När jag köpte bilen bände jag bort överdelen på kåpan och slog en snabbtitt på remmen. Vid den snabba titten såg remmen väldigt fräsch ut. Mycket "gods" kvar av gummit, och jag såg inte till några torrsprickor. Men det var bara en snabbtitt utan hela kåpan bortplockad. Och bilen köpte jag för bara några veckor sedan...
Ska försöka få tid i helgen och plocka dän kåpan och kika på remmen mer noggrant. För det är som du säger, känns den fräsch i gummit, ser fräsch ut utan sprickor så finns det ju ingen anledning att kosta på ett byte redan nu. För fortfarande känns 4500 mil som bytesinterväll VÄL tilltaget från volvos sida, även om det är en större och starkare motor än genomsnittet på volvo bilar. 6000 mil hade jag köpt...
Jag åkte diesel förrut, och med det vridet i dieselmotorerna så är vi uppe i sexans vrid om inte mer. Och där var bytesintervallen på 6000 mil har jag för mig. Och bensinare brukar ju generellt ha längre bytesintervaller än dieslarna då dessa arbetar mycket starkare vid lägre varv och då säkert påfrestar remmen mera.
Men det känns jävligt dumt att försöka trotsa en så gyllene regel som att byta remmen, det bara stör mig
960'in har väldigt många bra sidor, men denna sida tycker jag är mindre tilltänkt av volvo! Freak eller inte, men jag diggar bilen stenhårt så jag får gilla läget och byta remmen så fort jag får tid och pengar över. Vilket förmodligen blir till semestern om 2 veckor, tills dess ska banne mig remmen hålla annars kommer jag skaffa en trampcykel och ge fan i dessa satans bilar :D Jag har haft sånt oflyt med min senaste bil, och jag hoppas volvon kan vända på detta och ge mig lite glädje till bilintresset igen!
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)