Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bullbone
Fram på växellådan (ca 30-40 cm ner från ovankant motor), sitter ett rör med en liten oljesticka i (min är gul). På höger sida av motorn sett framifrån.
Oljebyte tror jag inte behövs om inte oljan luktar bränt eller är missfärgad. Vid kontroll ska oljan ha arbetstemperatur, motorn stå på tomgång, Gå igenom växlarna en och en från P ner till 1 och upp till P igen innan du kollar nivån. Om nivån skulle vara låg så behöver du en låååååång tratt annars är det svårt att fylla på. Jag köpte tratt (med löstagbar "slang" på OK) två stycken, varav den ena skruvade jag loss slangdelen å använde den som förlängare på den hela tratten. Hoppas du förstod det där sista... :-DD
av metalHJ
Vilken olja skulle du rekomendera om det skulle vara låg oljenivå? Var ett tag sen jag åkte automat nu så har glömt lite :D

Vad det gäller Instruktionsboken till 960 tycker jag dom har informerat dåligt om Automatlådan överlag, varken att det finns någon nivåsticka för oljan, eller så vitt jag sett vilken olja man ska använda till lådan. Först trodde jag att lådan var sluten, och att oljebyte eller oljekontroll inte var nödvändigt. Men det kändes lite väl märkligt, därför mina frågor nu :)

Tack för svar!
Användarvisningsbild
av bullbone
Vad gäller oljetyp, borde du få svar om du frågar på ngn mack. Kommer inte ihåg vilken olja jag köpte senast tyvärr... Oljestickan sitter ju hyfsat gömd dessutom. :-(O)

I övrigt glider jag runt i en Ford Granada med väl synlig mätsticka till Automatlådan. :-)-)
av metalHJ
Biljäveln är tom på olja :shock: Varmkörde nu motor och låda, kontrollerade mot den gula stickan, som inte visar en droppe olja. Vid första kontrollen var det LITE på den, och den såg till synes röd och fin ut. Vid senare kontroller fick jag inte upp någonting alls på stickan.

Jävla volvo konstruktioner att bara gå och gå, utan olja :???:

Nåväl, vilken olja fyller jag på med, och hur mycket kan det tänkas gå åt då stickan inte visar någon olja?

Tacksam för svar omgående :)

BTW, stort tack för lån av tråden! :D
av metalHJ
Samma sak med en gammal Merca 230 jag hade, där var oljestickan till automaten väl synlig och lätt att kontrollera. Gick lixom inte att missa när man öppnade huven. Men, vad tror ni om Biltemas olja? Vet att jag slog i sådan till Mercan, och att den gick bra på det så länge jag körde den. Bytte olja helt på den.

Ändock är jag skeptisk mot biltema, och 960'in är jag lite mer rädd om! dessutom är ett ras på lådan betydligt mer kostsamt på volvon, än det var på gamla mercan...

Glider ner till lokala AD center och hör med gubben där inne, han är jävligt kunnig :) Återkommer här med vilken olja han rekomenderar, för andra som är nyfikna om inte annat ;-//
Användarvisningsbild
av bullbone
Hade du motorn på tomgång när du kollade nivån? Är den ryckig eller slirar i växlingarna?
Gjorde det misstaget med Granadan att jag kollade nivån med kall och avstängd motor... :roll:
av metalHJ
bullbone skrev:Hade du motorn på tomgång när du kollade nivån? Är den ryckig eller slirar i växlingarna?
Gjorde det misstaget med Granadan att jag kollade nivån med kall och avstängd motor... :roll:
Bilen VAR ryckig, beroende på vad man jämför med, men jag vet vilken precision en 960 växlar med sen innan så det fick anses vara lite ryckigt. Framförallt när han skulle lägga i 4'ans växel, då hade han en tendens att rycka till framförallt vid lägre hastigheter.

Bilen var väl varmkörd, och välväxlad i stadskörning innan kontroll. Innan kontrollen, växlade jag ett antal ggr mellan Park och Reverse samt Drive. Jag köpte Castrols Dexron III olja, 117:- litern. Fick i nästintill 2 liter innan stickan visade korrekt.

