Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bejopa
Har en 745:a -91 som inte vill starta. Har bytt startmotor, startkontakt och batteri men lika dystert resultat. När jag vrider på tändningen hör man att bränslepumpen startar och i startläge slocknar alla kontrollampor men i övrigt händer inget. Verkar som om ingen ström kommer fram till selenoiden i startläget. Tacksam för tips hur jag går vidare!
Hälsningar
bejopa
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du larm? Startspärr? Automatväxel?
Testa att tvångsköra startmotorn genom att kortsluta mellan den tjocka kabeln (från batteri) & flatstiftet (där den túnna kabeln sitter på solenoiden). Se bara till så inte någon växel ligger i och håll fingrarna borta från remmarna i motorn.
av bejopa
Har köpt bilen nyligen med felet "startmotorn fungerar inte". Däremot är den väldigt lättstartad om man rullar igång den. Har inte larm eller automat. Startspärr vet jag inte - men det är väl inte troligt?
Om man kortsluter +kabeln och flatstiftet på selenoiden händer inget - inte ens en liten blixt! Däremot +kabeln mot gods på startmotorn. Kan det vara dålig jordning eller kabelbrott på kabeln från startkontakt till selenoid? Skall det gå ström från startkontakten till selenoiden vid start ? Ursäkta alla dumma frågor men de elektriska kunskaperna är inget att skryta med - nöjer mig med att bilen startar när man vrider på nyckeln !
Hälsningar
bejopa
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Prova att sätta en startkabel mellan minus på batteri & motorblocket (grenrör, insug el. likn.) och prova att starta...
Följer du den svarta (blå) kabeln från minus på batteri, så leder den bl.a. till motorblocket. Känn efter så kabeln inte är av vid motorn...
av bejopa
Får inte fram någon ström via den blå kabeln till selenoiden. Misstänker att det är kabelbrott från startkontakten till startmotorn. Vid startkontakten finns ström. Finns det någon kopplingsplint eller relä "på vägen " som kan krångla?
Kanske enklast att dra fram en ny kabel? Felet när jag testade startmotorn var att jag kortslöt fel flatstift - nu startar motorn hur lätt som helst. Tack Jocke S. för goda råd!

Hälsningar

bejopa
Användarvisningsbild
av Jocke S.
bejopa skrev:Får inte fram någon ström via den blå kabeln till selenoiden. Misstänker att det är kabelbrott från startkontakten till startmotorn. Vid startkontakten finns ström. Finns det någon kopplingsplint eller relä "på vägen " som kan krångla?
Kanske enklast att dra fram en ny kabel? Felet när jag testade startmotorn var att jag kortslöt fel flatstift - nu startar motorn hur lätt som helst. Tack Jocke S. för goda råd!

Hälsningar

bejopa
Nu har jag dessvärre inte chemat på startsystemet till 740... Men tittar jag på 940:ins startsystem, så ger startkransen (startnyckeln) spänning till startmotorn via ett kontaktstycke vid elcentralen, ett kontaktstycke vid vänster A-stolpe, samt ett kontaktstycke vid vänster hjulhustorn.

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android