Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
bugget skrev:Jag pratade med volvo igår och då fågade jag varför min bil drar 0,76-0,79 blandad körninng när det står 0,65 i papprena. Jag fick som svar att det är helt okej för att det sitter partikelfilter på den som drar en deciliter också så då kommer man upp i dom siffrorna. hmm borde inte de stått i papprena direkt?
Vi får väl förutsätta att du talat med din återförsäljare och inte Volvo AB, för de har inget med din bil att göra.
Vad en säljare i en butik säger kan du nog helt bortse ifrån. Upplever du att bilen skiljer sig från specarna så bör du väl ta det med verkstaden i första hand. Kan de inte hjälpa dig får du väl reklamera din bil.
Som jag sagt tidigare, den V70II 2.4D Geartronic jag kör nu drar 0.83l/mil vid snabb körning. Hade jag legat i laglig fart hade den helt säkert legat enligt spec utan vidare, dvs 0,77L/mil.
av bugget
kave skrev:
bugget skrev:Jag pratade med volvo igår och då fågade jag varför min bil drar 0,76-0,79 blandad körninng när det står 0,65 i papprena. Jag fick som svar att det är helt okej för att det sitter partikelfilter på den som drar en deciliter också så då kommer man upp i dom siffrorna. hmm borde inte de stått i papprena direkt?
Vi får väl förutsätta att du talat med din återförsäljare och inte Volvo AB, för de har inget med din bil att göra.
Vad en säljare i en butik säger kan du nog helt bortse ifrån. Upplever du att bilen skiljer sig från specarna så bör du väl ta det med verkstaden i första hand. Kan de inte hjälpa dig får du väl reklamera din bil.
Som jag sagt tidigare, den V70II 2.4D Geartronic jag kör nu drar 0.83l/mil vid snabb körning. Hade jag legat i laglig fart hade den helt säkert legat enligt spec utan vidare, dvs 0,77L/mil.

Det var en mekaniker på verkastaden på Bilia som sa detta till mig. Jag frågade i samband med att jag bokade för uppdateringen av airbagen...
Användarvisningsbild
av kave
bugget skrev:
Det var en mekaniker på verkastaden på Bilia som sa detta till mig. Jag frågade i samband med att jag bokade för uppdateringen av airbagen...
Då skulle jag be nämnda mek gå med till säljaren och häva köpet. Han ljuger ju värre än en häst travar. Vidare skulle du få skriftligt på det han säger och sen skicka det till ansvarig chef på Bilia centralt så får nog korkskallen söka sig ett nytt jobb :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:3. Fullgas körning i 6 mil drog den 0.9L/mil
Oj, det var imponerande, min toppar ca 225 km/h om jag ligger på fullgas, men 0,9 l/mil i 225 k/timme låter omöjligt snålt.
av Primus
Senaste tankningen gav 8,5 l/100km :D :D :D ... Men det var efter extremt lugn motorvägskörning :evil: :evil: :evil: . Det visar att det är något rejält fel på förbrukningen. Att plöja 60-65 mil i max 110 enligt mätaren och inga omkörningar och sluta på 8,5 l/100km är allt annat än bra. Det skulle inneböra att den drar ca. 20% över det Volvo uppger som landsväg. Jag vet inte hur den körcukeln ser ut. Men den kan knappast vara så mycket tyngre än denna resa. Samtidigt tycker jag mig noterat en markant ökning av förbrukningen vid ca 90 km/h. Dessutom drar den ju grymt mycket i stan. Alltså kan man bara få vettig förbrukning på landsväg där farten inte överstigen 90 km/h...
Användarvisningsbild
av consensus
Om Primus med sin XC70 II D5 Summum Aut ligger på 0.85 i 110 så verkar det vara helt i linje med att min V70 II 2.4D man. suger i sig 0.71 i 110.

Ligger jag på 85 km/h så rasar förbrukningen ner till 0.55. Det var faktiskt vad jag förväntade mig av landsvägsförbrukningen i 110-120 knyck. Nåt är jäkligt fel.

Nästa bil blir en Audi diesel.
Användarvisningsbild
av Thho
Hej
Ny på forumet så detta är första inlägget.

Kollade igenom inläggen kring bränsleförbrukningen på V70II och har liknande erfarenheter som flera av er avseende hög förbrukning.

Har en V70II D5 AWD -08 med en, som det verkar, obegränsad aptit på diesel. Bilen har gått drygt 1000 mil men det var först för tre veckor sedan som jag kollade färddatorns förbrukningsiffror. Nollade den då och har sedan dess kört ca 250 mil, mest landsväg. Efter ca 200 mils landsvägskörning visade färddatorn ca 0,76 (väldigt, väldigt lugn körning enligt hastighetsgränserna). Sedan dess har det blivit ca 50 mil i Stockholmstrafik blandat med kortare färder ut från stan. Färddatorn visar nu 0,9/mil men kollar jag på återstående körsträcka ser jag att den drar en bit över litern. Enligt färddatorn kommer jag nu ca 65-70 mil på en tank.

