellt är rätt dåligt med bilen färdandes bak, eller sidlänges mot hindret. Att det däremot skulle vara någon konspiration för att ge bara frontalkrockar tror jag knappast, bara det enkla faktum att man vill att bilen förutsägbara uppträdande skall vara något sånär konsekvent.'

Jag har skrivit det tidigare, Volvos ingenjörer verkar ha samma inställning till chassiesättning oavsett om man kör RWD, FWD eller AWD från Volvo. Alla Volvo är i jämförelse med de flesta andra fabrikanter ganska mycket understyrda.
Ett annat är att vid körning på halt underlag, får jag tidigt reda på hur halt det är. Alltså INNAN det är för sent.
Du menar att du redan tidigt sladdar och spinner vid minsta halka ? :wink:

Personligen gillar jag känslan som infinner sig när man en morgon på sena hösten/tidiga vintern kliver ur bilen efter resan till jobbet och upptäcker att det är snorhalt... Och hela färden dit har gått fullständigt oproblematisk och säkert, tack vare en säker och förlåtande chassiesättning, som meddelat att det är en smula halt..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Amapola
Personligen gillar jag känslan som infinner sig när man en morgon på sena hösten/tidiga vintern kliver ur bilen efter resan till jobbet och upptäcker att det är snorhalt..
.....och tackar högre makter för att det inte hoppade ut ett rådjur eller ett barn framför bilen, då farten sannolikt var för hög eftersom det inte märktes att det var halt.
som meddelat att det är en smula halt..
Det var ju det den INTE gjorde.
Användarvisningsbild
av Funk
Amapola skrev:
Personligen gillar jag känslan som infinner sig när man en morgon på sena hösten/tidiga vintern kliver ur bilen efter resan till jobbet och upptäcker att det är snorhalt..
.....och tackar högre makter för att det inte hoppade ut ett rådjur eller ett barn framför bilen, då farten sannolikt var för hög eftersom det inte märktes att det var halt.
som meddelat att det är en smula halt..
Det var ju det den INTE gjorde.
Du läser mitt inlägg som fan läser bibeln...

/Thomas
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]