Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nineforty
Ena 945:an har börjat dumma sig ibland med att inte släcka lyset när man stannar den. Startar man den och stannar igen brukar det slockna. Var skall jag börja leta?

Bilen är en ltt (B230FT eller ?) från 1996 med ac. Och dragkrok... Fast felet dyker upp även om inte någon släp är kopplad, och ja, jag har sprayat kontaktspray i släpvagnsuttaget för att försöka eliminera krypströmmar där.
Användarvisningsbild
av lilleman
det kan vara kontakten i änden på tändningslåset som dumar sig
det hände på min fars bil.

mvh/roger
av Nineforty
lilleman skrev:det kan vara kontakten i änden på tändningslåset som dumar sig
Låter rimligt...
DDD skrev:Kolla även säkring och relä.
Vilken säkring skulle det kunna vara som ställer till nåt sånt? Det skulle vara backström eller nåt sånt, men det lyser ju så säkringen är garanterat hel... Skall testa med att låna relä från andra bilen.
av picko
Har samma problem med min och jag vet inte vart man ska leta. Det är så at man kan få dra myckeln några ggr fra och tillbaka så slocknar det kan man koppla in någon brytare eller något isf vart så man kan stänga av lysena manuellt eller hela tenningen manuellt via brytare? tipps är välkommet
Användarvisningsbild
av JRS
Gamla vanliga svaret,,,kolla inuti släpvagnskontakten, har du fullt med skit där hjälper inget spray i världen,,,
av picko
har inget utag har inte ens drag på bilen så det svaret kan vara gammalt men stämmer ej in här:P
man ska ej ta något förgivet:P hihi
någon som har ider?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kanske ett långskott, men ljusomkopplarkontakten eller ljustutan
är det dålig kontakt eller bränt så kan detta uppkomma, men
jag säger det igen, långskott för jag har varit ute för det (1 gång) så behöver ju inte andra ha samma :lol:
av picko
det värkar vara tändningslåset som jäklas för flippar men me det så skocknar lyset..
Men tänkte vet någon vilken kabel som ger driv stöm tänskte sätta en stömmbrytare så man kan stänga av allt manuellt.
av jamessbonde
Har samma problem på min 945 -97. Lyset slocknar inte när man stängt av bilen.
Vrider jag på lysknappen för att stänga av lyset så börjar bältesvarnaren att
blinka.Då brukar jag få vicka lite på reläna bakom säkringshållaren.
Tror att det är relät som hänger sig,har inte provat att byta relät.
Vore också glad för experthjälp!

MVH:Volvoägare

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]