NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glempa
Är väldigt sugen på en V50. Har dock inte riktigt pengarna till att köpa en nyare årsmodell och måste därför leta runt bland dom första modellerna. Har läst om dom typiska "barnsjukdomarna" samt hört både det ena och det andra om bilen.. Men om felen blivit åtgärdarde på garantin, är bilen fortfarande lika riskabel att köpa ändå? Har trotts allt fastnat för bilen och kommit fram till att den passar mig perfekt. Är ensam men kör ibland runt på en massa packning/utrustning, så jag är i behov av lite utrymme.

Vad ska man kolla extra efter på dessa modeller vid ett köp?
Skiljer kostnaderna i drift mycket mellan 1.8 eller 2.4?
Hur mycket kostar en service på ett ungefär?
av GrandDanoise
Efter att ha drabbats av en S40 2.4i (min egen) och firmans V50:or med samma motor - alla av 2004-års modell, så skulle jag tveka en del innan jag köpte en sån begagnad! Om jag skulle göra det av nån anledning så skulle jag vilja ha reda på ALLT som nånsin gjorts på bilen. Min bil funkade perfekt när den såldes (kan bero på att jag var extremt petig - och mer eller mindre "bodde" på Volvo-verkstaden, däremot så var V50 bilarna fortfarande fulla av irriterande fel när de såldes, trots att Volvo haft över 3 år på sig att fixa till dem...) :roll:
Numera så tycker jag synd om alla i dessa bilister som man ser ute i trafik - iaf alla med ett reg.nummer som börjar på ett "U" eller "W"... :cry:

Är du ändå sugen så kolla:

-Flagnande rattar på mittkonsollen
-Sprickor i T-tech klädseln - kläm och vrid och leta efter små sprickor.
-Uppgraderade bromsok
-Elboxen(bränslestyrningen) vid högerbakdäck ska ha flyttats
-Be om en 4-hjulsinställning - hjulen pekade åt alla möjliga håll och tuggade däcken snett som f-n..
-Är bakluckan tätat, så det inte är en sjö i bilen efter tvätt/regn...
-Klonk i bakvagnen är vanligt - gnällstagen..
-Klonk i framvagnen kan bli dyrt på de första årsmodellerna 04-05?? Är det länkarmsbussningarna så måste halva bilen plockas ner enligt verkstaden = svindyrt!

Tror jag slutar där...
Börjar få "flashbacks" av bilarna och blir deppig....

Hur som... ALLA behöver inte vara kassa, men jag säger bara som de på den auktoriserade verkstaden sa till slut: -"Fy fan vad vi hatar dom här skitbilarna..!"

Hade serviceavtal på bilarna... 813:-/månad. Körde 6000 mil/år med dom, så vi sparade på det.. OBS! Kamremsbyte vid 18.000 mil på 2.4 liters.. Kostar väl typ 10.000:- på auktoriserad...

Fördelen för dig är att du slipper vara "försökskanin" åt Volvo.. De borde kunna fixa felen mycket smidigare nu än för 4 år sedan!
Nackdelen är ju att garantin är "long gone...."

/D
av Christian_m
Som synes ovan finns det en del som haft riktigt mycket otur med sina bilar. Min V50 av 2005 års modell har fungerat utan problem, visst fick jag flytta styrboxen för bränslet men det tog väl 30 - 45 minuter att fixa och kostade mig inget så det känns inte som hela världen. Utöver det har jag bara fått justerat handbromsen i samband med service, annars endast ordinarie service som gjorts. Min bil har gått drygt 6000 mil nu och hur mycket jag än försöker så hittar jag verkligen ingen riktig anledning till att byta bil, åtminstone inte till någon annan modell. Skulle jag byta skulle det vara p.g.a. bränslepriset/miljöaspekten och inget annat.

Så se till att kolla upp tilltänkta köpet ordentligt, och undvik helst 04orna som verkar haft de flesta problemen, så tror jag att chansen är stor att du blir lika nöjd som jag är.

/En V50 ägare med startbokstav W som passerar den där omtalade Saaben varje dag och tycker lika synd om ägaren av den som han uppenbarligen gör om mig ;)
av GrandDanoise
Ha,ha... Sluta snoka!! :D

Är glad för din skulle att din bil funkar bra, bara för det har Saaben drabbats av ett fel.. :oops:
En plastklämma har lossnat! 8)

/D
av gecko
Jag bytte in min 05 den funkade bra förutom att det gnisslade i bromsarna när jag backade. annars mycket bra bil.lycka till
Användarvisningsbild
av djfigge
Jag har en 04-a T5 som funkat klockrent! Fick brev av volvo för styrboxen. Det enda som har
spökat på min är Tänningslåset, nyckeln fastnade. Annars bara ordinarie service.
Har ett U som första bokstav =) Jag kan definitivt tänka mig en V50 T5 igen. (När den tiden kommer)
av Pippolei
Har haft min 05:a i ett halvår nu och var livrädd för alla barndoms-felenn precis som du. Krävde av ÅF att få alla papper på tidigare jobb gjorda på bilen vilket kändes bra.
Har snart kört 1000mil och inte en tillstymmelse till bekymmer, roligare kombi att köra får man leta efter.
av Trollywood
Hmm.. nu blev jag nervös när jag läste den här gamla tråden.
Jag har, i flera dagar förhandlat med en säljare av en V50 T5. Tänkte åka 40 mil och kolla/köpa den nästa vecka.
Regnumret på den bilen startar med "W" :-(O) .... bör jag dra öronen åt mig? Enligt honom är det en 2005.

Så här står det på bilen hos Transportstyrelsen.se:
Fordonsår: 2005
Typgodkännandedatum: 2004-10-04
Fordonet tillverkat: 2005-04
I trafik första gången i Sverige: 2005-04-28

Vad är det som gäller..?

Bilen i fråga har gått 17.000 mil (landsväg) och är extremt välvårdad av vad jag kan se på bilderna han skickat, svart med Kinetics-paketet. Jag har fått ner priset till dryga 95.000:- (Då ska jag hämta bilen efter den stora kamrem-bytar-servicen som, vad han sa, brukar landa på 5-10.000 kr?) - Känns det ok?

/En som hoppades på att bli med i Volvo-klubben nästa vecka ....
av jackoo
Jag har en T5 -05a och köpte bilen när den gått 7100 och idag 8500 och min bil har haft följande fel:

-Flagnande rattar på mittkonsollen - detta ska jag byta sj i sommar
-Sprickor i T-tech klädseln - kläm och vrid och leta efter små sprickor. - detta får jag nog leva med...
-Är bakluckan tätat, så det inte är en sjö i bilen efter tvätt/regn... - Listen kostar 400kr på volvo å den buter man sj på 1 minut.
- 3st pinnbultar på navet som håller fast däcket har jag behövt byta, passade på att byta alla 5 när volvo ändå skruvade, detta kostade 1100kr.

Trots lite små skit ( som de alltid är på första årsmodellen så älskar jag min v50, T5an kan jag rekomendera.

Min farsa gilllar den minst lika mycke så han köpte sig en V50 2,0F -10 för nån månad sen.

Jag tror att små fel hittar du på alla bilar, en polare te mig har haft 2st s60 -01, dom har inte varit helt problemfria. Min förra s60 -02 hade haft lite små saker.
Även farsans förra V70N -06a hade endel små saker.

Köp en v50 om du gillar den!
Volvo on call

DU lär garanterat behöva programmera. &A[…]

Jag har inte gjort något med min Volvo (beh&[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hål[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]