Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Milo
Hejsan,
Framdörren (850 96:a) började gnissla förra veckan o nu så klonkar det när jag stänger dörren. Kollade o såg att fästet för dörrstoppet inne i stolpen i bilen är lite lös. Är den fäst med skruvar ( :oops: ser inga skruvar utifrån) eller är den svetsad ?
Hur kommer jag åt denna ? På insidan, vid hantaget till motorhuven (under ratten) så sitter det bara en skruv men man ser inte vad den går till.
Är det inifrån framskärmen som man kommer åt den ? Hur kan man fixa den ?

tackar så mycket.

M.v.h
/Milo
av *pettson*
Milo skrev:Hejsan,
Framdörren (850 96:a) började gnissla förra veckan o nu så klonkar det när jag stänger dörren. Kollade o såg att fästet för dörrstoppet inne i stolpen i bilen är lite lös. Är den fäst med skruvar ( :oops: ser inga skruvar utifrån) eller är den svetsad ?
Hur kommer jag åt denna ? På insidan, vid hantaget till motorhuven (under ratten) så sitter det bara en skruv men man ser inte vad den går till.
Är det inifrån framskärmen som man kommer åt den ? Hur kan man fixa den ?

tackar så mycket.

M.v.h
/Milo
Dörrstopps delen i bilen ( delen i A stolpen) är svetsad.. och mycket dåligt till och med.. den är mest svetsad i ytterplåten trots att det sitter förstärkningar bakom..
volvo har givit ut ett servicemeddelande om detta.. (även om dom inte vill kännas vid problemet)..

lossa tappen till dörrstoppet (delen från dörren..)
skruva ut dom två intorx skruvarna som sitter in i gångjärnen.. skruva ur dom nästan helt...
lossa minitorxen som sitter i släppringen till sladden till dörren..
vrid runt ringen nu.. och voila.. elen är isärtagen..
öppna nu dörren runt kvarts öppen dörr...
Haka av dörren som på en gammal dörrpost hemma.. bara att lyfta.. notera att dörren är TUNG...
ställ dörren på lämpligt sätt så den inte får skador..
täpp igen dörröppningen så det inte dammar eller gnistrar in där..
titta nu med starkt ljus på dörrstoppet så ser du sprickorna..
borra nu ett 4mm hål i ändarna på alla sprickor du ser.. detta för att dom inte ska kunna löpa vidare. slipa av nogrannt..
Bränn nu på med svetsen... lite tråd och mycket värme för att smälta dej ned lite i förstärkningen på baksidan.. slipa och gör snyggt..
grunda.. lacka.. sätt ihop i omvänd ordning..
Användarvisningsbild
av Loner
Exakt, standardfel på 850'n..

Pettson ger bra vägledning hur du skall göra..

En gång i tiden gick dessa fel på garanti/goodwill. Nu för tiden får man svetsa själv.

/L
av Milo
Tackar så mycket för svaren.

M.v.h
/Milo
av Rob1
Er det ikke "noe" på innsiden som må fjernes?
Tenker da på ting som kan/vil smelte eller ta fyr av varmen fra sveisen?

Jeg har samme problemet og skal fikse dette nå, så det passet HELT utmerket at dette kom her nå :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det brukar inte vara nån fara för brand, men glöm inte att rostskydda inuti stolpen efteråt.

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]