Moderator: Moderatorer
Funk skrev:Ett litet tillägg till denna fina guide kan ju vara att man kör på vinylmedel innan man börjar polera och vaxa, eventuellt spill på lister och liknande blir då mycket lättare att få bort.Tja, det absolut bästa är att maskera listerna. Men att använda "vinylmedel" innan polering brukar fungera helt okej.
/Thomas
D2- skrev:Observera att lackskydd inte ska läggas på en bil som är nyare än 12 månader!!Jag vet inte hur det ligger till med detta men jag kan ju säga att jag läst ett antal trådar där folk säger tvärt emot. "Ju tidigare desto bättre, lacken är redan härdad då bilen är färdigmonterad"
lacken tar upp till ett år att "härda"... man får alltså inte tillsluta lackens porer med ett lackskydd, utan lacken måste kunna "andas"...
Om man lägger ett lackskydd så kan det finnas risk för färgmissbildningar, lacken kan "lyftas" samt i värsta fall krackilera.
Detta är något som Volvo inte tar ansvar för!! Finns alltså inga garantier som skulle kunna täcka upp detta!
Så ett gott tips är att avvakta med lackförsegling ett år från det att du hämtat ut din nya bil!!
en vanlig vaxning är istället att föredra!
Annars så var denna utförliga beskrivning, att rekommendera för den puts-tokiga hemmafixaren!
D2- skrev:Observera att lackskydd inte ska läggas på en bil som är nyare än 12 månader!!Låt mig säga som såhär, jag delar inte din mening. Jag har lackförseglat 60-70 bilar som är mindre än 1 år gamla och aldrig har jag råkat ut för något som du beskriver.
lacken tar upp till ett år att "härda"... man får alltså inte tillsluta lackens porer med ett lackskydd, utan lacken måste kunna "andas"...
Om man lägger ett lackskydd så kan det finnas risk för färgmissbildningar, lacken kan "lyftas" samt i värsta fall krackilera.
Detta är något som Volvo inte tar ansvar för!! Finns alltså inga garantier som skulle kunna täcka upp detta!
Så ett gott tips är att avvakta med lackförsegling ett år från det att du hämtat ut din nya bil!!
en vanlig vaxning är istället att föredra!
Annars så var denna utförliga beskrivning, att rekommendera för den puts-tokiga hemmafixaren!
swisch skrev:Hur mycket kan man räkna med att en polering och lackkonservering kostar frånsett eget arbeteDu syftar på materiel? Jag gissar att 4-6 polerrondeller + den mängd cleaner samt konservering som går åt så pratar vi gissningsvis runt 400 kr.
mvh swisch
Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]
sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]