Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
Frilins inspirerade mig till att ställa denna fråga?

Själv har jag ett snitt på 0,96.
Ligger på stadiga 0,7 vid landsvägskörning.

Bilen en PPC chippad 2.4T
av Noodles
Snitt runt 0.95 på de 2 månader vi haft bilen.
Landsväg under 0.8 om man inte har så tung högerfot. :)
Användarvisningsbild
av Brainy
Stadskörning precis över litern.
Gävle - Arlanda förra veckan med rätt så tung högerfot drog 0.81 och Arlanda - Gävle där hastighetsbegränsningarna hölls rätt skapligt drog den 0.69 trots att jag blev stoppad av tierpspolisen :roll:
Dessa nuffror är enligt färddatorn.

v70 -04 170hk

/Anders
Användarvisningsbild
av frilins
Ursäkta mig men hur ser ni vad bilen drar på färddatorn, när jag kollar den så drar bilen allt från 0,3-1,2 beroende på om det är uppförsbacke eller nerför.
Är det glädjekalkyler eller!??
Är det inte medelförbrukning som söktes?
D.v.s. tanka fullt, nollställ trippmätarn, kör ner till halvtank eller liknande, tanka fullt igen och räkna ut medelförbrukningen.

Annars kan jag ju berätta att min drar 0 liter/mil då jag parkerat den och slagit av motorn... 8)
av Noodles
Visar inte din färddator vad bilen drar ju nu, och ett snitt sen den nollställdes?
'Aktuell förbrukning' alt. 'Medel förbrukning'
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev:Ursäkta mig men hur ser ni vad bilen drar på färddatorn, när jag kollar den så drar bilen allt från 0,3-1,2 beroende på om det är uppförsbacke eller nerför.
Då titatr ud på momentanförbrukning, det finns ju snittförbrukning att titta på också.
Men mina siffror kommer inte ifrån frddatorn utan jag använder bensinkvitton och mätarställning för att få fram verkliga värden.

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Självklart varierade den aktuella förbrukningen men inte medelförbrukningen som jag nollställde nere på arlanda.
0.81 dit och 0.69 hem torde bli ett snitt på 0.75 vilket även var vad pumpen visade så nog stämmer färddatorn alltid...
av Noodles
Loner skrev:
frilins skrev:Ursäkta mig men hur ser ni vad bilen drar på färddatorn, när jag kollar den så drar bilen allt från 0,3-1,2 beroende på om det är uppförsbacke eller nerför.
Då titatr ud på momentanförbrukning, det finns ju snittförbrukning att titta på också.
Men mina siffror kommer inte ifrån frddatorn utan jag använder bensinkvitton och mätarställning för att få fram verkliga värden.

/L
För du körjournal? 8)
Användarvisningsbild
av ufriman
Min S60 -02 170Hk med sommardäck drar:
0,90 i statstrafik (blandad körning) o
0,78 på landsväg i 100 km/h medelfart tur o retur Göteborg-Hässleholm
Gjorde som "Loner" tankade knöfullt innan färden och fyllde upp när jag kom hem och kollade trippmäteren och färddatorn i medelfart och förbrukning, Vet att medelfarten är hög men det gick upp emot 140 på GPSen en bit ner i Halland där hastigheten är 120.

Är riktigt förvånad har kört samma sträcka med min gamla V40-2.0SE -97
i ungefär samma hastighet kom inte under 0,9 med den på landsväg i hög hastighet, På V40´s färdator så steg förbrukningen med 0,1 L i hastigheter över 120, Fick förklaringen att det fanns inga miljökrav över 120 och då används bensinen till att kyla katalysatorn.
Användarvisningsbild
av frilins
Noodles skrev:Visar inte din färddator vad bilen drar ju nu, och ett snitt sen den nollställdes?
'Aktuell förbrukning' alt. 'Medel förbrukning'
Jodå, aktuell förbrukning pendlar mellan, som jag skrev, 0,3-1,2 l/mil.
Vilket inte säger någonting...
Och beträffande datorns medelförbrukning så litar jag nog hellre på den "gamla" metoden tanka/trippmätare vilket jag inte brytt mig om att göra än men eftersom Loner tog upp denna intressanta fråga så tankade jag och nollställde trippmätaren idag.

Så jag återkommer med förbrukningen... :D
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]