Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Samma här! Monterade Biltemas handbromsbackar och fick justera wiren så mycket som gick för att det skulle ta överhuvudtaget. :evil:
Bytte till Ferodo belägg och justerade sen tog handbromsen perfekt. :D
Användarvisningsbild
av igelkottar
Jocke S. skrev:
igelkottar skrev:Jag skulle mera tro att du fått förlång wire
Originalwiren är för lång för biltemas handbromsbackar! :lol:
Tror inte det, utan snarare att man fått fel.

Jag har köpt de flesta delar på Biltema och har inga problem
och jag tor inte på att jag skulle ha tur bara.

Jag har bytt handbromswire på vora Volvo både 240 och 740
utan att fått förlång wire.
av Volvo_740_GLT
Jag har också köpt både wire och bromsbackar på Biltema ett antal gånger och det har fungerar alla gånger så det är inte bara FEL på Biltemas saker. Brukar även vara fel på Volvo Originaldelar också
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nej, bara fel är det ju inte men man får ju välja lite vad man handlar där om man säger så.....
Visst kan det vara fel på originalprylar också.....
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Alla mina belägg + bromsskivor bak & ett ok bak kommer ifrån biltema och funkar kanon. Det enda irriterande är att beläggen dammar vid inbromsning...men det får man leva med!
Däremot hade jag ingen bromsverkan med biltemas handbromsbackar, vilket löste sig vid byte till original... Fick efteråt veta att min far haft samma problem med samma typ av handbromsbackar. Snackade även med en "fristående" bilmekaniker som flera ggr. fått in bilar med kass handbroms (där kunden bytt till biltemas backar).
Snackade med en av personalen på biltema i Sthlm. som talade om att dom känner till problemet, men att ledningen inte drar in produkten förren det kommit in tillräckligt många klagomål! :???:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag upplever deras handbromsbelägg som jäkligt mjuka? Ferodo och original beläggen är ju mycket hårdare så att säga. Det borde också spela in tycker man.
Handbromsvajrar till 850/V70 är ingen höjdare heller på biltema. Synd att man inte klagade på dessa handbromsbelägg, men jag orkade inte åka 6 mil fär att klaga...
av tobbe922
Felet är löst!

...och det låg förmodligen någon annan stans än hos backarna från början. Det var nämligen fel på backarna från Biltema! Kanten där gaffelstaget sitter var 3-4 mm för kort på deras backar jämfört med vad det normalt är. Jag ber om ursäkt för min skepsis mot att detta kunde vara ett möjligt fel.

JAG VILL DÄRFÖR VARNA FOLK SOM HAR ELLER TÄNKER KÖPA BILTEMAS HANDBROMSBACKAR TILL 740. GÖR INTE DET! ...och om ni måste, mät dem eller jämför dem med de gamla först.

Bild
Användarvisningsbild
av Jocke S.
tobbe922 skrev:Felet är löst!

...och det låg förmodligen någon annan stans än hos backarna från början. Det var nämligen fel på backarna från Biltema! Kanten där gaffelstaget sitter var 3-4 mm för kort på deras backar jämfört med vad det normalt är. Jag ber om ursäkt för min skepsis mot att detta kunde vara ett möjligt fel.

JAG VILL DÄRFÖR VARNA FOLK SOM HAR ELLER TÄNKER KÖPA BILTEMAS HANDBROMSBACKAR TILL 740. GÖR INTE DET! ...och om ni måste, mät dem eller jämför dem med de gamla först.

Bild
Vänta nu... ?:-/
Jag läste ju i ett tidigare inlägg i tråden att det inte var något fel på biltemas delar... Alltså måste volvo ha tillverkat sina bilar fel! :lol: Jag tycker att vi går ihop och klagar på Volvo Personvagnar. :wink: :lol:
Användarvisningsbild
av igelkottar
Du syftade väl på mig antar jag :lol: :wink:
Men det är ju så att ALLA företag gör misstag och så även Biltema, Volvo och andra.

Det finns inte något företag som inte har fel i sin produktion, för skulle det vara
idiotsäkert och varje pryl skulle mätas innan leverans så skulle det inte vara
många som skulle ha råd att köpa delar och inte minst nya bilar.

Så den varning som står ovan gäller alla ställen där man köper delar.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
igelkottar skrev:Du syftade väl på mig antar jag :lol: :wink:
Men det är ju så att ALLA företag gör misstag och så även Biltema, Volvo och andra.

Det finns inte något företag som inte har fel i sin produktion, för skulle det vara
idiotsäkert och varje pryl skulle mätas innan leverans så skulle det inte vara
många som skulle ha råd att köpa delar och inte minst nya bilar.

Så den varning som står ovan gäller alla ställen där man köper delar.
Då jag reklamerade mina belägg hos Biltema...fick jag svaret att det inte var något fel på dom. Dom hade jämfört med ett flertal andra belägg i deras sortiment! :lol:

Så...med detta facit, så ser jag det som att om beläggen funkar...så måste dom ju rimligtvis vara feltillverkade!?

Bilen såld. Inte för att det var n&arin[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]