Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Challe12 skrev:Det går givetvis inte att jämföra en BMW 320 d Touring med en V70 II 2,4D men en 520 D är fullt jämförbar och då vinner BMW:n med 0,3 l/ mil på mina körsträckor. För de som tycker att jag är gnällig kan jag dela med mig av ytterliggare ett test;
Sträckan och körsättet är samma som jag angivit tidigare. Denna gång med svärfars V70 II 2,5 T Automat som gått 900 mil, alltså en BENSINBIL som har mer krut!
¤0,79 l/mil ??!!

Min tidigare V70 D5 Aut.-06 förbrukade 0,64 i blandad körning så något är fel med Volvos nya V70 II 2,4 D/D5 modeller!
Jag köper gärna din svärfars bil. Otroliga siffror.
Har han kört över 90 km/h någon gång? 8)
av AndS
Det har varit många diskussioner om förbrukning på V70II och felvisande färddator. Har nu kört en 2,4D, manuell med 17"-225/50, i 950mil (uttagen i mars) och kollat förbrukning på de senaste tvåtankningarna, enligt trippmätare 152mil och förbrukat 101L diesel, samt att färddator visar på ett snitt av 6,7 L/10mil . Bedömmer körning till en tredjedel stadskörning och två tredjedelar landsväg, merparten 90 väg. Brukar normalt vara jag som gör omkörningarna i trafik som notering, så det är ingen extrem ecokörning utan här skulle jag säkert kunna pressa siffrorna något, men det har jag inget intresse av då skulle man från början valt en bil med lägre förbrukning.
Kollade på Volvos hemsida och där ska blandad körning vara precis 0,67L/ mil.
Så för min del verkar förbrukningen stämma precis med vad Volvo uppger, om sedan trippmätare, färddator, mm, visar fel kan jag inte avgöra.
Användarvisningsbild
av kave
Jag har nu kört en V70II 2.4D Automat ett par tankar, ett par observationer:
1. Färddatorns förbrukningssiffror stämmer exakt med vad jag får vid pumpen.
2. Vid stadskörning och motorvägskörning i 143km/h på mätaren drar bilen 0.83l/mil
3. Fullgas körning i 6 mil drog den 0.9L/mil
Slutsats, bilen drar ganska exakt som min V70N D5 Automat drog. Klart bättre stolar och komfort i övrigt. Raffinemanget är mycket högt i denna bil som gått 2200 mil som hyrbil. Allt fungerar prickfritt och känns helt nytt. Komfortablare bil har jag aldrig suttit i. Efter 45 mil utan paus kliver man ut fräsch och utvilad.
av riha
Ok. Då skall vi se.

Jag har nu kört min nya XC70II D5, manuell med 17" 235/55 däck.
Vid vanlig körning som innefattar en del i stan, en del på motorväg, oftast i 120-130 samt en del på vanliga 70-90 vägar så har den snittat ca 0,85l/milen.

Precis som för Kave så stämmer färddatorn bra, dock inte så exakt som den verkar göra i hans lånebil. Den diffar lite, men försumbart (0,78 på mätare, 0,795 i verkligeheten).

Igår tankade jag på väg upp till stockholm, körde ca 17 mil i 130, ca 45 mil med farthållare i exakt 110 km/h (110 enligt GPS = 113 på mätaren) och mot slutet av resan hem så blev det lite mer hetskörning för kl var nästan 02:30 på natten och jag var trtt o ville hem, snittförbrukningen för den färden var 0,795l/milen.

En annan tankning körde vi 25 mil med 1500kg släp (950kg släp med ca 550kg häst i) och snittförbrukningen då visade 1,13l/milen för de milen och slutligen när det var dags att anka och man hade kört normal körning på resterande bränsle i tanken så hamande det på ett snitt på 0,91l/milen.

Bilen har just nu gått ca 250 mil.

Vad som då kan sägas är att den är törstigare än min gamla V70N med 185 hästars D5:an, dock så är det skillnader:

• tyngre bil
• Fetare front = mer luftmoststånd
• Fetare däck (17", 235/55 jämföt med 16", 215,55) = mer rullmotstånd och enligt Kave, luftmotstånd.
• Större sidospeglar som är "plattare" på framsidan = mer luftmotstånd (de har ju nästan dubbla ytan mot de på V70N).
• Fyrhjulsdrift, vilket jag inte hade på V70.

