Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NiklasN
Hej. Har haft min bil inlämnad flertalet gånger nu pga att den ryker kolsvart minsta lilla gaspådrag. Vakumslangarna e kollade. Även testat byta luftmassemätare. Inga felkoder dyker heller upp. Ska imorgon göra ett komptest på den. Men det utvisar väl troligen ingenting. För övrigt är det bra kraft i bilen. Men varför ryker den?
Användarvisningsbild
av KentJ
Förenklat:
- Vit rök = vatten
- Svart rök = drivmedel
- Blå rök = olja

Så blåryker den eller svartryker? Är den trimmad? Är den trimmad så gissar jag på att den går på en alltför fet luft/diesel blandning. Annars, någon packning som gått så den trycker ut olja. Kan oxå vara att du överfyllt den så den har för mycket olja i tråget å trycker ut den så den förbränns..

Finns mycket det kan va. ?:-/

Mvh

Kent J
av erbe
Har du kollat allt i slangväg mm så kolla laddkylaren, vart med om några som gått hål på.
Då svartrycker bilen som fn iaf.
av NiklasN
Dom provtryckte den igen och då märke dom att det var intercoolern som läckte. så den missade dom första gången. så snart e det förhoppningsvis löst.
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]