Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 945S
Jag har kollat med diverse linjaler och kan inte hitta någon synlig skevhet. Däremot så är det kvar en del bruna områden som jag antar är korrosion runt vattenkanalerna, möjligen från den gamla packningen, även efter att jag rengjort toppen. Inga nivåskillnader man känner med fingertopparna visserligen men visst skulle det kännas lugnare att plana ned till en helt fräsh yta.

Var hittar man en bra verkstad för topplaning i Stockholmsområdet? Vad brukar det kosta ungefär?

Ang. rengöring av toppen, hur grova metoder kan man använda? Jag har kört med en plastskrapa och sedan en plastborste + motorolja men det känns som om man skulle kunna få ett bättre resultat om man kunde använda någonting med mer "riv" i. Kan man gå på med stålull? Stålborste? Sandpapper?

Motorn har inte gått utan kylvatten, och gick förutom läckan väldigt bra.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Förr så fanns det en "riktbänk" för att kolla toppen.
Det var en plan lång bänk som man hade våtslippapper på
och sedan drog man toppen fram och tillbaka några ggr
och då kunde man se om den tog på hela ytan eller om den var skev
och även om det fanns små sprickor.

Men detta kanske är överkurs nu :roll:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ofta behöver man plana för att få bort gropar där toppen har ärgat. Men så länge det inte finns nånting precis runt cylindrarna går det nog bra att putsa av den lite för hand. På jobbet har vi en slipkloss av massivt stål, stor nog att täcka toppens bredd. Den brukar vi använda med 80-120-papper. Tyngden gör att det är lätt att hålla ett jämnt tryck. Men vad som helst som är plant går att använda. Kör långa drag, över hela ytan.
Blir det lite smågropar kvar kan du lägga lite packningssilikon där. Men som sagt, ytan måste vara bra där packningen tätar runt cylindrarna.

Biltemas toppackningar har lite dåligt rykte...
av 945S
Jag tror jag har några metallbitar liggande som kanske kan funka som slipkloss.
Var hittar man bra packningar då? Bilia? KG Trimning? Enl. Wikipedia är det tydligen ute med komposit/fiberpackningar. Biltemas är såklart en sådan, och den ser faktiskt en aning billig ut...

Plana toppen, är det någonting som vilken verkstad som helst med fräs klarar eller måste man ha erfarenhet och specialutrustning för detta?
av SteffeB
Packningar finns hos Autoexperten, Mekonomen andra biltillbehörsshopar, din lokala skuttverkstad kanske har på hyllan etc.
http://reservdelar.se/internetbutik.asp dvs vissa av ABR's återförsäljare
De flesta mekaniska verkstäder med fräs klarar en planing, tid och intresse brukar vara en förutsättning. Om du skriver var du bor så kanske någon kan tipsa om nåt bra ställe.
av 945S
Jag orkade inte hålla på och krångla med planing o dyl så jag rengjorde ytorna så gott det gick och kletade på en gnutta Loc-Tite där det var en antydan till ojämnheter där vattenläckaget hade varit. Jag körde med Biltemas packning också. Vi får väl se hur länge det håller. Jag har kört några mil och den går som förut och verkar hålla tätt. So far so good...
Jag tackar för alla tips och hjälp.

Apropå kylvätska, är Biltemas av acceptabel kvalitet ur korrosionsskyddssynpunkt? Jag har kört med den ett tag (50-50 glykol och vatten) och funderar på om det var den som orsakade att originalpackningen rostade sönder.

Jag fick bara i runt 7,5 liter kylvätska efter tömning från undre slangen och skruven i blocket. Är detta normalt eller har jag luft i systemet? Det står att det skall i 8,5 liter i manualen.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]