Så, allt som allt så får jag nog vara nöjd med denna förbrukning, skall bli intressant och se om det kommer ändra sig ju mer jag kör eller inte, det gjorde det iaf med min gamla V70N.

Kan inte mer än instamma med vad Kave skriver också, en sjuhimlans skön bil, mycket tystare än min gamla V70N och kvalitetskänslan är på topp. Rymligare också.
av bugget
Jag pratade med volvo igår och då fågade jag varför min bil drar 0,76-0,79 blandad körninng när det står 0,65 i papprena. Jag fick som svar att det är helt okej för att det sitter partikelfilter på den som drar en deciliter också så då kommer man upp i dom siffrorna. hmm borde inte de stått i papprena direkt?
av Lövet
Det är helt klart vid det här laget tyvärr att förbrukningen på D5 och 2,4D verkligen inte är modern längre. Dessutom verkar utvecklingen gå åt fel håll, dvs V70II är törstigare än V70N. :(
av AndS
bugget skrev:Jag pratade med volvo igår och då fågade jag varför min bil drar 0,76-0,79 blandad körninng när det står 0,65 i papprena. Jag fick som svar att det är helt okej för att det sitter partikelfilter på den som drar en deciliter också så då kommer man upp i dom siffrorna. hmm borde inte de stått i papprena direkt?
Det där måste vara ett "goddag yxskaft", var det VolvoCars eller någon bilfirma/verkstad? Vi är ju flera som klarar kring eller strax över 0,65L/mil blandad körning med 2,4D manuell, så att ett partikelfilter skulle göra att motorn förbränner 1dl/mil extra av den orsaken stämmer bara inte. Detta riskerar att bli en "råtta i pizzan" historia.
OBS! jag ifrågasätter inte att man sagt det!
av Mr T
Det är väl viktigt att i sammanhanget inse att inte alla som jobbar på Bilia/Bra Bil etc kan varenda detalj om motorn. Och det är säkert så att katalysatorn drar lite extra men knappast en deciliter milen.

Jag ligger med min 2,4d med automat på ca 0,78 blandat, både i verkligheten och enligt mätaren. Igår körde jag 30 mil motorväg i laglig fart och hamnade på 0,73.

Och visst borde det kunna vara bättre. Min förförra bil var en Passat Diesel -01 med 131 hk. I Sverige drog den aldrig över 0,63, nånsin. På autbahn med fyra personer och full packning och ganska ofta 180 på mätaren hamnade den på 0,78. Visserligen med manuell låda men ändå. Rekordet var när jag körde från Örebro till Göteborg och höll laglig fart hela tiden, inga omkörningar etc, då snittade den 0,45, men då hade jag också tråkigt. ;)

Två saker kan vi väl iaf slå fast:
1. Körsättet spelar stooor roll, framförallt med automat
2. Volvos motorer drar för mycket, men de är inte jättedåliga även om det verkar finnas gott om måndagsexemplar.

Summa summarum så är jag ändå jättenöjd med bilen så det blir inget byte än på ett tag.

//Mr T
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nä, men om man jobbar med något, tex sälja Volvobilar bör man ju ha lite koll på vad man håller på med, man bör ju inte ha total NollKoll vad man syssalr med.

Uppgiven bränsleförukning uppges ju med bilen som den är typad, d.v.s med partikelfilter och katalysator. Bara svammel från säljaren där alltså.

Däremot anges försbrukningen vid EU-Körcyckel som är extremt snäll och månag förare gasar mer vilket självklart ger högre siffor.

Dessutom mäts det med det typade bräsnlet Eurodiesel som inte säljs i sverige, vi har MK1 diesel här och den har ca 10% mindre energi, så redan där är sifforona 10% fel.
av Mr T
VolvoB20 skrev:Nä, men om man jobbar med något, tex sälja Volvobilar bör man ju ha lite koll på vad man håller på med, man bör ju inte ha total NollKoll vad man syssalr med.
Jag håller helt med, men framförallt måste man veta när man inte kan någonting tillräckligt bra och då säga det.

Alltför många verkar gissa ett svar.

//Mr T
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 56

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]