Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Det är så att jag ska byta batteri på bilen, och min fråga är jag har fått ett batteri av en kompis som är på 80 Ah går detta batteri att använda i min 740 från 1987? vill inte sätta i det så att nåt går sönder.
Användarvisningsbild
av Claes74
så länge det inte är för stort volymmässigt så polerna går i huven så är det ingen fara, ett batteri med större kapacitet brukar ju oxå ha större yttermått.
Användarvisningsbild
av andreas88
så det är okej med 80Ah i bilen då? jag funderade mest på om generatorn klarar ladda upp 80Ah för nuvarande batteri är 55Ah, sen fundering på om startmotorn inte tar skada?
Användarvisningsbild
av Claes74
andreas88 skrev:så det är okej med 80Ah i bilen då? jag funderade mest på om generatorn klarar ladda upp 80Ah för nuvarande batteri är 55Ah, sen fundering på om startmotorn inte tar skada?
en förbrukare tar så mycker ström som den behöver eller kablarna tillåter, det är inte batteriet som skickar ström till förbrukaren utan den suger så att säga från batteriet.
80 Ah betyder om jag inte minns fel att vid ett konstant uttag av 1 ampere så räcker batteriet i 80 timmar, rätta mig om jag har fel nån.

Så länge ditt batteri håller 12 volt som systemet är byggt för så kan du inte skada någonting.
styrkan i Ah har ingen betydelse annan än att du bör inte gå under rekomenderat A tal, vanligtvis som du skrev 55Ah.
ju mindre A tal ett batteri har desto känsligare är det då startmotorn tar väldigt mycket ström vid start, du kan alltså få start problem om du använder ett mindre batteri.

så länge batteriet passar volymmässigt under huven så kan inte större bli sämre i detta fallet :D

Claes
Användarvisningsbild
av andreas88
Jag kollade nu för en stund sen och batteriet passar perfekt i bilen, nu är min fråga bör jag ladda batteriet innan jag sätter det i bilen? hur länge bör det i såna fall laddas? han har sagt att det inte är använt på ett halvår. När jag kopplar loss nuvarande batteri i bilen kommer styrenheten och nolla sig på nåt sätt då eller är det inga problem att bilen är strömlös en 10 minuter eller så?
Användarvisningsbild
av Claes74
andreas88 skrev:Jag kollade nu för en stund sen och batteriet passar perfekt i bilen, nu är min fråga bör jag ladda batteriet innan jag sätter det i bilen? hur länge bör det i såna fall laddas? han har sagt att det inte är använt på ett halvår. När jag kopplar loss nuvarande batteri i bilen kommer styrenheten och nolla sig på nåt sätt då eller är det inga problem att bilen är strömlös en 10 minuter eller så?
kör det gärna på laddning i 1 - 2 dygn om det är oanvänt en längre tid, då inte med en snabbladdare. batteriet mår bättre av att sakta laddas upp.
om man använder snabbladdare så skall egentligen syracirkulation användas också, alltså en pump som cirkulerar syran mellan cellerna. Detta är vanligt vi laddning av störr batterier typ till truckar.

Ja felkoder kommer att nollas från systemet men har du något fel på bilen (vilket jag inte hoppas) så kommer de snabbt tillbaks igen.
se däremot upp med radiokoder då du om du har en kodad radio kommer att behöva koden efter batteribytet.
många som har slitit håret av sig efter sådana tabbar :D
Användarvisningsbild
av andreas88
Jag har en 87, så det finns väl inga felkoder om inte jag minns fel?
ska inte vara nåt problem med stereon för den är bytt från original till en Pioneer, så den har ingen kod.
Användarvisningsbild
av Claes74
andreas88 skrev:Jag har en 87, så det finns väl inga felkoder om inte jag minns fel?
ska inte vara nåt problem med stereon för den är bytt från original till en Pioneer, så den har ingen kod.

Förlåt glömde av titeln på tråden en kort stund, nej du har ingen obd i din bil om det inte råkar sitta en b230f med katalysator i din bil, fanns väl någon sån 87:a om jag inte minns fel.
likväl så är det ändå inget problem med att bryta strömmen, stereon är det största problemet och det var ju löst :D
av kudden
Är du säker på att du inte har en kod? :???:Det har ju nästan alla. kolla det först innan du bryter strömmen.Har själv råkat ut för det när jag köpt beg.bil.annars blir det att åka till bilstereobutiken och låsa upp den.Ett tips som många gör:ta ut stereon och skriv koden på pappret på stereon eller med tusch..Den är lätt att tappa bort.

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android