Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bullbone
Jocke S. skrev: Felkoderna 2-1-2 & 5-1-1 är båda till lambdasomnden. Mät signalen!
Hur mäter man signalen på lambdan? Kan ju tillägga att lambdan byttes i våras...

metalHJ: vad var det för årsmodell på din 960:a? Bilder på forumet? :?: :?:
av metalHJ
Jag åker 960 -91, samma årgång som din. Kommer dock inte ihåg felkodens siffror, vet bara att efter vi kollat mot sifferbeteckningarna fick vi fram växellägesgivaren. Så uppenbarligen bör det inte vara kod 322? Jag kan dock kika igen vid tillfälle... Men det känns inte rimligt, lådan växlar precis som den ska och arbetar med alla växlar. Motorn som sitter i är en B6304F.

Bilder går att ordna! En vit sedan, i originalskick. Planer i nuläget är att göra något åt volvos beryktade mjuka och ormiga väghållning vid lite hårdare körning, kommer nog investera i några sportdämpare och nya bussningar runt om. Dock inte sänka, då jag anser att sänkta bilar är rent för opraktiska. ev. nya fälgar, men samtidigt är det ju lite kul att ha en fräsch 960 i original utförande. Man ser inte många av dom, här i stan har jag hittils bara sett min egna :P Lacken ska bättras på även den, men jag kommer behålla den vita kulören, kommer bara lägga på ett nytt lager med vit lack samt några lager med klarlack så jag får lite lyster på det hela.
av metalHJ
Ang. uppmätning av Lambda:

Test av lambdasond

A)
En lamdasond ger ifrån sig ström.
Om sonden är hel ska värdet pendla mellan 0.3 - 0.7 V.
Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V
Och går den magert 0.1V
Står värdet still på 0.5V så är troligen sonden trasig.
B)
Det finns olika många kablar på olika lamdasonder:
1 kabel = mät mellan den & jord
3 Kablar = 2st går till för värmningen (oftast samma färg på dessa) & den tredje ska
du mäta på
4 Kablar = 2st till förvärmning & en +&- till sonden mät på dessa.
C)
Gör så här:
Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden.
Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar
inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden,
m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V.
Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period.
(Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
# Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas !
Användarvisningsbild
av bullbone
Får kolla upp det vid tillfälle...
Men nu är iaf kamremmen bytt + bränslefiltret= 3600:-
Fick tips om att jag borde byta drivremmen oxå (har själv sett att den är lite kass), men även att växellådan läcker olja. Vart ska detta sluta?
Å min fru som är så glad å stolt över sin "pärla"... :D
av metalHJ
Jag som trodde att volvon var din pärla ;) Ford kan ju rimligtvis inte vara lika mycket pärla som volvon?! :lol:

Jo drivremmen är bra att ta i samma veva då man ändå måste kränga av den för att komma åt bytet med kamremmen. Men dom var inte så dyra för ett kamremsbyte, vet att jag lämnade bort Golfen jag har/hade (Numera smälld) och det gick på närmare 10.000 för stora servicen. dock mycket mer än bara kamremmen, men kamremmen stog med all säkerhet för hälften om inte mer av kostnaden...

Men att byta rem på en tvärställd motor är ju samtidigt det dubbla jobbet.
Användarvisningsbild
av bullbone
Nu har vi upptäckt ytterligare ett fel: det droppar nån typ av olja från plasten under kylarn på höger sida (sett framifrån) och oljan verkar genomskinlig. Vad kan det vara?

Nä, min pärla är Forden:
Bild :-)-)

MEN jag kör Volvon med stort nöje! :P
av metalHJ
Du har ju oljekylning till automaten går i kylaren! Skulle misstänka att det är den oljan du ser... Gå igenom kopplingar och flänsarna på kylaren! Vet att min kylare var nyligen bytt precis när jag köpte bilen (Nån månad sen) och våra bilar är ju samma årgång, så det vore ju inte omöjligt att kylaren sagt upp sig?
av metalHJ
Att tillägga så byttes kylaren för just läckage av oljekylningen till automaten! Så kolla det... Ny kylare är ju trots allt ingen större förmögenhet, om man skulle jämföra med en rasad låda som kan bli en följd av dålig kylning :P
Användarvisningsbild
av bullbone
bullbone skrev:Har en 965 -91 som har lite allmäna problem: Ojämn tomgång (pendlar enormt), svartrök, reagerar knappt på gaspådrag, dör helt enkelt ibland, lambdalampan tänds, alla knappar vid växelväljaren blinkar (automat), även den orangea pilen på instrumentpanelen blinkar.
Nån som har några bra tips?
Gjorde en felsökning i morse med diagnosboxen; Uttag 1 gav följande felkod: 3-2-2, nån som vet vad det kan vara?
Uttag 2 gav följande felkoder: 2-1-2, 5-1-1, Hittar ingebn felkod som börjar på 5...

Önskar svar asap...

H// Tony.
Bytte tomgångsmotor så den var nog en liten bov i dramat om den ojämna tomgången... Hoppas den biten är över nu...
av metalHJ
Vad fick du pynta för tomgångsmotor?
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGCs[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]