Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Jag har roat mig med att testa olika medel för att fräscha upp däcken, och tänkte dela med mig av mina erfarenheter..

Jag har provat medlen under ett par veckor upp till ett år.

1. Sonax Däckglans 400.ml spray. 70:-
Spejflaskans innehåll sprutas på och bildar skum som sedan bör torkas av.
Fördelar med detta medel är att det är extremt lätt att lägga på lagom.
Medlet ger ingen större glans utan skall efterlikna nya däck. Gillar man en matt yta så
kan det vara medlet man föredrar, dock tycker jag att hållbarheten är lite dålig..

2. Biltema Däckpolish 500.ml pumpflaska. 40:-
Skall ge nydäckslook. Sprutas eller penslas på för jämn täckning. Ger visserligen godkänt
usteende, men är ett elände att få på jämnt. Dessutom blir ytan lätt klibbig i vissa fall,
vilket gör att t.ex damm fastnar. Enligt mig en värdelös produkt..

3.CRC Tire shine 400.ml spray. 60:-
Spejflaskans innehåll sprutas på och bildar skum som sedan inte behöver torkas av.
Fördelar med detta medel är att det är extremt lätt att lägga på lagom.
Ger ett rejält blankt däck, kanske för blankt när det är precis nypålagt..
Jag tycker dock att detta är helt OK.

4.Turtle Extreme black tyre. Creme 500.ml. 80:-
Creme som enklast läggs på med svamp. Bör torkas av efter en stund.
Lite jobbigare att lägga på än sprejerna, men inte överdrivet.
Medlet ger en väldigt blank yta direkt efter applicering, men glansen avtar efter någon dag
för att sedan ge en mer normal nydäckslook. Verkar inte innehålla silikon enligt skyddsbladet.
Är på grund av cremeformen ganska dryg så det något högre priset bör inte avskräcka.

5. Smartab Tyre Dandy: Proffsprodukt svår att hitta i handel. 400.ml spray ?:-
Sprayas på och torkas av, ger skapligt resultat, ganska blankt.
Bör undvikas av den som är rädd för silikon, då denna klart deklareras att innehålla det.

6.Meguiars Hot Shine Tire Spray pumpspray 700.ml 160:-
Spayas på och ev. överskott torkas av. Ger en väldigt blank yta, ser nästan fånigt ut på våra bilar.
Jag tycker framförallt an denna är för dyr, då den trots sin stora flaska inte räcker så länge.

7. Silikonolja (avsedd för stötdämpare i RC-bilar) 100ml. 55:-
En sniklösning om man vill ha bra glans och inte oroar sig för silikonet som sådant.
Det är billigare än att köpa silikonspray, och drygare då det är rejält koncentrerat.
En nackdel utöver det uppenbara med silikon är att redan ett litet spill blir rejält halt på golvet.

Sammanfattning:
På min hylla kommer det tills vidare alltid att stå en flaska CRC för de tillfällen jag bara
behöver göra en snabbtvätt. Samt en flaska med Turtles Extreme black tyre för de tillfällen
då rengöringen skall göras noggrannare.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tack för den utförliga infon.

Jag har också testat Biltemas däckpolisch. Det stod på sprayflaskan att man även kunde ha de till gummimattorna, det stod även att den inte klibbar.

Jag testade att spraya på sånt på mattorna efter att jag tvättat dem och när de torkat så var de så in i hel*ete klibbiga. Testat spraya på däcken också men det är ju det att man vill ju inte ha på fälgarna. Alltså ett jäkla jobb att maskera eller hålla upp och pensla.
Håller med om att detta inte var någon höjdarprodukt, däremot så har jag inget att jämföra med ännu.
Användarvisningsbild
av Funk
Till plastmattor (och även gummi) tycker jag att Smartabs Vinyl Shield brukar vara väldigt bra. Det är lite svårt få tag på för privatpersoner, man kan köpa det via http://www.pingens.se , men bara i ganska stor förpackningar.Kanske du kan dela med någon kompis, eller också prova med Sonax Xtreme Plastic Renovator, den är ungefär lika bra. Båda är dessutom väldigt bra till stötfångare och annan plast.

/Thomas
Funk skrev:6.Meguiars Hot Shine Tire Spray pumpspray 700.ml 160:-
Spayas på och ev. överskott torkas av. Ger en väldigt blank yta, ser nästan fånigt ut på våra bilar.
Jag tycker framförallt an denna är för dyr, då den trots sin stora flaska inte räcker så länge.
Jag användet detta själv. Fast jag sprayar det på en svamp och sedan tar den på däcken. Så man får precis lagom mängd. Har märkt att nackdelen är att det lätt fastnar smuts på fälgarna sedan. 'Bromsdammet' fäster väldigt lätt!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
Jag användet detta själv. Fast jag sprayar det på en svamp och sedan tar den på däcken. Så man får precis lagom mängd. Har märkt att nackdelen är att det lätt fastnar smuts på fälgarna sedan. 'Bromsdammet' fäster väldigt lätt!
HAde samma problem, men du gör jag så här. Ta på däcksglansen först, sedan vaxar man fälgen så fastnar inte bromsdammet.
av Sevak
XC90_Executive skrev:

Jag gör likadant men torkar av hela fälgen med en tyg duk efter.
Jag har använt Hagmans Tyre shine vilken jag tycker är mkt bra blir ett inte för glansigt resultat.
Det innehåller förmodligen silikon för min uppfart ser inte för rokig ut när det regnar ;) men det håller ganska bra 2-3 veckor utan tvekan, mkt enkel att använda lätt att applicera.
Kostar ca 100kr men den är ganska dryg.
Användarvisningsbild
av Funk
För att rengöra fälgar lite mer regelbundet, eller för att få bort spilld däckglans kör jag med http://www.dri-wash.us/ , ganska dyrt och inte det mirakelmedel som reklamen vill ge sken av..
Men, till fälgar efter en vanlig (lite mer noggrann) tvätt är det kalas. Det är också räddningen som alltid skall ligga i bilen ihop med en bra fiberduk utifall man får något stänk eller fågelskit som skall tas bort direkt. Det kostar runt 250:- för 250ml, men är väldigt drygt.

Glansen det ger är grym, till utställningshallar och monterbilar är det bra men hållbarheten som "vax" på en bruksbil är direkt dålig.

/Thomas

Bytt kupefläkt, vilket meck men nu känns[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]