Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Loner skrev: Och detta med krockkudde, VV får ju ingen uppgift ifall man kopplar ur / plockar ur den t.ex så varför dom ens bokför uppgiften vettesjutton.

/L
Där har du fel, ska du koppla ur kudden så ska Volvo göra det och du får skriva på en massa papper så Volvo har ryggen fri i situationer som olyckor mm

VV får en indikation att kudden är urkopplad så det skrivs in i regbeviset
sewe skrev:
Loner skrev: Och detta med krockkudde, VV får ju ingen uppgift ifall man kopplar ur / plockar ur den t.ex så varför dom ens bokför uppgiften vettesjutton.

/L
Där har du fel, ska du koppla ur kudden så ska Volvo göra det och du får skriva på en massa papper så Volvo har ryggen fri i situationer som olyckor mm

Fel och fel! Fel skulle jag inte vilja kalla det. Det är riktigt att man bör få urkopplig ifylld från auktoriserad verkstad i serviceboken och visst kan SBP kolla i serviceboken. Kontroll av detta görs däremot inte så ofta numera.
DDD skrev:Detta är riktigt allvarligt men förekommer dessvärre! Problemet är väl att det står SRS eller något på panelen när krockkudde finns monterad. Annars hade kan man gå riktigt långt rättsligt vid en olycka med te.x en bakåtvänd barnstol.
Jo men det räcker ju alldeles utmärkt att du har en krockkudde på förarsidan för att srs-lampan ska finnas.

mvh
Anders
Brainded skrev:
DDD skrev:Detta är riktigt allvarligt men förekommer dessvärre! Problemet är väl att det står SRS eller något på panelen när krockkudde finns monterad. Annars hade kan man gå riktigt långt rättsligt vid en olycka med te.x en bakåtvänd barnstol.
Jo men det räcker ju alldeles utmärkt att du har en krockkudde på förarsidan för att srs-lampan ska finnas.

mvh
Anders
Helt riktigt
Brainded skrev:

mvh
Anders
Men...

är det inte så att det står SRS där passagerarkrockkudden finns??? Och på nyare bilar så finns det väl en dekal som visar att man inte ska ha bakåtvänd barnstol på passagarerarsätet i fram om det finns en krockkudde.Den brukar finnas på framrutan eller (och) inne i bilen på instrumentbrädan framför passagerarsätet.

Rätta mig om jag har fel!
DDD skrev:
sewe skrev:

/L

Fel och fel! Fel skulle jag inte vilja kalla det. Det är riktigt att man bör få urkopplig ifylld från auktoriserad verkstad i serviceboken och visst kan SBP kolla i serviceboken. Kontroll av detta görs däremot inte så ofta numera.
Säger fel igen

saxat från NTF

"Mekanisk urkoppling görs på kundens begäran. Vid urkopplingen skriver kunden under ett avtal som registreras centralt. Vid ägarbyte skickas en påminnelse. Informationsdekal sätts på instrumentbrädan. Urkopplingen skrivs också in i bilens Service- och garantibok. För vissa modeller krävs också byte av passagerarbälte vid urkopplingen. Från årsmodell 2005 finns på vissa modeller nyckelavstängning som fabriksmonterat tillval. Mekanisk urkoppling är ej tillåten på dessa varianter."

Hur kan dom skicka en påminnelse till den nya ägaren om att airbagen är urkopplad om dom inte har dom uppgifterna 8)
Fluffen skrev:Lite off topic, men hur kan det inte vara tillåtet att koppla ur en airbag med nyckelavstängning?
Skulle personligen aldrig sätta ett barn där fram även om jag har stängt av med nyckel. :|
Men det är väl tillåten men det vill nog volvo göra själv så dom har kontroll över sina säkerhetssystem

Inte jag heller, laddningen sitter trots allt kvar
sewe skrev: Där har du fel, ska du koppla ur kudden så ska Volvo göra det och du får skriva på en massa papper så Volvo har ryggen fri i situationer som olyckor mm

Nej jag har rätt!
Volvo spara det i sina register, men VV ändrar ALDRIG i sina uppgifter om du inte gör en omregistrering.

/L
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]