Nu växlar bilen som drömmen själv, för jag tog upp problemet med att han röck när han skulle växla till 4'an i en annan tråd. Men det är ju helt otroligt, att lådan klarat sig utan 2 liter olja... Återigen ett argument för volvos kvalité :lol:

Jag tog ut han på landsvägen och gjorde några kickdown, och han växlade så mjukt, fint och snabbt vid alla växlar. Skönt det :) 960'in går ju som en kung på vägen, har aldrig innan åkt i en bättre landsvägsbil än den med tanke på ålder och pris.

Bulldone, du har möjligvis ingen erfarenhet från växellägesgivaren? Lådan blinkar nämligen, och felkodssystemet anger att det beror på en trasig växellägesgivare. Men vad jag hört, ligger den på närmare 1000 lappen, så innan man fastställer det kanske det kan vara något enklare? Eller om det finns några tips och trix för att fastställa orsaken? Har detta ämne i en annan tråd, så har du något bra svar kanske du kan kasta in det där :)

Stort tack för hjälpen iaf. :)
Användarvisningsbild
av bullbone
Lider av blinkande låda ibland, men det nollar jag med "diagnosboxen". Har ingen erfarenhet av givaren men någon skrev någonstans att man kan kolla under bilen på förarsidan av lådan, för tydligen sitter växellägesgivaren väldigt utsatt där. Eventuellt lossa på den för å se att det inte kommit in fukt å annan skit där... Men som sagt så kan jag inte mycket om automatlådor... Volvon är den andra bilen med automatlåda vi äger/ någonsin ägt... Ska lämna in bilen för kamremsbyte på måndag så jag kanske kan få meken att kolla upp det mot en platta bärs... :D
Skönt att det gått bra med lådan din även om du fyllde på hela 2 liter... Men å andra sidan så rymmer det väl minst 7 liter så det var ju inte helt torrt. :-DD
av metalHJ
Kamremmen ska bytas på min också, måste ta det här i dagarna innnan skiten ger sig... Men det byter jag själv, anser att det är alldeles för lätt på volvon för att lämna bort det. Och remmen med rullar ligger på 1500:- en sats, och en dags arbete kanske. I samband byter jag fläktremmen också :)

Sen återstår bara att provtrycka och ev. byta skadade delar till AC'n och få ordning på växellägesgivaren så är bilen i topptrim :) Än så länge riktigt nöjd med köpet! var riktigt skeptisk i början mot en sexa, men efter att jag kört den en del kunde jag inte motstå. Och faktum är att jag kan påverka bränsleförbrukningen ganska bra själv, blandad körning med lite ägg under pedalen så snittar jag litern. Landsväg/motorväg under litern, volvo själva anger 0.73 på landsväg. Men då krävs nog fan 3" spikar under pedalen :P

Så slutsatsen blir att den inte är så mycket värre än en vanlig volvo 4'a. Farsan åker 940 turbo och jag får ut 10 gånger mer körglädje med raka sexan än med den turboladdade 4'an. Sen får han gärna dra lite mera när man gasar, det är värt det :D

Nog med OT i tråden, men hör av dig om du klurar ut något med växellägesgivaren. Hoppas någon annan själ på forumet har lite erfarenhet/kunskap om den och kastar in något svar i min tråd...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Felkod 3-2-2 (finns bara på vissa 960-modeller -91).
Styrenheten (märkt: 3515646A) har förberäknade värden mellan ingående axels varvtal och bilens hastighet. Om det förbestämda värdet avviker mer än 10% sätts koden 3-2-2.
Systemet sätter växellådan i "Link-home-läge", vilket betyder att växellådan enbart jobbar med 4:ans växel.

Felkoderna 2-1-2 & 5-1-1 är båda till lambdasomnden. Mät signalen!

Vad gäller samtliga felkoder, skulle jag börja med att radera samtliga koder...för att sedan se om dom återkommer om ett tag!?
Backljus

Hej någon som har en snygg lösning p&ar[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]