JJ skrev:Kan du ge en utdjubande forklaring?
JJ
om det var mej du tänkte på .. så javisst..
Tracks är en urgammal uppfinning egentligen.. det som var helt nytt var att man inte bara styrde abs systemet som tidigare system gjort
systemet bromsar det hjulet som slirar så att differentialen ska kunna få en konstgjord* låsning* naturligtvis blir den inte låst i ordets rätta mening.. men två hjul med samma grepp ska om allt är friskt driva samtidigt.. det är det som man är ute efter..samtidigt som Tracs* kommunicerar med motorstyrningen om lite andra saker..
Du får vridmomentsreglering..(laddtrycksreglering)
Du får varvtalsreglering.. bränslestrypning om systemet ändå är för starkt.. Tändjustering samt överbelastningskontroll... ingår.. även ABS systemet tar tid på hur mycket systemet jobbar så att det kan beräkna om bromskivorna börjar ta stryk..
MEN detta tar lite processorkapacitet samt att det tar mycket av programmeringsutrymmet i motorchippet (motors styrprogram som den använder då TRACS är inkopplat..plus att ingen eftersträvar tjänsten att få antispinn...
Man skippar då helt sonika dom två benen som är till kommunikationen mellan ABS systemet och motorn..minneskapaciteten använder man till bättre motorstyrprogram..Processorkapaciteten man frigjort används till att framförallt bearbeta bränsle och tändningskurvorna..(adaptiva delen av kurvorna förstås..) Eftersom motorstyrchippet inte svarar på anrop från ABS systemet längre så stängs TRACS tjänsten av i systemet.. dock utan felkod då ingen felkod finns programmerad på den typen av fel...
Summa summarum.. en bättre fungerande motor men utan TRACs..
