Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fdsl
Jocke S. skrev:
fdsl skrev:Var sitter säkringen hittade ingen däremot så såg det ut som om någon lödit på kretskortet så jag lödde om ett par ställen som såg dåliga ut och provade då lös alla lampor och den laddade 14v.någon som vet vilka årsmodeller som har samma instrument kan 740 passa
Sitter en smältsäkring på kretskortet bak på instrumentet. Varför vill du byta instrument? Funkar det inte efter att du lödat dom "dåliga" punkterna?
Jag är osäker på om du kan använda 740:ins instrument på en 940... :roll:
alltid bra att ha ett i reserv om det händer igen dessutom har jag 2 st 740in så det vore kanon om det var samma
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Det är ju bara att jämföra instrumenten... :wink:
av fdsl
Jocke S. skrev:Det är ju bara att jämföra instrumenten... :wink:
vill ogärna riva i dom nu då dom fungerar och används skall kolla på skroten till veckan dom brukar alltid ha ett par 740 inne men sällan 940 lite därför jag undrar
av Tosse
Nu verkar det som att du har funnit en lösning på ditt problem men jag skriver detta inlägg ändå. Kanske kan det hjälpa någon stackare som sitter och letar bland trådarna.

Min B230F startade klockrent, sen gick den tills kylartempen började stiga och då började den svajja för att sedan dö. Därefter startade ibland och höll så länge gasen var på 2000 varv. Med nyladdat batteri gick det alltid att köra två-tre minuter.

(Efter tre veckor och 6000:- på Bilia i Göteborg så var problemet fortfarande inte löst. Efter tre dagar och 1400:- på Bilia i Lysekil gick bilen åter som en klocka. Man får inte alltid vad man betalar för...)

Felet var generatorn. När motorn blev varm hade också generatorn hunnit bli varm. Värme= högre resistans= dålig uteffekt. Motorn började då tjuva tändstöm från batteriet som sögs slut. När motorn hade vilat sig gick det att starta men batteriet var snart slut igen, så länge inte tomgången höjdes så generatorn orkade leverera. "Ny" generator och sen var det löst.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Tackar för den infon Tosse :D
Det felet har jag inte hört förut, så den hamnar bland "bra att veta" :-)

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android