Bör tilläggas att även stadskörningen karaktäriseras av väldigt lugn körning. Jag har helt enkelt inte särskilt bråttom nu för tiden.

Köpte väl iofs inte bilen för att den skulle vara särskilt snål, 4wd och motorkaraktären var det som avgjorde men visst blir man lite förvånad att den drar så mycket. Med en lite gladare gasfot skulle det nog rinna ytterligare en eller ett par dl per mil. Rena stenåldern.

Mvh Thomas
av riha
Primus skrev:Senaste tankningen gav 8,5 l/100km :D :D :D ... Men det var efter extremt lugn motorvägskörning :evil: :evil: :evil: . Det visar att det är något rejält fel på förbrukningen. Att plöja 60-65 mil i max 110 enligt mätaren och inga omkörningar och sluta på 8,5 l/100km är allt annat än bra. Det skulle inneböra att den drar ca. 20% över det Volvo uppger som landsväg. Jag vet inte hur den körcukeln ser ut. Men den kan knappast vara så mycket tyngre än denna resa. Samtidigt tycker jag mig noterat en markant ökning av förbrukningen vid ca 90 km/h. Dessutom drar den ju grymt mycket i stan. Alltså kan man bara få vettig förbrukning på landsväg där farten inte överstigen 90 km/h...
Du blandar ihop landsväg med motorväg. Landsväg är 90 km/h (vissa 2+1 vägar har 110 som max) och 110 på motorväg.

Håller mn 110-120 så drar en motor rätt mycket mer än att hålla 90. Faktiskt.

I vilket fall som så var min förra V70 D5 185 hk rätt mycket billigare i driftä n in nya XC70II D5 185 hk.

Men som jag skrev i ovanstående inlägg så är det en stor del detaljer som bidrar til latt den drar mer också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Primus skrev:Senaste tankningen gav 8,5 l/100km :D :D :D ... Men det var efter extremt lugn motorvägskörning :evil: :evil: :evil: . Det visar att det är något rejält fel på förbrukningen. Att plöja 60-65 mil i max 110 enligt mätaren och inga omkörningar och sluta på 8,5 l/100km är allt annat än bra. Det skulle inneböra att den drar ca. 20% över det Volvo uppger som landsväg. Jag vet inte hur den körcukeln ser ut. Men den kan knappast vara så mycket tyngre än denna resa. Samtidigt tycker jag mig noterat en markant ökning av förbrukningen vid ca 90 km/h. Dessutom drar den ju grymt mycket i stan. Alltså kan man bara få vettig förbrukning på landsväg där farten inte överstigen 90 km/h...
Håll 80 km/h och välj manuell så kör du under halvlitern/mil.

Volvos motorer är oerhört känsliga för hur mycket man gasar, speciellt dieslarna, blev själv tvingad till ett experiment senaste dagarna. Så här gick det till.

Körde lite tuffare än vanligt några dagar och och gasade på lite mer än vad jag brukar göra, då landade min D5a på 0.95 l/mil :-O) :-O) :-O)

Sedan i går så fick jag punktering och fick slänga på reserven (max 80 km/h). tankade upp bilen och körde hem, i lungt tempo och max 80 km/h, okej hur mycket drog det nu på 15 mil då, jo 0.47 l/mil :-O) :-O) :-O)

Nu har ju jag inte en V70II utan en V70N men den har ju 185 hk / AWD och partikelfilter. Har sett samma saker på nya V70II, det går att köra grymt snålt om man inte går över 80 km/h och inte varvar över 1500 rpm, prova det så kommer ni utan problem ner under 0.5 l/m, gasar ni på lite är det lätt att nå litern per mil.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Thho
VolvoB20 skrev:det går att köra grymt snålt om man inte går över 80 km/h och inte varvar över 1500 rpm, prova det så kommer ni utan problem ner under 0.5 l/m, gasar ni på lite är det lätt ann nudda litern per mil.
Jo och om jag stänger av motorn och står och tittar på bilen så drar den ingenting :mrgreen: men problemet är att bilen vid NORMAL KÖRNING sörplar diesel som en törstig kamel.

Det kan jag iofs leva med. Bränsleförbrukningen var inte högprioriterad vid inköpet. Det som är intressant är snarare hur Volvo tänker som väljer att släppa ut en bil på marknaden med en motor (eller kanske kombination av motor och bil) som så uppenbart inte är ett steg framåt i utvecklingen. Att bilen helt uppenbart drar mera bränsle än föregående generations V70 MÅSTE ha stått klart för Volvos konstruktörer, marknadsavdelning och ledning redan vid introduktion. För sjutton gubbar dom provkör ju bilarna flera varv jorden runt. Helt obegripligt att motorkonstruktörerna (eller är det automatlådan som stller till det) inte får sparken på rot. Dom är ju inkompetenta.

/Thomas
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 56

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]