Bakhjulsdrivna bilar är i regel enklare och billigare att underhålla än framhjulsdrivna.
Skillnaderna i tillverkning och underhåll gäller framförallt på stela axelkonstruktioner, pratar vi moderna konstruktioner så är skillnaden knappast så stor. Prata med e någon som kört t.ex BMW lite längre sträckor...
En annan sak som har kommit från samma källa, är det korkade rådet att sätta bästa däcken bak oavsett fram- eller bakhjulsdrift. Samma grundtanke ligger bakom. Man ska inte kunna styra i en nödsituation.
Knappast, det primära är att alltid ha kvar ett förutsägbart beteende, överstyrningtendenser eller snurrningar anses vara svårare att hantera än understyrning.
Rent praktisk så strävar ett fordon utan grepp bak (eller med låsta bakhjul) att vända den ändan i färdriktingen, då de allra flesta har svårt att styra en bil i baklängesfärd så anses det vara att föredra att färdas i rätt riktning då greppet förloras. Tilläggas skall att krockskyddet generellt är rätt dåligt med bilen färdandes bak, eller sidlänges mot hindret. Att det däremot skulle vara någon konspiration för att ge bara frontalkrockar tror jag knappast, bara det enkla faktum att man vill att bilen förutsägbara uppträdande skall vara något sånär konsekvent.'
Jag har skrivit det tidigare, Volvos ingenjörer verkar ha samma inställning till chassiesättning oavsett om man kör RWD, FWD eller AWD från Volvo. Alla Volvo är i jämförelse med de flesta andra fabrikanter ganska mycket understyrda.
Ett annat är att vid körning på halt underlag, får jag tidigt reda på hur halt det är. Alltså INNAN det är för sent.
Du menar att du redan tidigt sladdar och spinner vid minsta halka ?
Personligen gillar jag känslan som infinner sig när man en morgon på sena hösten/tidiga vintern kliver ur bilen efter resan till jobbet och upptäcker att det är snorhalt... Och hela färden dit har gått fullständigt oproblematisk och säkert, tack vare en säker och förlåtande chassiesättning, som meddelat att det är en smula halt..
/Thomas