Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av drop
Hej tänkte bytta mina fjädrar och dämpare runtom på min v70n 01 2,4t. Är det någon som har byt sina fjädrar och dämpare bak. I gör det skälv boken så står det att det bara funkar med Volvos fjäderspännare eller går det bra med vanliga fjäderspännare. Är det någon som har lite tips på hur man tar bort fjädrar och dämpare bak.
Senast redigerad av 1 drop, redigerad totalt 0 gånger.
av Tompa81
Jag bytte dämparna bak på min bil för en vecka sen och det var hur enkelt som helst men hur du gör med fjädern vet jag inte. Dämparen är det bara att låssa muttern som sitter i golvet i bagars utrymmet, sen har du bara en genomgående bult längst ner som du skruvar ut. Nu är det bara att riva ner dämparen och upp med nya./Tompa
Användarvisningsbild
av drop
Tittade lite på det i dag dämparen värkar ju inte vara något större problem men fjädern den har jag ingen aning om hur jag ska ta bort. Vågar inte släpa på någon bult under bilen på vaggan där dämparen och fjädern sitter i vet ju inte vad som händer om man tar bort något man ska ju få ihop det sen med. Någon som vet ett ca pris på vad det kostar att lämna in bilen för bytte av fjäder och dämpare bak.
Att byta dämparna bak är hur enkelt som helst. Du behöver inte vara orolig att du inte får ihop det igen. Men precis som du blev jag lite konfunderad över att man behöver ha volvos egna fjäderspännare för att byta fjädrarna... Jag bytte fjädrarna på min 745 för en massa år sedan utan volvos fjäderspännare, men har inte gjort det på min V70. Skulle vara intressant att vet om det skulle gå utan problem även med "noname" fjäderspännare. Jag tycker det borde gå, men det finns troligen en anledning till att det står just så i Haynes boken...
stuffs skrev:Jag bytte dämpare och fjädrar runt om på min v70 för några veckor sen.

Och jag använde INTE volvos fjäderspännare, gick finfint ändå!

Mvh
Som jag trodde. Då finns det inga ursäkter längre, bara på det då... :D
stuffs skrev:Jag bytte dämpare och fjädrar runt om på min v70 för några veckor sen.

Och jag använde INTE volvos fjäderspännare, gick finfint ändå!

Mvh
Hur gjorde du vilka bultar tog du bort måste man spänna ihop fjädern innan man skruvar bort något för jag får inte in en fjäderspännare. Eller får man med sig hela paketet ut och bygger isär och ihop det på marken. Mer tips tar jag gärna i mot kan spara 2000:- på att göra det skälv.
Hej.

Jag bytte fjädrar och dämpare på min förra V70 D5 - 05 och det var inga problem.
Dämparna byter du som dom flesta har sagt genom att ta bort den nedre bulten i länkarmen samt den övre muttern i bagagerummet.
Fjädrarna är lite knepigare... jag delade bakvagnen genom att ta bort den inre bulten som sitter i länkarmen inmot mitten av bilen, sen tar du och drar ner hela länkarmen tills du kan dra ut fjädren UTAN fjäderspännare.

Sen monterar du tillbaka allt i sama ordning igen,, det svåraste var att få tillbaka bulten som håller länkarmen på plats i mitten av bilen.

Lycka till....
XV70 Micke skrev:Hej.

Jag bytte fjädrar och dämpare på min förra V70 D5 - 05 och det var inga problem.
Dämparna byter du som dom flesta har sagt genom att ta bort den nedre bulten i länkarmen samt den övre muttern i bagagerummet.
Fjädrarna är lite knepigare... jag delade bakvagnen genom att ta bort den inre bulten som sitter i länkarmen inmot mitten av bilen, sen tar du och drar ner hela länkarmen tills du kan dra ut fjädren UTAN fjäderspännare.

Sen monterar du tillbaka allt i sama ordning igen,, det svåraste var att få tillbaka bulten som håller länkarmen på plats i mitten av bilen.

Lycka till....
Gör som ovanstående här, ett tips är att du kan ta en domkraft under länkarmen för att på så vis "justera" den till rätt läge, sen är det bara i med bultarna och skruva fast det!

Och jag använde ingen vanlig fjäderspännare heller, det är omöjligt att få in. Det behövs inte heller.

//stuffs

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]

snö

@lennarte , Snart kommer ogräset då? :[…]